Kelâm İlminde Vahiy Revelation in Kalam

Vahiy, İslam dininin en temel kavramlarından birisini ifade etmektedir. İslam’daki vahiy kavramıyla ilgilenen disiplinlerin başında ise kelam ilmi gelmektedir. Vahiy konusunda kanaat belirten kelamcıların vahyi daha çok “kelamullah”, Allah’ın “kelam” sıfatı ve “halk’ul kur’an” kavramları çerçevesinde değerlendirdikleri bilinmektedir. Dolayısıyla kelamcılar vahiy kavramı hakkında kendine has özel argümanlar ve çözümlemeler geliştirmiştir. Bu makalede öncelikle vahyin tanımı, mahiyeti ve geliş şekilleri incelenmiştir. Ardından, İslam kelamcıların meseleyi ele alırken kullandıkları metod ve argümanlar irdelenmiştir. Böylece İslam kelamcılarının vahiy hakkındaki temel paradigmalarının tespitine çalışılmıştır.

Revelation in Kalam

Revelation  is one of the basic concepts in Islam. In Islam the leading discipline regarding the revelation is Kalam. It is known that the scholars who presented their ideas about the revelation defined it as ‘kalamullah’ in the context of the attribution of ‘kalam’ of the God. They also evaluate it in terms of  ‘khalq’ul Qur’an. Therefore they developed aunthentic and original arguments and solutions about the revelation. In this paper, the definition of revelation, its context and the ways it is revelaed have been discussed. Then, the arguments and methods of Muslim mutekallimun while they were studying, have been shown. We have done all of these to display major Muslim scholars’ paradigms of revelation.

___

  • Abduh, Muhammed, Risaletu’t-Tevhid, Kahire, 1969.
  • Albayrak, Halis, ‚Vahiy Gerçeği‛ Kutlu Doğum Haftası, Ankara, 1989.
  • Aslan, Abdulğaffar, Kur’an’da Vahiy, Ankara, 2000.
  • Bâkıllânî, Ebû Bekr Muhammed B. Tayyib B. Muhammed Basri, El-İnsâf Fimâ Yecibu İ'tikâduhu Ve La Yecuzü'l-Cehlu Bihi, Thk. Muham Zâhid B. El-Hasan B. Ali Zâhid El-Kevseri . -- 2. Bs. -- Kahire: El- Mektebetu’l-Ezher Li’t-Turas, 2000.
  • Bor, İbrahim, ‚Vahiy- Kültür İlişkisi‛, Aüifd, 52-1, Ankara, 2011.
  • Cürcânî, Abdulkâhir, Kitâbu Esrâri’l-Belâğa, (Thk. Hellmut Rıtter), İstan- bul,1954.
  • Cürcanî, Kitâbu Delâili’l-İ’câz Fi’l-Meânî, Tashih Ve Neşr. Şeyh Muhammed Abdûh- Muhammed Mahmud Et-Tirkizî Eş-Şenkıtî, Beyrut,1988.
  • Cüveynî, Ebu’l-Meâlî Abdulmelik, Kitâbu’l-İrşâd İlâ Kavâti’i’l-Edille Fi Usu- li’l-İ’tikâd, Thk. Es’ad Temim, Beyrut, 1985.
  • Cüveynî, Eş-Şâmil Fi Usûli’d-Din, Thk. Abdullah Mahmud Muhammed Ömer, Beyrut, 1998.
  • Demirci, Muhsin,‚Kur’an Vahyinin Nüzûl Keyfiyeti Ve Korunması‛ Diya- net İlmi Dergi 1-Xlvı, Ankara, 2010.
  • Ebû Zeyd, Nasr Hamid, İlahi Hitabın Tabiatı, Çev. Mehmet Emin Maşalı, Kitâbiyât Yayınları, Ankara, 2006.
  • Eş’rî, Ebu’l-Hasan Ali B. İsmâil, El-İbâne An Usûli’d-Diyâne, Thk.Beşir Mu- hammed Ayûn, Riyâd, 1993.
  • İbn Manzûr, Cemâleddin Muhammed B. Mukrim, Lisânu’l-Arab, Daru’l- Fıkr, Beyrut, 1990, Xv.
  • İbnu’l-Cinnî, Ebû’l- Feth Osman, El-Hasâis, Thk. Muhammed En-Neccar, Kahire, 1952, I.
  • Kâdî Abdülcebbâr, Ebü'l-Hasan Abdülcebbâr B. Ahmed, El-Mugni Fî Ebvabi't-Tevhid Ve'l-Adl, Thk. İbrâhim Ebyari, Kâhire, 1963. C 7.
  • Kılıç, Recep, ‚Batı Düşüncesindeki Modern Tartışmaların Işığında Kur’an Vahyi‛ Aüifd, 51-1, Ankara, 2011.
  • Mâtürîdî, Ebu Mansûr, Kitabu’t-Tevhid, Thk Prof. Dr. Bekir Topaloğlu- Dr. Muhammed Aruçi, Beyrut, 2001.
  • Nadir, Albert Nasri, Felsefetu’l- Mutezile, İskenderiye, Tsz.
  • Nesefî, Ebû’l-Muîn Meymun B. Muhammed, Kitâbu Bahri’l-Kelâm Fi İlmi’t- Tevhid, Kahire, 1911.
  • Nesefi, Tabsiratü’l-Edille Fi Usuli’d-Din, Thk. Hüseyin Atay, Ankara, 1993.
  • Râğıb El-İsfehânî, Ebu’l-Kâsım Hüseyn B. Muhammed, El-Müfredât Fi Ğarîbi’l- Kur’ân, Beyrut, Tsz.
  • Rızâ, Reşîd, El-Vahyu’l-Muhammedî, Kahire, 1406.
  • Sâbûnî, Nureddin, Matürîdi’ye Akaidi (El-Bidâye Fi Uusuli’d-Din), Nşr Ve Çev. Bekir Topaloğlu, Ankara,1991.
  • Tarakçı, Muhammed, ‚Hıristiyanlıkta Vahiy Anlayışı‛ Uüifdt, 12-2, Bursa, 2003.
  • Taftazânî, Mesud B. Ömer B. Abdullah Saduddîn, Şerhu’l-Makâsıd, Beyrut, 1998.
  • Zerkânî, Muhammed Abdulazim, Menâhilu’l-İrfân Fi Ulûmi’l-Kur’ân, Thk. Fevvâz Ahmed Zemerlî, Beyrut, 1995.
  • Zemahşerî, El-Keşşâf, Beyrut, 1987.