İslam Düşüncesinde Otoritenin Tarihsel ve Teolojik Kurulumu: Allah’ın ve Sultân’ın Mutlaklığı Üzerine Tartışma

İlk Müslüman neslin yaşadığı en önemli sorun iktidarın yeniden-kurulmasıolmuştur. Konu din tarafından doğrudan belirlenmediği için, oldukça zenginve hareketli tartışmalar yaşanmıştır. Siyasette herkesi memnun edeceknihaî bir ..zümün bulunmadığı düşünüldüğünde, Müslüman toplumundada ilk anda ‘rahatsız’ bir kesimin oluştuğu anlaşılır. ‘Rahatsız ve memnunolmayan’ isimler, zamanla toplumsal bir muhalefet simgesi haline getirilmiştir.Toplumda somut iktidar mücadelesi sürerken, bunun yanında entelektüelalanda otorite de tanımlanmaktaydı. Kurulu düzeni normalize edenteolojik söylemin yanında, itirazı ebedîleştiren ve mevcudu sorgulayan birbaşka teolojik söylem de gelişmiştir. Bunun yanında bazı saf teolojik tartışmalarda dolaylı olarak kendi iktidar tasavvurlarını kurmuşlardır. Toplumsalve tarihsel rekabet hem iktidar hem de dinî inanç düzeyindeyaşanmıştır. Müslüman mirası da bu rekabet ve mücadelenin anlatımlarınıyansıtmaktadır. Bu çalışmada, İslam düşüncesinde siyasal düşünme tarzınınortaya çıkışı, iktidarın kurulması, mevcut iktidara destek sunan ya damuhalefet eden anlayışların teolojik kurguları ele alınacak, Tanrı’nın otoritesinindünyev. siyasete ve gü. arayışına nasıl dahil edildiği sorunu, FETÖüzerinden tartışılacak, bir kelam tartışması olan sıfatlar konusunun, ahlak p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 9.0px Helvetica} tasavvuru dolayımında otoriteye yansımaları incelenecektir.

Historical and Theological Establishment of Authority in Islamic Thought: Discussion on the Absolute of Allah and the King/Sultan

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:auto; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-536870145 1107305727 0 0 415 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:auto; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-536870145 1073786111 1 0 415 0;} @font-face {font-family:"BellGothic BT"; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:auto; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:3 0 0 0 1 0;} @font-face {font-family:"BellGothic BT Roman"; panose-1:2 11 5 6 2 2 3 2 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:auto; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:3 0 0 0 1 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin-top:0in; margin-right:0in; margin-bottom:10.0pt; margin-left:0in; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:Calibri; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-size:10.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; mso-bidi-font-size:10.0pt;} @page WordSection1 {size:8.5in 11.0in; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.WordSection1 {page:WordSection1;} --> The most important problem that the first Muslim generation have confronted was re-establishment of the power. Since the subject was not directly determined by religion, there were quite rich and active discussions. It is difficult to find a final solution that please everybody in politics thus a ‘uncomfortable’ cohort emerged at the first moment in the Muslim society. The names whose 'uncomfortable and dissatisfied' were gradually turned into social opposition symbols. While the struggle for power continued in society, authority was defined at the intellectual level as well. In addition to the theological rhetoric that normalized the order of the board, another theological discourse that has questioned the objectors and the residents has developed. In addition, some theological debates have established their own ideas of power, directly or indirectly. Social and historical competition has been experienced both at the level of power and religious belief. This study deals with the emergence of political thought and the establishment of power in the Islamic tradition. The theological constructions of discourses supporting or opposing power are examined. The question of how the authority of God is included in the quest for worldly politics and power will be discussed through the FETÖ and finally the reflections of God's attributes to authority in the context of moral conception will be examined.

___

  • Akbulut, Ahmet, Sahabe Dönemi İktidar Kavgası-Alevî Sünnî Ayrışmasının Arkaplanı, Ankara, 2015.
  • Çelebi, İlyas, İslam İnanç Sisteminde Akılcılık ve Kadı Abdulcabbâr, Rağbet Yayınları, İstanbul, 2002
  • Düzgün, Şaban Ali, “Sol İlahiyat: Dinin Sol Yorumunun İmkânı, Riskleri ve Sınırları”, Kelam Araştırmaları Dergisi, yıl 12, sayı 2, ss. 1-22, 2014.
  • Eagleton, Terry, Tanrı’nın Ölümü ve Kültür, çev. Selin Dingiloğlu, Yordam Kitap, İstanbul, 2014. Eşarî, Ebu’l-Hasan, Lum’a, Kahire, 1955.
  • Evkuran, Mehmet, Mehmet Evkuran, Ahlak Hakikat ve Kimlik- -İslam Kelâmında Ahlâk Problemi, Araştırma Yayınları, Ankara, 2013.