İsrail’in Kudüs Politikasının Dini Nedenleri Üzerine Bir Analiz

Bilindiği üzere Müslümanlar peygamberler şehri ve Tevhit inancının iki önemli merkezinden biri olması dolayısıyla Kudüs’ü kutsal bir kent olarak kabul etmektedir. Yahudiler ise Kudüs’ü ilk kurucu ata olarak kabul ettikleri İbrahim peygamber ve oğullarıyla ilişkilendirerek Babil sürgünü sonrası oluşturmaya başladıkları kutsal tarihlerinin olmazsa olmaz parçası yapmışlardır. Bu yazıda Yahudi kutsal metinleri ışığında Kudüs’ün Yahudiler için dini ve politik/siyasi önemi öncelikle ortaya konmaya çalışılmıştır. Daha sonra ise ortaya konan bu önem üzerinden gerek Yahudiler gerekse farkına varılmadan Yahudi olmayanlar tarafından dillendirilen ve Yahudileri kutsal metinlerinde ifade edilen Kudüs algısıyla paralellik arz eden Kudüs söylemlerinin öne çıkarılmaya devam edilmesi durumunda Kudüs’te Yahudiler dışında başka etnik ve dini grupların bulunmasının mümkün olmadığı tezi ileri sürülmüştür. Son olarak ise Kudüs’ün “gökte inşa edildiği”, “arzın kapısı olduğu” ve “ölümden dirilme mekanı” olduğu gibi söylemlerin Yahudilerin özelde Kudüs’e genelde ise tüm Filistin yurduna sahip olma ve bunun için de Yahudi olmayanları bölgeden temizlemeye yönelik terör politikalarına destek olmaktan başka bir işe yaramayacağı örneklerle ortaya konmaya çalışılmıştır

An Analaysis on the Religious Reasons of Israel’s Jerusalem Policy

As is well known, Muslims regard Jerusalem has been a city of prophets and one of the two significant centers of the belief of Tawhit (the oneness of God). Jews associated Jerusalem with the Prophet Abraham and his sons whom they considered to be the first founding ancestors and thus made Jerusalem an indispensable part of their holy history after the exile of Babylon. This paper firstly discusses the religious and political importance of Jerusalem in the light of Jewish scriptures. Afterwards, considering that attached importance it is argued that it will not be possible for those other than Jews to live in Jerusalem if the Jewish arguments about Jerusalem maintained in the Jewish scriptures are insistently maintained by the Jewish consciously and the non-Jewish unconsciously. Lastly, it is clearly pointed out and exemplified that such arguments like “Jerusalem has been established in heaven”, “Jerusalem is the gate of universe”, and “Jerusalem is the place of resurrection” all help the Jewish Zionist terror policies to clean out non-Jews from all the Palestinian land in order to obtain Jerusalem in particular and the whole Palestinian land in general

___

  • Adam, Baki, “Kutsal Toprak, Mesih ve Terör”, Dini Araştırmalar, 7/20, 2004. Armstrong, Karen, Jerusalem : One City Three Faiths, New York : Ballenti-ne Books, 2005. Aydın, Fuat, “Yahudiler/Yahudilik Açısından Kudüs”, Eskiyeni, 37, 2018, ss. 109-125. Babylonian Talmud, Berakhoth, II, 30a, 6-9. (http://www.come-and- hear.com/berakoth/index.html) --------, Kethuboth, VIII, 111a (http://www.comeandhear.com/kethuboth/-kethuboth_111.html --------, Suka, IV, 51b, (https://juchre.org/talmud/sukkah/sukkah3.-htm#chap04) -------- Yoma, II, 21a (https://juchre.org/talmud/yoma-/yoma1.htm#21a) Besalel, Yusuf, Yahudilik Ansiklopedisi, cilt 2, İstanbul: Gözlem Yayıncılık, 2001. Josephus, Flavius, The Works Of Josephus, William Whiston (trans.), Ame-rica: Hendrickson, 1999, Antiquities of The Jews. Goldhill, Simon, The Temple of Jerusalem, Cambridge: Harvard University Press, 2005, s. 47. Mert, Rabia, Kutsal Bir Mekan Olarak Kudüs, Ankara: Eski Yeni Yayınları, 2018. Midrash Rabbah, Genesis, trc. H. Freedman, London: The Sancino Press, 1961. Montefiore, Simon Sebag, Jerusalem : The Biography, London :Weidenfeld & Nicolson 2011. Rosovsky, Nitza, City of the Great King: Jerusalem from David to the Present, Cambridge: Harvard University Press, 1996. Safrai, Shmuel “Pilgrimage”, Encylopedia of Judaizm, XVI, eds., Joseph Neusner, Alan J. Avery-Peck & William Scott Green, Leiden, Brill, 1999. The Apocrypha and Pseudepigrapha of The Old Testament in English, R. H. Charles (ed.), Oxford: Clarendon Press, 1913, II, s. 264. The Book of Jubilees, R. H. Charles (eds.), London: Adam And Charles Black, 1902. The el-Amarna, İngilizceye tercüme, Anson F. Rainey, Leiden: Brill, 2015.