İslamiyet ve Kudüs

Bu makalede Kudüs’ün İslam dinindeki yeri, önemi ve Müslümanlar açısından ne anlam ifade ettiği üzerinde durulmaktadır. Bilindiği üzere Kudüs, tarih boyunca çeşitli zamanlarda Yahudilerin, Hıristiyanların ve Müslümanların hakimiyetinde kalmış ve önemli mücadelelere sahne olmuştur. Her dinin önemli ve kutsal kabul edilen bazı mekanları bulunmaktadır. Kur’an’da Mescid-i Aksa’ya atıfta bulunulması, konuya ilişkin hadisler, Müslümanların ilk kıblesi olması gibi hususlar Kudüs’ü Müslümanlar açısından önemli kılmaktadır. Bu çalışmada öncelikle İslam’ın kutsallık anlayışı ve Müslümanlar açısından Kudüs’ün kutsiyetinin kaynağı hakkında bilgi verilecek, ardından ayet ve hadislerden hareketle Mescid-i Aksa’nın neresi olduğu ve Mescid-i Aksa etrafındaki tartışmalara işaret edilecektir

Islam and Jerusalem

In this article it is dealt with the place and importance of Jerusalem in Islam and what it means from the viewpoint of Muslims. As is known, Jews, Christians and Muslims dominated the Jerusalem in different times throughout history and Jerusalem witnessed the significant struggles. Every religion has some important and holy places. We can refer to some points which make Jerusalem important for Muslims. For example, it is addressed to Masjid al Aqsa in Qur’an, we have some hadiths concerning to the subject, and Jerusalem is the first Qibla of Muslims. In this study, we will firstly make some explanations about holiness thought of Islam and the source of Jerusalem’s holiness for Muslims. Then moving from verses and hadiths we will point out where Masjid al Aqsa is and debates about it.

___

  • Abdürrezzak, el-Musannef, , I, 403 (no: 1578), III, 348 (no: 5925); VIII, 45 Ahmed b. Hanbel, Müsned, thk. Şu’ayb Arnavut-Adil Mürşid, Beyrut, 1995, I,V. Ali, Ahmad, The Qur’an, Princeton University Press, USA 1988. Altun, İsmail, “Sahabe Gözünde Kudüs ve Mescid-i Aksa”, İlahiyat Tetkik-leri Dergisi, 47/ 2017, Erzurum, ss.157-162. Azimli, Mehmet, “İsra ve Mirac Olayları Üzerine Bazı Mülahazalar”, Bilimname, XVI, 2009/1, ss. 43-58. Balcı, İsrafil, İsra ve Mirac Gerçeği, Ankara 2012. Belazuri, Ensabu’l-Eşraf, Dımeşk 1997, I. Bozkurt, Nebi, “Mescid-i Aksa”, DİA, XXIX. Buhari, Sahih (Tefsir (İsrail) I; Enbiya; Savm; Sayd). ed-Demiri, Hayatü’l-Hayevan el-Kübra, I, II. Ebu Davud, Kitâbu's-Salât. Ebu Şehbe, Sünnet Müdafaası, çev: M. Görmez, M. Emin Özafşar, Ankara 1990, II. Elmalılı, Hak Dini Kur’an Dili, IV. Ezraki, Ahbaru Mekke, II. Goldziher, Ignaz, Muslim Studies, II. Gulam Ahmad Parwez, Exposition of the Quran. Hamidullah, Muhammed, İslam Peygamberi, I. İbn Kesir, el-Bidaye ve’n-Nihaye, Beyrut, 2005, II. İbn Mâce, Mesâcid. el-Khatib,Abdallah” Jerusalem in the Qur’an”, British Journal of MiddleEas-tern Studies, (2001), 28 (1). Kur’an-ı Kerim ve Açıklamalı Meali, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, Anka-ra 1997. Malik b. Enes, Muvatta, thk. Muhammed Mustafa el-A’zamî, byy, 2004, I. M. Esed, Kur’an Mesajı, İstanbul 2001. Müslim, Sahih, nr.1397 (511, 513); mesacid 1,2; “Hac”, 415, 511, 512 Nesâî, Mesâcid, 3, 10. Örenç, Aşır, “Kudüs ve Mescid-i Aksa’nın Faziletine Dair Hadisler ve Yorumu”, Türk-İslam Medeniyeti Akademik Araştırmalar Dergi-si, yıl: 11, Sayı:22, Konya 2016, ss.133-150. Öztürk, Mustafa, Kur’an-ı Kerim Meali, Ankara 2015. es-Semhudi, Vefau’l-vefa, I. Taberi, Tarihu’l-ümem ve’l-müluk, Beyrut 1995, I. Taberi, Câmiu’l-beyân, VI, 234; XVI. Vakıdi, Kitabü’l-meğazi, III. Wensinck, A. J. “Mescidi Aksa”, İA, VIII. Yakubi, et-Tarih, I-II. Yaşaroğlu, K. “İsra Suresi”, DİA, 2001, XXIII/ 177. Yücel, Ahmed, Oryantalist Hadis Anlayışı ve Eleştirisi, İstanbul, 2015. Zeyveli, Hikmet, İlahi Dinlerde Mucize ve Gayb, İstanbul, 2018.