Kentleşme Sürecinde Alevi-Bektaşiliğin Yapısal Kurumlarının Değişimi ve Tarihsel Arka Planı

Özet: Yaşadığımız çağın hızlı toplumsal değişimlerin yaşandığı bir zaman dilimi olması, Türk kültürve düşüncesinin önemli bir unsuru olan Alevi-Bektaşiliğin bazı toplumsal kurumlarının sosyolojikyönden ele alınıp incelenmesini gerektirmektedir. Bilinebileceği gibi, toplumsal unsurlardan üzerindeen fazla spekülasyon yapılan kurumlardan birisi dindir ve dini gruplardır. Bu nedenledir kiTürk toplumunun iki gelenekli dini grubundan birini oluşturan Alevi-Bektaşiliğin bilimsel bir yaklaşımlatanımlanması, anlaşılması ve kurumsal yapısındaki değişmelerin açıklanması önem arz etmektedir.

___

  • Filibeli Ahmed Hilmi. (2009) İslam Tarihi. Ed: Cem Zorlu, İstanbul: Ağaç Kitabevi Yay.
  • Hacı Bektaşi Veli. (2007) Makalat. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yay.
  • Hoca Sadettin. (1992) Tacü’t Tevarih. Haz. İsmet Parmaksızoğlu, c. ıv, Ankara: K.B. Yay.
  • Kongar, E. (1972) Toplumsal Değişme. Ankara: Bilgi Yay.
  • Köprülü, F. (1993) Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar. Ankara: D.İ.B. Yay.
  • Kutlu, S. (2010) “Alevi-Bektaşi Yazılı (Arap Harfli) Kaynaklarının Neşri ve Ortaya
  • Çıkan Sorunlar”. Gazi Üniversitesi Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Araştırma Merkezi Yay.17.
  • Kütükoğlu, B. (1993) Osmanlı-İran Siyasi Münasebetleri. İstanbul: İstanbul Fetih Cemiyeti Yay.
  • Melikoff, İ. (1994) Uyur İdik Uyardılar. çev: T. Alptekin, İstanbul: Cem Yay.
  • Schimmel, A. (2001) İslâm’ın Mistik Boyutları. çev: Ergün Kocabıyık, İstanbul Kabalcı Yay.
  • Sinanoğlu, A.F. (2008) Türk Kültüründe Alevi-Bektaşi Olgusu. İstanbul: IQ Yay.
  • Subhi es Salih, (1981) İslam Mezhepleri ve Müesseseleri. çev: İbrahim Sarmış, İstanbul: Zafer Matbaası.
  • Sümer, F. (1992) Safevi Devletinin Kuruluşu ve Gelişmesinde Anadolu Türklerinin Rolü. Ankara: A.K.D.T. Y.K. Yay.
  • Yusuf Has Hacip, (1999) Kutadgu Bilig. çev: R. Rahmeti Arat, Ankara: T.D.K. Yay.