Bağlama Eğitimine Yönelik Örnek Eser Analizi Modeli

Bağlama, Türk Halk Müziğinin zengin yapısının icrasında kullanılan en önemli halk sazlarından biridir. Çalgı eğitiminde etüt çalışmaları, gerekli teknik ve müzikal gelişmeyi sağlamak için zorunlu çalışmalardandır. Araştırmada bağlama eğitimine yönelik yapılan literatür taraması sonucunda hazırlanan etütlerin genelde eserlere yönelik hazırlayıcı nitelikte olmadığı, birbirini takip eden motif yapıları olarak çoğunlukla egzersiz amaçlı hazırlandığı görülmüştür. Bu bakış açısından hareketle araştırmada, yapılan teknik ve müzikal analizler ile eserin icrasına yönelik oluşturulan alıştırmalar çerçevesinde, bağlama eğitimine yönelik genelden özele bir bakış açısının sunularak örnek bir çalışma modelinin oluşturulması amaçlanmıştır. Araştırmanın betimsel kısmında, “Şalako” isimli Azerbaycan halk ezgisi müzikal ve teknik açıdan analiz edilerek toplamda sekiz adet teknik güçlük tespit edilmiş ve tespit edilen bu güçlükleri gidermek amacıyla yedi adet ön alıştırma yazılmıştır. Deneysel aşama için on altı kişilik çalışma grubuna ön testte Şalako isimli ezgi çaldırılmış ve deney ve kontrol grupları oluşturulmuştur. Deney grubu, bir hafta süre ile araştırmacı tarafından teknik güçlükleri gidermeye yönelik hazırlanan teknik çalışmaları çalışmış, kontrol grubu ise kendi yöntemleri ile eseri bir hafta süre ile çalışmışlardır. Uygulanan son testin ardından yapılan analizler sonucunda deney grubunun, kendi yöntemlerini kullanarak çalışan kontrol grubuna oranla daha başarılı olduğu tespit edilmiştir.

___

  • Asiltürk, O.(2009). Türkiye’de Bağlama Başlangıç Eğitimi İçin Hazırlanmış Metotların İçerik Açısından Değerlendirilmesi, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Balcı, A .(2001). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem. Teknik ve İlkeler. Ankara: Pegem.
  • Büyüköztürk, Ş. (2001). Deneysel Desenler. Ankara: Pegem.
  • Işıldar, Z. (2004). Bağlama Metotlarının Çalgı Eğitimi Bakımından Değerlendirilmesi, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • Karaosmanoğlu, M. K. ve Taşçı, F. (2014). Türk musikisi için Symbtr sembolik derlemi üzerinde otomatik ezgi analizi, Porte Akademik: Müzik ve Dans Araştırmaları Dergisi(10), 98-114.
  • Onuk, Ö., (2009). Köhler’in Op:33 Vol:2 4 numaralı flüt etüdünün analizi, Gazi Üniversitesi Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(3), 655-666.
  • Önal, H. (1990). Bağlama Öğretimine Giriş, (Yayımlanmamış Sanatta Yeterlilik Tezi), Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Punch, K.F. (1998). Introduction To Social Research, Quantitative And Qualitative Approaches. London:Sage.
  • Say, A. (2005). Müzik Sözlüğü. Ankara: Müzik Ansiklopedisi.
  • Sözen, İ. (2002). Anadolu Güzel Sanatlar Liselerinde Bağlama Eğitimi Ve Çok Sesli Yapılanma Çalışmalarının Bu Sürece Yansımaları, ( Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Temiz, E. (2006). Panofka 24 Vocalizzi Etüt Kitabında Yer Alan 2 No’lu Etüt Analizi, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(4), 397-407.
  • Uçan, A. (1994). İlköğretim Kurumları Müzik Öğretim Programı. Ankara. Milli Eğitim Basımevi.
Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi-Cover
  • ISSN: 1302-8944
  • Yayın Aralığı: Yılda 4 Sayı
  • Başlangıç: 2007
  • Yayıncı: BURDUR MEHMET AKİF ERSOY ÜNİVERSİTESİ