PANDEMİ SÜRECİNİN SOSYOLOJİK ETKİLERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME: LONDRA CEZİRE DERNEĞİ

Bu çalışmanın konusu Londra’da faaliyet gösteren Kıbrıslı Türklere ait Cezire Derneği’nin pandemi sürecindeki etkinliklerini incelemektedir. Kıbrıslı Türkler Birleşik Krallıkta yaşayan Türkçe konuşan topluluk içerisinde en eski alt grubu oluşturmaktadır. Lozan anlaşmasından beri Birleşik Krallık vatandaşı olan Kıbrıslı Türkler 1960’lı yıllarda ülkenin başkenti Londra’ya kitlesel göç hareketleri gerçekleştirmiştir. Hem Kıbrıs’taki hem de diasporadaki Kıbrıslı Türkler birtakım faktörlerin etkisiyle seküler bir yaşam sürmektedir. Bu çalışmanın amacı seküler bir hayat tarzına sahip Kıbrıslı Türklerde yaşanan dini sosyal hareketliliği keşfetmektir. Cezire Derneği, Londra doğumlu Kıbrıslı Türk üçüncü nesil tarafından kurulmuş bir dernektir. Dernek Kıbrıslı Türklere ait tarihi ve kültürel değerleri ortaya çıkarmaktadır. Bu değerleri ortaya çıkarırken de Kıbrıslı Müslüman Türk kimliğini ön planda tutmaktadır. Bunları gerçekleştirirken de bir takım sıkıntılara maruz kalmaktadır. Tamamen gönüllülerden oluşan bu ekip modern hayatın getirisi olan seküler nitelikli kimliksizleşmeye karşı projeler üretmektedir. Yaptıkları faaliyetlerle de İngiltere’deki Türk medyasında görünür hale gelmektedir. Bu çalışma, Londra’da yaşayan Kıbrıslı Türkler arasında gerçekleşen dini sosyal hareketliliği ölçmek için yapılmış nitel desenli bir saha araştırmasıdır. Elde edilen sonuçlar zamanın ve mekânın akışkanlaştığı bir dönemde, siber uzamda yapılmış mülakat görüşmelerinin verilerine dayanmaktadır.

___

  • Atay, Tayfun (2006). Türkler, Kürtler, Kıbrıslılar-İngiltere'de Türkçe Yaşamak, Dipnot Yayınları, Ankara.
  • Ateşin, Hüseyin Mehmet (1996). Kıbrıs'ta İslami Kimlik Davası, Marifet Yayınları, İstanbul.
  • Coştu, Yakup (2018). İngiltere'de Türkler-Dinsel Yapı ve Organizasyonlar, Araştırma Yayınları, Ankara.
  • Creswell, John W. (2020). Nitel Araştırma Yöntemleri-Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni, (Çev. Mesut Bütün, Selçuk Beşir Demir), (5. baskı), Siyasal Kitabevi, Ankara.
  • Çelik, Celaleddin (2005). İsim Kültürü ve Din, Çizgi Kitabevi, Konya.
  • Çelik, Celaleddin (2017). “Toplumsal Hafızanın İnşâsında İsimler”, Sosyoloji Divanı, Cilt 5, Sayı 10, s. 63-75.
  • Dereli, Mustafa Derviş (2019). “Dinî Kimliklerin Siber Uzamda Akışkanlaşması”, İnsan & Toplum Dergisi, Cilt 9, Sayı Mart, s. 85-116.
  • Devellioğlu, Ferit (2008). Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lûgat, (25. baskı), Aydın Kitabevi Yayınları, Ankara.
  • Dönmezer, Sulhi (1994). Toplumbilim, (11. baskı), Beta Yayınları, İstanbul.
  • Fichter, Joseph. (2011). Sosyoloji Nedir, (Çev. Nilgün Çelebi), Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Gökdemir, Gönül (2006). “İngiltere'de Yaşayan Türklerin Ana Kültüre Bağlılığında İletişim Araçlarının Folkloristik Bağlamdaki İşlevi”, Türkbilig, Cilt 7, Sayı 12, s. 173-184.
  • Gökdemir Reyhanoğlu, Gönül (2014). “İngiltere’de Yaşayan Kıbrıslı Türklerin Kültürel Belleklerini Koruma ve Aktarım Bağlamları”, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 11, Sayı 27, s. 1-14.
  • Hervieu-Leger, Daniele (2009). Sekülerleşme, Gelenek ve Dindarlığın Yeni Şekilleri: Bazı Teorik Öneriler, (Çev. Halil Aydınalp, s. 109-124), Din Sosyolojisi Klasik ve Çağdaş Yaklaşımlar, (Dü. Bünyamin Solmaz, İhsan Çapçıoğlu), (2. baskı), Çizgi Kitabevi, Konya.
  • http://cezire.org/ (Erişim Tarihi: 29.05.2020).
  • http://cezire.org/2020/02/19/we-did-it/ (Erişim Tarihi: 29.05.2020).
  • https://tr.euronews.com/2020/05/15/sri-lanka-da-covid-19-dan-olen-muslumanlar-n-cesetlerinin-yak-lmamas-icin-girisim (Erişim Tarihi: 20.05.2020).
  • https://www.kibrisgazetesi.com/kibris/2-aylik-bekleyis-son-buldu-h90645.html (Erişim Tarihi: 07.06.2020).
  • https://londra.mfa.gov.ct.tr/temsilcilik/tarihce/ (Erişim Tarihi: 30.05.2020).
  • http://www.t-vine.com/europes-forgotten-greek-muslims-still-suffer-120-years-after-exile/ (Erişim Tarihi: 08.06.2020).
  • İbn Haldun (2018). Mukaddime, (Çev. Süleyman Uludağ), (18. baskı), Dergah Yayınları, İstanbul.
  • Kaya, Meltem (2019). “Zygmunt Bauman ve Akışkan Modernite Kuramına Genel Bakış”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt 12, Sayı 62, s. 1450-1455.
  • Kirman, Mehmet Ali (2004). Din Sosyolojisi Terimleri Sözlüğü, Rağbet Yayınları, İstanbul.
  • Maden, Fahri (2015). “Kıbrıs’ta Bektaşilik ve Bektaşi Tekkeleri”, Alevilik Araştırmaları Dergisi, Cilt 5, Sayı 10, s. 89-142.
  • Punch, Keith (2005). Sosyal Araştırmalara Giriş, (Çev. Dursun Bayrak, H. Bader Arslan, Zeynep Akyüz ), Siyasal Kitabevi, Ankara.
  • Sezgin, İsmail (2019). Kıbrıslı Türklerin Dini Yaşayışları Üzerine Karşılaştırmalı Bir Çalışma (Güzelyurt Örneği, Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Konya.
  • Şentürk, Recep (2004). Yeni Din Sosyolojileri, Gelenek Yayıncılık, İstanbul.
  • Uysal, Ahmet (2016). “Londra'daki Türklere Ait Toplumsal ve Kültürel Organizasyonlar”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt 9, Sayı 47, s. 429-440.