Metin Tahrîfi Bağlamında İbn Hazm’ın Tevrat’ı Eleştiri Metodu Üzerine

ÖzetBu makalede İbn Hazm’ın Tahakh’a bakışı ve onun tahrif olunduğu iddiasında takip ettiğimetodu tanıtılmaya çalışılmıştır. Ona kadarki ulemânın tahrif iddiaları birbirinden farklı nitelikteolmuştur. Başlangıçta bu iddia sadece kutsal metinleri tercüme ve yorumlama sırasındagerçekleşen tahrifle sınırlandırılmıştır. Zaman geçtikçe metin tahrifi iddiaları da dillendirilmiştir.İbn Hazm bu akımın önemli temsilcilerindendir. O, bu konuyla ilgili sistematik bir biçimdeçalışmalar yürüten ilk müslüman âlimdir. O, bu iddiasını Tanah’ı “içeriden ve dışarıdan” analizetabi tutmakla temellendirmiştir. “Dışarıdan analiz metodunda” o, Tanah’ta yer alan tarihîrivayetlere dayanarak tahrifin kaçınılmaz olduğunu belirtmiştir. “İçeriden analiz metodunda” iseo, tahrif iddiasına Tanah’taki çelişkili ve gerçekliklere aykırı anlatıları göstermiştir.Anahtar kelimeler: Kutsal metin eleştirisi, metin tahrifi, dışarıdan analiz, içeriden analiz.AbstractThis article discusses Ibn Hazm’s view to Tanakh and his demonstrating method of tahrîffalsificationof it. Until him, the theses of Moslem scholars about tahrîf had differed from eachother. At first the argument of tahrîf was restricted to only the area of translation and interpritation.In the course of time it was expressed some arguments of textual tahrîf. Ibn Hazm maintainstextual falsification in Tanakh. Among Moslem scholars he was the first person dealt with thissubject systematically and completely. He tries to prove his opinion throught examining TheScripture “externally and internally.” In externally analysing, he claims that the textual falsificationof Tanakh is inescapable by taking the historical narratives in it into consideration. Then hecontinues his analysing internally and demonsrates various examples relating to tahrîf looking tocontradictory and incorrect information from The Tanakh itself.Key words: Ibn Hazm, Tanakh, the Scripture, textual falsification, internal and externalcritisizm.