Dokuzuncu Hariciye Koğuşu ve Mrs Dalloway Romanlarında Bilinç Akışı ve İç Monolog Teknikleri

Modernizm Avrupa ve Amerika’da sanatta, edebiyatta, müzikte ve mimarlıkta yirminci yüzyılın başında görülen bir akımdır. Bu çalışmada Türk Edebiyatından Peyami Safa’nın Dokuzuncu Hariciye Koğuşu ve İngiliz Edebiyatından Virginia Woolf’un Mrs Dalloway romanları modernist araçlar olan bilinç akışı ve iç monolog yönünden karşılaştırılmaktadır. Bu araştırmanın arka planında yer alan temel motivasyon, her iki romanda olaylar dikkat çekici bir benzerlikte ana karakterlerin düşüncelerinden anlatılmaktadır. Ancak anlatım tekniklerindeki farklılıklar da benzerlikler kadar dikkat çekicidir. Dokuzuncu Hariciye Koğuşu’nda bilinç akışı hasta kahramanın hastalık nöbetinin zirvesinde ortaya çıkarken, Mrs Dalloway’de Clarissa Dalloway’in iç çatışmaları daha ustaca ve rafine olan iç monologlar şeklinde sunulmaktadır.

Stream of Consciousness and Interior Monologue Techniques in Dokuzuncu Hariciye Koğuşu and Mrs Dalloway

Modernism is a movement seen in arts, literature, music and architecture in Europe and the USA at the beginning of the twentieth century. In this study, Peyami Safa’s Dokuzuncu Hariciye Koğuşu, from Turkish Literature and Virginia Woolf’s Mrs Dalloway, from English Literature are compared and contrasted in respect to modernist tools of stream of consciousness and interior monologue techniques. The main motivation behind this research is that the stories in both novels are narrated strikingly in a similar way which is through the main characters’ thoughts. On the other hand, differences in narrative techniques in both novels are also striking. In Dokuzuncu Hariciye Koğuşu, stream of consciousness is present in the apogee of fits that the sick hero suffers; however, in Mrs Dalloway, Clarissa Dalloway’s inner conflicts are presented in the form of interior monologue which is a subtler and refined way of emphasising the inner world of the main character.

Kaynakça

Abrams, Meyer Howard (1999). A Glossary of Literary Terms. Fort Worth: Harcourt

Brace Jovanovich College Publishers.

Baldick, Chris. (2001). A Concise Dictionary of Literary Terms. Oxford: Oxford University Press.

Childs, Peter. (2002). Modernism. London: Routledge.

Çetişli, İsmail. (2014). Metin Tahlillerine Giriş/2 Hikaye Roman Tiyatro. Ankara:Akçağ.

Ekiz, Osman Nuri & et al. (1984). Peyami Safa. Istanbul: Toker.

Goldman, Jane (2006). The Cambridge Introduction to Virginia Woolf. Cambridge: Cambridge University Press.

Güvenir, Murat (2015). Peyami Safa Üzerine. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 44 (1), . Retrieved from http://dergipark.gov.tr/ausbf/issue/3228/44970 on March 1, 2019.

Habib, Rafey. (2005). A History of Literary Criticism: From Plato to the Present. Malden, Mass: Blackwell Pub.

Mackean, Ian. (2005). The Essentials of Literature in English, Post-1914.

London: Hodder Arnold.

Matz, Jesse. (2004). The Modern Novel: A Short Introduction. Malden, MA: Blackwell Pub.

Pattison, Julian. (1987). Mrs Dalloway by Virginia Woolf. London: Macmillan Education, Limited.

Poplawski, Paul (2008). English Literature in Context. Cambridge: Cambridge University Press.

Safa, Peyami (2000). Dokuzuncu Hariciye Koğuşu. İstanbul: Ötüken.

Sanders, Andrew. (2000). The Short Oxford History of English Literature. Oxford, UK: Oxford University Press.

Stallworthy, Jon & Ramazani, Jahan. (2006). The Norton Anthology of English Literature: Volume 2. General Ed. Stephen Greenblatt. New York: W.W. Norton & Company.

Tekin, Mehmet. (2016). Roman Sanatı. İstanbul: Ötüken.

Tew, Philip & Murrey, Alex (2009). The Modernism Handbook. London: Continuum.

Urgan, Mina (2014). Virginia Woolf. İstanbul: YKY.

Woods,Tim. (1999). Beginning Postmodernism. Manchester: Manchester University Press.

Kaynak Göster

APA Turan, Y . (2021). Stream of Consciousness and Interior Monologue Techniques in Dokuzuncu Hariciye Koğuşu and Mrs Dalloway . Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 19 (2) , 47-59 . DOI: 10.18026/cbayarsos.637612