Kuran’da Savaşla İlgili Getirilen Düzenlemeler

Kur’an, her konuda olduğu gibi savaş konusunda da en iyi hükümleri getirmiştir. Savaşı ülkelerin fethi için değil de gönüllerin fethi için bir aracı olarak kabul etmiştir. Yeryüzündeki bütün insanların İslam’la tanışmasını istediği için tebliğ ve cihat uygulamasını getirmiştir. Kur’an; kişilerin din, can, mal, nesil ve akıl emniyetini korumayı esas almış ve bunları koruyacak hükümler getirmiştir. Savaşları, “Fitneye Sebep Olan Savaşlar” ve “Fitneyi Ortadan Kaldıran Savaşlar” olarak iki kısma ayırabiliriz. Kur’an, fitneye sebep olacak her türlü sözlü ve fiili savaşları yasaklarken fitneyi ortadan kaldıracak savaşlara izin vermiştir. Kur’an’ın öngördüğü savaş, yıkmak üzerine değil yapmak üzerine bina edilmiştir. Allah’ın rahmetinin ve adaletinin bir göstergesidir. Allah (cc); zulme uğrayan, haksızlığa maruz kalmış, kendi haklarını almaktan aciz olan kimselerin haklarını korumak için savaşa izin vermiştir

REGULATIONS REGARDING THE WARIN THE QUR'AN

The Qur'an, as it is in every subject, has brought the best judgments about war. It accepted the war as an means for the conquest of the hearts, not the conquest of the nations.It wanted to have all people on earth meet with Islam, so it brought the practice of proclaiming and jihad.The Qur'an has taken measures to protect the safety of religion, life, property, generation and reason, and has provided provisions to protect them.We can divide wars into two parts: “The War that causes the tumult” and “The War that removes the tumult.”The Qur'an has allowed the verbal and actual wars that will destroy tumult but it has forbidden the verbal and actual wars that will cause the tumult. The war that the Qur'an has allowed is based on doing, not on destruction. It is a reflection of the mercy of Allah and his justice. Allah (cc) has allowed the war to protect the rights of those who have suffered persecution, suffered injustice, and who are incapable of receiving their rights

___

  • Kur’an-ı Kerim
  • Ağırman, Mustafa, Hz. Peygamber’in Katıldığı Savaşlarda Sivillerin Korunması Meselesi, Ekev Dergisi, c. 1, sy. 1 (Kasım 1997).
  • Alper, Ömer Mahir, Savaşın Doğallığından Barışın İmkânına: İbn Haldûn'da Savaş ve Barış Kuramı, İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, İstanbul 2009, Sayı: 17, Yıl: 2008, s. 34.
  • Beğâvî, Muhammedu’l-Huseyn b. Mesûd el-Ferrâ, Tefsîrü’l- Beğâvî (Meâlîmu’t-Tenzîl),Daru’l-Ma’rife, Beyrut 1987.
  • Buharî, Muhammed b. İsmail, Sahihü’l-Buhari, Çağrı Yayınevi, İstanbul 1992.
  • Cürcanî, Ali b. Muhammed es-Seyyid eş-Şerîf, Mu’cemu’t-Ta’rîfât, Daru’l-Fazileti, Kahire, Tarihsiz.
  • Ebu Hayyan, Muhammed b. Yusuf, el-Bahru’l-Muhît, Daru’l-Kutubı’l-Ilmıyye, Beyrut 1993.
  • Hamidullah, Muhammed, İslam Peygamberi (Tercüme: Salih TUĞ),İrfan Yayımcılık, İstanbul 1993.
  • Has, Kenan, Dinler Arası Diyalog Bağlamında 'Savaş' Fenomeni; İslâmiyet Örneği, Gazi Üniversitesi Çorum İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2002.
  • Kutsal Kitap, Yeni Dünya Çevirisi, Watchtover Bible And Tract Society of New York, İnc. Brooklyn, New York, U.S.A. 2008.
  • Sâfi, Lüey M., “İslâm’da Savaş ve Barış”, İslâmî Sosyal Bilimler Dergisi, İnkilâb Yayınları, Cilt: 3, Sayı: 1, Bahar 1995.
  • Mahmudov, Elşad,Sebep ve Sonuçları Bağlamında Hz. Peygamber’in Savaşları, Baku Devlet Üniversitesi İlahiyat fakültesi İlmî Mecmuası, 04 (04), Eylül 2005.
  • Özel, Ahmet, “Cihad”, Diyanet İslam Ansiklopedisi, TDV, İstanbul 1993.
  • Sâbunî, M. Ali, Tefsîrü Âyâti’l-Ahkâm, Mektebetü’l-Gazâlî, Dımeşk 1980.
  • Şahin, Harun, Kur’an-ı Kerim’deki Cihad Ayetleri Bağlamında İslâm’ın İnsanlığa Bakışı, Hz. Peygamber ve İnsan Sevgisi I. Kutlu Doğum Sempozyumu, Şanlıurfa 2007.
  • Yaman, Ahmet, “Savaş”, Diyanet İslam Ansiklopedisi, TDV, İstanbul 2009.
  • Yazır, M. Hamdi, Hak Dini Kur’an Dili, Azim Dağıtım, İstanbul Tarihsiz