“Konservatif Liberalizm”: Bir Türkiye İronisi

Fikir akımlarının ortaya çıkıp, geliştikleri coğrafî konjonktürden bağımsız bir rota çizmeleri ve çıkış koşullarından bağımsız şekillenmeleri sosyal bilimlerde çok sık rastlanan bir durum değildir. Bahsedilen akım, liberalizm gibi küresel kabûl görmüş ve belli birtakım ana temaları olan bir düşünce olsa dahi, siyasî düşünceler konjonktürel olarak bulundukları coğrafyada yeniden anlam kazanmakta ve yeniden üretilmektedirler. Liberalizmin Türkiye serüvenine baktığımızda ise, başka alternatif ekoller bulunmakla birlikte, devletin geçmiş yıllarda yapmış olduğu dine yönelik baskı ve psikolojik şiddet politikalarının etkisinde kalan, bu uygulamaları yakından gözlemleyen ve kendilerinin “liberal” bir eğilim geliştirdiğini savunan ciddî bir kesimin olduğu kabûl gören bir gerçektir. Bahsedilen dindar liberallerin bir kısmı liberalizmi daha kapsamlı özümseyerek, bütüncül bir özgürlük anlayışı sergilemekte, hatırı sayılır bir çoğunlukta olan diğer kısmı ise, “kendine Müslüman” bir tavır sergileyerek, liberalizmi indirgemeci bir yaklaşımla kendi gereksinim duyduğu özgürlük olanlarından ibaret saymakta ve Türkiye’nin konservatif liberal ironisini düşün dünyasına armağan etmektedir. İkinci grupta yer alan konservatif liberallerin duyarsız kalmakta ısrar ettiği özgürlük alanlarının başında ise, cinsiyet eşitliği ve cinsel özgürlükler gelmektedir.

___

  • Asher, Herbert B. (1980). Presidential Elections and American Politics, 2nd ed. Homewood, Ill.: Dorsey Press.
  • Ataman, Hakan. (2010). “Homofobi bir Hastalık mı?” Radikal İki. 21.03.2010. http://www.radikal.com.tr/ Radikal.aspx?aType=RadikalDetayV3&ArticleID=986880&CategoryID=42
  • Cobb, Roger W., ve Charles D. Elder. (1973). “The Political Uses of Symbolism”. American Politics Quarterly, 1 (Temmuz 1973): 305-339.
  • Conover, Pamela Johnston, ve Stanley Feldman. (1980). “Belief System Organization in the American Electorate”. John Pierce ve John L. Sullivan, eds., The Electorate Reconsidered içinde Beverly Hills, California: Sage.
  • Conover, Pamela Johnston. (1981). “The Origins and Meaning of Liberal/Conservative Self-Identifications”. American Journal of Political Science. Cilt 25, No. 4 (Kasım 1981), pp. 617-645
  • Cristi, F. R. “Hegel’s Conservative Liberalism” Canadian Journal of Political Science / Revue canadienne de science politique, Cilt 22, No. 4 (Aralık 1989), pp. 717-738.
  • Çarkoğlu, Ali ve Kalaycıoğlu, Ersin. (2007). Turkish Democracy Today: Elections, Protest and Stability in an Islamic Society. Londra: I. B. Tauris.
  • Erdoğan, Mustafa. (2005). “Liberalizm ve Türkiye’deki Serüveni”. Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce Cilt:7 Liberalizm. p.23-40
  • Foucault, Michael. (1980). “Two Lectures,” Colin Gordon, ed., Power/Knowledge: Selected Interviews içinde New York: Pantheon.
  • Jacoby, William G. (1986). “Levels of Conceptualization and Reliance on the Liberal-Conservative Continuum”. The Journal of Politics, Cilt 48, No. 2 (Mayıs, 1986), pp. 423-432.
  • Hayess, N., & Oziell, J. “Homosexuality: Behaviors and Attitudes” Archives of Sexual Behavior, 1976, 5, 283-289
  • Kazancigil, Ali ve Ergun Özbudun, eds. (1981). Ataturk, Founder of a Modern State. Londra: Hurst.
  • Kerlinger, Fred N. 1967. “Social Attitudes and Their Criterial Referents: A structural Theory”. Psychological Review, 74 (Mart 1967): 110-122
  • Knight, Kathleen. 1985. “Ideology in the 1980 Election: Ideological Sophistication Does Matter”. Journal of Politics. 47: 828-853
  • Koloğlu, Orhan. 2006. Kim Bu Ecevit? 2. Basım. İstanbul: Boyut.
  • Larsen, Knud S., Michael Reed ve Susan Hoffman. (1980). “Attitudes of Heterosexuals toward Homosexuality: A Likert-Type Scale and Construct Validity. The Journal of Sex Research, Cilt 16, No. 3 (Ağustos., 1980), pp. 245-257
  • Serif Mardin. (1981). “Religion and Secularism in Turkey,” Ataturk, Founder of a Modern State içinde. ed. Ali Kazancigil and Ergun Özbudun. Londra: Hurst & Company.
  • Mardin, Şerif. (2011). Türkiye, İslâm ve Sekülarizm. İletişim. çev. Murat Bozluolcay, Elçin Gen.
  • Müller, Johann Baptist. (1982). “Was heisst ‘Liberalkonservativ,’ Zeitschrift fiur Politik 29:351-75.
  • Nie, Norman H., Sidney Verba, John R. Petrocik. (1979). The Changing American Voter. Enl. Ed. Cambridge, MA: Harvard
  • Özel, Soli ve Ali Sarıkaya. (2005). “Türkiye’de Liberalizm’in Prangaları”. Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce Cilt:7 Liberalizm içinde. 452-473.
  • Özipek, Bekir Berat. (2005). “Liberal Düşünce Topluluğu”. Modern Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce Cilt:7 Liberalizm içinde. 620-628.
  • Ross, M. W. (1975) “Relationship Between Sex Role and Sex Orientation in Homosexual Man”. New Zealand Psychologist, 1975, 4, 25-29.
  • Sayarı, Sabri ve Yılmaz Esmer. (2002). Politics, Parties and Elections in Turkey. Boulder CO: Lynne Rienner Publishers.
  • Stimson, James. (1975). “Belief Systems: Contraint, Complexity, and the 1972 Election”. American Journal of Political Science, 19: 398-418
  • The Global Gender Gap Report. (2012). Ricardo Hausmann, Harvard University Laura D. Tyson, University of California, Berkeley Saadia Zahidi, World Economic Forum
  • Weisberg, Herbert F, ve Jerrold G. Rusk. (1970). Dimensions of Candidate Evaluation. American Political Science Review, 64 (Aralık 1970): 1167-1185.
  • Yayla, Atilla. (2003). Fikir Hareketleri ve Liberal Düşünce Topluluğu. Ankara: Liberte.
  • Yayla, Atilla. (2008). “Liberal Düşüncenin ve Türkiye’nin Geleceği”. Zaman. 14 Kasım 2008
  • Yıldız, Ahmet. (2003) “Politico-Religious Discourse of Political Islam in Turkey: The Parties of National Outlook” Muslim World, 93 (2003), 187-210.
  • Yılmaz, Murat. (2005). “CHP İlkelerinin 1937’de Anayasaya Girişi ve Liberalizmin Yasaklanışı”. Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce Cilt:7 Liberalizm içinde. 197-204.
  • Yeni Şafak Gazetesi İnternet Sitesi. “http://www.yenisafak.com.tr”
  • Star Gazetesi İnternet Sitesi. “http://www.stargazete.com.tr”
  • Zaman Gazetesi İnternet sitesi “http://www.zaman.com.tr”