SOSYAL TEMSİLLER

Bu yazıda, ele aldığı konular ve uyguladığı yöntem bakımından 'geleneksel' sosyal psikolojiye eleştiri ve alternatif getiren Serge Moscovici'nin (1961) Sosyal Temsiller Teorisinin tanıtılması amaçlanmaktadır. "Sosyal Temsiller" tanım olarak, toplumların deneyimlerine dayanarak ürettikleri; ortak teoriler, görüşler ve bilgileri içermektedir. Bireylerin bilişsel süreçlerinin vurgulandığı Sosyal Biliş Teorisinin aksine, Sosyal Temsiller yaklaşımı, toplumun "ortak" bilişinin var olduğunu var sayar ve sosyal psikolojinin esas hedefinin bir toplumun tarihini kapsayan "uzun süreli" ve güncel olayları kapsayan "kısa süreli" hafızasına dayandırarak edindiği ortak bilgi ve teorilerden oluşması gerektiğini vurgular. Bu çerçevede, Sosyal Temsiller yaklaşımı, her ne kadar sosyal psikoloji içerisinde yer alsa da; linguistik, tarih, sosyal psikoloji, sosyal psikiyatri, antropoloji, sosyoloji ve medya çalışmaları gibi alanların ortak çalışmasını ön görmektedir. Toplumda, özellikle kriz dönemlerinde üretilen, ya da değişikliğe uğrayan bilginin incelenmesi genellikle niteliksel yöntemlere dayandırılarak yapılmaktadır. Bu yazıda, sosyal temsiller yaklaşımı tarafından önerilen yöntemler kullanılarak;Türkiye'deki mevcut sosyal temsillerin incelenmesi önerilmektedir.

Social Representations

İn this article, it is aimed to introduce the social representations theory of Serge Moscovici (1961) that emerged as an alternative and critical approach to the orthodox social psychology in terms of its contents of interest and methodolgy. Social Representations, by definition include common theories, opinions, and knovvlege which are fabricated around socities' own experiences. Contrary to the Social Cognition Theory where individuals' cognitive processes are mostly emphasised, Social Representational approach assumes that a commonly shared cognition exists, and accents that the main target of social psychology requires the study of common knovvlege and theories based on a society's long term memory vvhich captures its history, and the short term memory vvhich refers to the current events taking place in the society. İn this framevvork, although social representational approach finds place in social psychology, it suggests collective studies from different fields, such as linguistics, history, social psychology, social psychiatry, antropology, sociology and media studies. The study of knovvlege that is especially produced and changed during periods of crisis, is generally pursued through qualitative methods. İn this article, it is recommended to examine the existing social representations in Turkey, utilising methods suggested by social representational approac

___

  • Durkheim, E. (1898). Representations individuelles et representations collectives. Revue de Metaphysique et de Morale, 6, 273-230.
  • Farr, R.M. (1984). Social Representations: Their role in the design and execution of laboratory experiments. İn R.M. Farr & S. Moscovici (Eds.), Social Representations. Cambridge: Cambridge Press.
  • Farr, R.M. (1990). Waxing and varing of interest in social psychology: a historical perspective. İn H.T. Himmelvveit & G. Gaskell (Eds.), Societal Psychology. London: Sage Publications.
  • Hevvstone, M., Stroebe, W., & Stephenson, G.M. (1997). Introduction to Social Psychology. Oxford: Blackvvell Publishers.
  • Moscovici, S. (1961). La Psychanalyse: Son image et son public. Paris: Presses Universitaires de France.
  • Moscovici, S. (1984). The Phenomenon of social representations. İn R.M. Farr & S. Moscovici (Eds.), Social Representations. Cambridge: Cambridge Press.
  • Moscovici, S. (1988). Notes tovvards a description of social representations. European Journal of Social Psychology, 18, 211-250.
  • Öner, B. (1991). The natural history of a scientific controversy, a case study of social representations of a medical innovation: Nerium Oliender treatment. Unpublished Master's Thesis. L.S.E., London.
  • Paker, O. (1999). Sosyal temsiller kuramının ve epistemolojisinin sosyal psikoloji içerisindeki yeri ve önemi. İn S. Erkonaç (Ed.), Psikolojide Yeni Tartışmalar (pp. 45-64). İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım. 45-64.
  • Wundt, W. (1900-1920). Völkerpsychologie: Eine Untersuchung der Entvvicklungsgesetze von Sprâche, Mythus und satte (10 vols.), Leipzig: Engleman.
  • Yasak, Y. & Öner, B. (16-18 Eylül, 1998). Türk İnsanı Gözü ile Trafiğin Anlamı: Bir Ön Çalışma. X. Ulusal Psikoloji Kongresi, Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Psikoloji Bölümü ve Türk Psikologlar Derneği, Ankara.