ANNE VE BABA GÖZÜYLE "ÇOCUK EĞİTİMİ" BİR SOSYAL TEMSİL ÖN ÇALIŞMASI

Amaç: Bir toplumun sağlıklı ve sağlam olmasının yeni yetişmekte olan nesillere bağlı olması dolayısıyla, günümüz dünyasında çocuğun değeri giderek daha fazla anlaşılmaktadır. Buna dayanarak, gelenekselcilikle modernlik arasında bir geçiş dönemi yaşayan ülkemizde (Kağıtçıbaşı, 1983) çocuk eğitimi ve ona verilen değer incelenmek istenmiştir. Bu çalışma Türkiye'de çocuk eğitimine yönelik ortak temsiller, ya da inanışlar bulunup bulunmadığını incelemeyi amaçlayan bir ön araştırmadır. Yöntem: Yirmi kişilik anne-baba örneklem grubu ile yapılan yarı yapılandırılmış mülakatlardan edinilen bulgular, Moscovici'nin (1984) Sosyal Temsiller Kuramı çerçevesinde değerlendirilmiştir. Bu çerçevede, denek grubundaki bireylerin en az yarısının kendiliğinden açık uçlu sorulara yanıt verirken belirttikleri ortak temalar (anlamlı tematik üniteler), "sosyal temsiller" olarak nitelendirilmiştir (Hevvstone, 1985). Bulgular: Sonuçların genel değerlendirilmesine bakıldığında, ebeveynler tarafından çocuk eğitimine ve de kişilik oluşumuna giderek artan bir önem verildiği görülülmüştür. Batı kültürleri ile özleştirilen demokratik ebeveynlik (Markus ve Kiyama, 1991) değerlerinin benimsenmekte olduğu gözlemlenmiştir. Ancak bu çalışmada yalnızca ortak tutum, bilgi ve inanışların incelendiği; ebeveynlerin pratikte nasıl davrandıklarının ise değerlendirilmediği göz ardı edilmemelidir.

Mother and Father's V"ıew of "Child Education"

Objective: As a society's health and power depends on its nevvly grovving generations, in today's vvorld child's worth has been gaining increasing appreciation. Consequently, it has been intended to examine the status and importance given to child education in our country which is considered to be in transition from traditionality to modemization (Kağıtçıbaşı, 1983). This study constitutes a preliminary study vvhich aims to explore vvhether there are any common representations or beliefs regarding child education in Turkey. Method: Findings, obtained from semi-structured intervievvs with twenty subjects from a sample of mothers >and fathers, were discussed in the frame of Moscovici's (1984) theory of Social Representations. İn this respect, social representations are described as common themes (meaningful thematic units) referred by at least half of the group of individual subjects while responding to ythe öpen ended questions (Hevvstone, 1985). Results: As the generafindings are considered, it is observed that child education and personality formation is given increasing importance among parents. Values of Democratic Parenthood (Markus & Kiyama, 1991) that are mostly associated with western cultures are observed to be vvelcomed. Hovvever, one should be cautious that in the present study only common attitudes, knovvledge and beliefs are examined; and yet parents behaviours in practice are not regarded.

___

  • Bigner J.J, & Yang R.K (1996). Parent education in popular literatüre: 1972-1990, Family & Consumer Sciences Research Journal, 25, 3-29.
  • Baumrind D (1967). Child çare practices anteceding three patterns of preschool behavior. Genetic Psychology Monographs, 75, 43-88.
  • Collier A.F, Mcclure F.H, Collier J, Otto C, & Polloi A (1999). Culture specific view of child maltreatment and parenting stysel in a Pacific Island community. Child Abuse & Neglect, 23, 229-244.
  • Coltrane S (1988). Father-child relationships and the status of women: A cross-cultural study. American Journal of Sociology, 93,1060-1095.
  • Deyoung Y, & Zigler-Edvvard F (1994). Machismo in two cultures: Relation to punitive child reearing practices. American Journal of Orthopsychiatry, 64, 386-397.
  • Grolnick W.S, & Ryan R.M (1989). Parent styles associated with children's self-regulation and competence in school. Journal of Educational Psychology, 81,143-154.
  • Hertz R, & Ferguson Faith-I.T (1996). Childcare choice and constraints in the United States: Social class, race and influence of family. Journal of Comparative Family Studies, 27, 249-282.
  • Hamaguchi E. (1985). A contextual model of the Japanese: tovvard a methodological innovation in Japanese Studies. Journal of Japanese Studies, 11, 289-321.
  • Hevvstone M (1985). On common-sense and social representations: A reply to Potter & Litton. British Journal of Social Psychology, 24,95-97