Rimski-Korsakov’un Şehrazat Senfonik Süiti’ndeki Fagot Sololarının İncelenmesi

Ulusal Rus müziğinin önde gelen bestecilerinden biri olan Rimski-Korsakov (18441908) öğretmen, editör ve teorisyen kimliği ile de müzik dünyasında yerini almış ünlü bestecilerden biridir. Rus beşlerinin en verimli ve çok yönlü üyelerinden birisi olarak bilinen Korsakov, Rus halk müziğine bağlılığı, eserlerinde doğu ezgilerini kullanması ve kendine özgü orkestrasyon tekniği ile öne çıkmıştır. 1888 yılında bestelediği Şehrazat adlı senfonik süiti (Op.35) konusunu “Binbir Gece Masalları”ndan almaktadır. Eser, çerçeve hikâye olarak bilinen hikâye içinde hikâyeler şeklinde sunulmaktadır. Şehrazat’ın Sultan Şehriyar’a karşı stratejik oyunları ve bin bir gece boyunca süren hikâyesi anlatılmaktadır. Eserin ikinci bölümünde yer alan fagot soloları, ulusal ve uluslararası orkestra sınavlarında karşılaşılan en önemli eserlerden biri olma niteliği taşır. Soloların doğru bir biçimde yorumlanması bilgi birikimini, müzikaliteyi ve teknik beceriyi gerektirir. Bu çalışmanın amacı, Rimski-Korsakov’un Şehrazat adlı Senfonik Süiti hakkında genel bir bilgi verilmesi, fagot sololarının incelenmesi ve bu soloların yorumlanmasında karşılaşılan teknik ve müzikal zorluklar için çözüm önerilerinde bulunmaktır. Bu araştırma, Rimski-Korsakov’un Şehrazat adlı Senfonik Süiti hakkında literatür taraması yapılan nitel bir araştırmadır.
Anahtar Kelimeler:

Rimsky-Korsakov, Şehrazat, Fagot

Research of Bassoon Solos in Rimsky-Korsakov’s Scheherazade Symphonic Suite

Rimsky-Korsakov (1844-1908), one of the leading composers of Russian national music, is one of the most famous composers with his identity as a teacher, editor, and theorist. Known as one of the most productive and sophisticated members of the Russian five, Korsakov came to the fore with his devotion to Russian folk music, the use of Eastern melodies in his works and his orchestration technique. The symphonic suite, Scheherazade (Op.35), which he composed in 1888, is based on “One Thousand and One Nights’’. The work is presented in the form of stories within the story which is known as a frame story. Scheherazade’s strategic plans against Sultan Shahriar and her story that lasted for a thousand nights are narrated. The bassoon solos in the second movement of the work are one of the most important works encountered in national and international orchestral exams. A correct interpretation of solos requires knowledge, musicality and technical skills. This study aims to give general information about Scheherazade, to study the bassoon solos and to offer solutions for the technical and musical difficulties encountered in interpreting these solos. This research is a qualitative research doing a literature review about Rimsky-Korsakov’s Scheherazade Symphonic Suite.

___

  • Durusu, Y. (2019, Eylül 11). Rimsky-Korsakov Şehrazad’ının hikâyesi. Erişim Adresi: http://mozartcultures.com/ Rimsky-korsakov-sehrazadinin-hikayesi/
  • Girgin, M. (2015). N. R. Korsakov “Şehrazad” senfonik süiti op. 35: Orkestra şefliği açısından teknik ve müzikal değerlendirme. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, İzmir.
  • Issiyeva, A. (2018). Nikolay Rimsky-Korsakov and his orient. Princeton University Press. DOI:10.23943/princeton/ 9780691182711.003.0004
  • İlyasoğlu, E. (1999). Zaman içinde müzik (8. bs). İstanbul: Remzi Yayınevi.
  • Nazlı, A. (2011). Binbir Gece Masalları’nın Anadolu Türk masallarına etkileri üzerine bir araştırma. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). T.C. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Oyen, D. W. (1998). An examination of published orchestral excerpt study materials for bassoon and contrabassoon, (Doctor of Music, Ohio State University, Ohio). Retrieved from https://etd.ohiolink.edu/!etd.send_ file?accession=osu1302107909&disposition=inline
  • Rimsky-Korsakov, N. A. (1888). Şehrazat Senfonik Süiti Op.35. Boca Raton, FL: E.F. Kalmus. 2002.
  • Rimsky-Korsakov, N. A. (1917). Last of the great traditional composers of Russia. The Lotus Magazine, 9(3), 136–138.
  • Rimsky-Korsakov, N. A. (1942). My musical life. In C. van Vechten (Eds.), New York, USA: Alfred A. Knopf Publication.
  • Say, A. (2000). Müzik tarihi (3. bs). Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Sultanova, A. (2012). Rus beşlerinin eserlerinde oryantalizm akımı. İdil Sanat ve Dil Dergisi, 5(1), 189–197. http:// dx.doi.org/10.7816/idil-01-05-12
  • Tülücü, S. (2004). Binbir Gece Masalları üzerine. Atatürk Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Dergisi, 22, 1–53.
  • Van Gansbeke, B. (2012). The orchestral bassoon: A pedagogical web site for bassoonists, (Doctor of Music, Indiana University, Bloomington). Retrieved from https://scholarworks.iu.edu/dspace/bitstream/handle/2022/14463/ vangansbeke_brett_2012.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Van Gansbeke, B. (2019, Eylül 30). Pedagogy, II. “The Kalendar Prince”-M. 5 to rehearsal a Scheherazade, OP. 35, Nikolai Rimsky-Korsakov. Erişim Adresi: http://www.orchestralbassoon.com/scheherazade-mvt-2-solopedagogy