SOSYAL MEDYADA NOSTALJİK HAFIZA DENEYİMLERİ OLARAK THROWBACK PAYLAŞIMLAR
Fotoğraf değişimi görmenin, yitirilenlerin görüntüsünü muhafaza etmenin aracıdır. Fotoğrafın bu nitelikleri onu her zaman bellekle ilişkili bir kavram haline getirmiştir. İnsanlık kendi öz yolculuklarının hatırasını geçmişten günümüze fotoğraf aracılığıyla inşa etmiştir. İçinde yaşadığımız 21. yüzyılda ise dijital fotoğrafın bellekle ilişkisi kullanıcıların sahip olduğu kontrol imkanı dahilinde yeniden tartışılır hale gelmiştir. Belleğin taşıyıcısı olarak görülen fotoğraf sosyal paylaşım ağlarında bir iletişim biçimine dönüşmüştür. Fotoğraf ve bellek ilişkisinin dijital ağda dönüştüğü, fotoğrafın artık kullanıcılar tarafından belirli izlenimler inşa etmek üzere kullanılan bir pratiğe dönüştüğü fikri ön plana çıkmıştır. Bu araştırmada sosyal medyada nostaljik hafıza deneyimleri olarak sunulan throwback temelli paylaşımlar #20liyaşlarchallenge akımı üzerinden ele alınmıştır. Yürütülen göstergebilim analizi sonucunda Instagram üzerinden ilgili hashtag aracılığıyla erişim sağlanan 428 paylaşımdan 43’ünün geçmiş üzerinden belirli izlenimleri yaymaya hizmet ettiği bulgulanmıştır. Nostaljik fotoğrafların sosyal medyada paylaşılırken belirli izlenimler inşa ettiği, anlamının bugünün sınırları dahilinde yeniden yapılandırıldığı ortaya koyulmuştur.
___
- Akbaş, F. ve İkizler, E. (2010). Fotoğraf Teknik Okumaları. İstanbul: Say Yayınları.
- Baldwin, M. ve Landau, M. (2013). Exploring Nostalgia’s Influence on Psychological
Growth. Self and Identity, 13(2), ss. 162–177.
- Baldwin, M., Biernat, M. ve Landau, M. (2015). Remembering the Real Me: Nostalgia
Offers a Window to the Intrinsic Self. Journal of Personality and Social
Psychology, 108(1), ss. 128-147.
- Barlett, F. C. (1932). Remembering: A Study in Experimental and Social Psychology.
Cambridge: Cambridge University Press.
- Barthes, R. (1996). Camera Lucida Fotoğraf zerine Düşünceler (Çev. R. Akçakaya) (2.
Basım). İstanbul: Altıkırkbeş Yayın.
- Benjamin, W. (2003). Selected Writings: 4 (1938–1940). Eiland, H., Jennings M. W.
(Ed.) On the Concept of History i inde London: The Belknap Press of Harvard
University Press.
- Berger, J. ve Mohr, J. (2007). Anlatmanın Başka Bir Biçimi (Çev. O. Akınbay). İstanbul:
Agora Kitaplığı.
- Berger, J. (2015). Bir Fotoğrafı Anlamak (Çev. B. Eyüboğlu). İstanbul: Metis Yayınları.
- Cihangiroğlu, M. S. (2018). Bellek ve Hayal Gücü İlişkisi: Bellek Mek nlarının Sanal
Ortamda Yeniden Oluşturulması. Tasarım ve Bellek Temalı Ulusal Mekan Tasarımı
Sempozyumu 2018 Bildiri Kitabı içinde ss. 139-150.
- Dickard, M. (2019). “Remember When?”: How Emerging Adults Reflect On, Share,
and Make Sense of Photos on Social Media. (Doktora Tezi), Drexel University
Philosophy In Information Science.
- Evecen, G. ve Güdekli, İ. A. (2019). Digital Culture Groups and Memory: A Case of
Instagram. A. Ayhan (Ed.), New Approaches in Media and Communication i inde
ss. 209-224. Berlin: Peterlang.
- Fackler, K. (2019). Of Stereoscopes and Instagram: Materiality, Affect, and the Senses
from Analog to Digital Photography. Open Cultural Studies, 3(1), ss. 519-530.
- Fiske, J. (2003). İletişim Çalışmalarına Giriş ( Çev. S. İrvan). Ankara: Bilim ve Sanat
Yayınları.
- Goffman, E. (2014). Günlük Yaşamda Benliğin Sunumu ( Çev. B. Cezar) (3. Basım).
İstanbul: Metis.
- Halbwachs, M. (2017). Kolektif Hafıza ( Çev. B. Barış). İstanbul: Heretik.
- Instagram (2021). #20liyaşlarchallenge. https://www.instagram.com/explore/
tags/20liya%C5%9Flarchallenge/ , Erişim Tarihi:23.06.2021.
- İlkdoğan, H. (2017). Göstergenin Toplum Düzlemindeki Yeri: Toplumsal Göstergebilim.
İdil Dergisi, 6(39), ss. 3147-3164.
- Hepper, E., Wildschut, T., Sedikides, C., Robertson, S. ve Routledge, C. (2020). Time
Capsule: Nostalgia Shields Wellbeing from Limited Time Horizons. Emotion,
21(3), ss. 644-664
- Karaaslan, S. (2019). Dijital Çağda Otobiyografik Anlatılar Olarak Kişisel Fotoğraflar.
Journal of Faculty of Letters/Edebiyat Fakultesi Dergisi, 36(2), ss. 307-323.
- Manovich, L. (2016). Instagram and Contemporary Image. Manovich.net, New York.
- Murray, S. (2008). Digital Images, Photo-Sharing, and Our Shifting Notions of Everyday
Aesthetics. Journal of Visual Culture, 7(2), ss. 147-163.
- Nguyen, P. T. (2017). “Nostalgic for the Present”: Digital Nostalgia and Mediated
Authenticity on Instagram. (Yüksek Lisans Tezi). Stockholm University.
- Nora, P. (2006). Hafıza Mekanları ( ev. M. E. zcan). Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
- Oh, C., Lee, T., Kim, Y., Park, S. ve Suh, B. (2016). Understanding Participatory Hashtag
Practices on Instagram. Proceedings of the 2016 CHI Conference Extended
Abstracts on Human Factors in Computing Systems - CHI EA ’16.
- Onedio (2018). Sosyal Medyanın Demirbaşı H line Gelen TBT Ne Demek ve Nasıl
Ortaya çıktı?. https://onedio.com/haber/sosyal-medyanin-demirbasi-halinegelen-
tbt-ne-demek-ve-nasil-ortaya-cikti-808665 , Erişim Tarihi:29.11.2020.
- Ralph, L. (2018). How Throwback Thursday Benefits Our Psychological Well-
Being. https://psychcentral.com/blog/how-throwback-thursday-benefits-ourpsychological-
well-being/ , Erişim Tarihi: 28.11.2020.
- Routledge, C., Wildschut, T., Sedikides, C. ve Juhl, J. (2013). Nostalgia as a Resource
for Psychological Health and Well-Being. Social and Personality Psychology
Compass, 7(11), ss. 808–818.
- Rifat, M. (1998). XX. Yüzyılda Dilbilim ve G stergebilim Kuramları-1: Tarih e ve
Eleştirel Düşünceler. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
- Rifat, M. (2014). Göstergebilim ABC’si. İstanbul: Say Yayınları.
- Sak, S. (2012). Memory and Place: From Ancient Individual Memory to Cyberspace as
Contemporary Collective Memory. S. Sak (Ed.), Remembering Digitally i inde.
ss. 15-25. Oxford: Inter-Disciplinary Press.
- Sontag, S. (2011). Fotoğraf zerine ( ev. O. Akınhay) (2.Basım). İstanbul: Agora
Kitaplığı.
- Sozluk.gov.tr. (2020). Fotoğraf. https://sozluk.gov.tr/ , Erişim Tarihi: 28.10.2020.
- Şendeniz, . (2015). Bakmak, Biriktirmek, Paylaşmak: Fotoğraf, Bellek ve Sosyal
Medya İlişkisi. Karadeniz Teknik niversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, 5(2),
ss. 21-31.
- Turan, E. (2011). Fotoğraf: Belleği Olan Ayna. Sanat-Tasarım Dergisi, 1(2), ss. 19-24.
- Van Dijck, J. (2007). Mediated Memories in the Digital Age. Stanford: Stanford University
Press.
- Van Dijck, J. (2008). Digital Photography: Communication, Identity, Memory. Visual
Communication, 7(1), ss. 57–76.
- Van House, N. A. (2011). Personal Photography, Digital Technologies and the Uses of the
Visual. Visual Studies, 26(2), ss. 125–134.
- Villi, M. (2010). Visual Mobile Communication: Camera Phone Photo Messages as
Ritual Communication and Mediated Presence. (Doktora Tezi), Aalto University
School of Art and Design, Helsinki.
- Wildschut, T., Sedikides, C., Arndt, J. ve Routledge, C. (2006). Nostalgia: Content,
Triggers, Functions. Journal of Personality and Social Psychology, 91(5), ss.
975–993.
- Wiley-Rapoport, C. (2014). The Paradox of Photo Sharing: A Semiotic Approach. (Ed.)
Jamin Pelkey. Semiotics 2014: The Semiotics of Paradox i inde ss. 247-258, ISBN
978-1-897493-58-8.
- Zuromskis, C. (2017). Review: A Matter of Memory: Photography as Object in the Digital
Age, Afterimage, 44(4) ss. 34-36.