2005 YILI SONRASI TÜRKİYE SİNEMA ENDÜSTRİSİ ÜZERİNE, SEKTÖR ÇALIŞANLARI TEMELLİ, BİR ODAK GRUP ARAŞTIRMASI

Filmlerin üretim aşamasında yapım, dağıtım ve gösterim olmak üzere üç temel aşama vardır ve bu aşamaların her biri kendi içinde de birçok sürece sahip olup, her bir süreç film endüstrisi için oldukça önemlidir. 2005 yılından bu yana artan Türk filmlerinin yapım miktarının neden ve nasıl arttığını açıklamaya çalışmak bu çalışmanın temel çıkış noktasıdır. 2005’in Türk sinema endüstrisi için bir dönüm noktası olmasının nedeni; söz konusu yıl ile birlikte Türk filmlerinin artan sayıda üretilmeye başlanması ve yabancı filmlerden daha fazla yerli filmin sinema salonlarında izleyici tarafından izlenmeye başlamasıdır. 2005 senesinden itibaren bu aşamaların Türkiye’de ne şekilde ilerlediğini, konu ile ilgili ne tür araştırmaların yapıldığını, yabancı filmlerin Türk sinema endüstrisini ne şekilde etkilediğini, üretilen yerli filmlerin vizyonda yabancı filmlerden daha çok izlenmesinin sebeplerini sektörde çalışmakta olan kişilere odak grup görüşme yöntemiyle yöneltilen sorularla açıklamaya çalışmak bu çalışmanın temel amacıdır. Bu çalışmada veri toplama tekniği olarak odak grup tekniği kullanılmıştır. Odak Grup A ve Odak Grup B olmak üzere 5’er kişilik iki odak grubu oluşturulmuştur. Bu gruplara önceden hazırlanmış sorular sorularak daha derinlemesine sonuçlara ulaşılması amaçlanmıştır.

___

  • Arslan, E. (2011). 2000’li Yıllar Öncesi ve Sonrasında Türk Sineması’nda Kullanılan Yapım Kaynaklarının Değerlendirilmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı 25, ss. 17-32.
  • Dale, M. (1997). The Movie Game: The Film Business in Britain, Europe and America. London: Caasell Publishing.
  • Erus, Z. Ç. (2007). Film Endüstrisi ve Dağıtım: 1990 Sonrası Türk Sinemasında Dağıtım Sektörü. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, Sayı 4-4, ss. 5-16.
  • Gomery, D. (2008). Hollywood Stüdyo Sistemi (Çev. A. Fethi). İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Hansen, M. (1993). Early Cinema, Late Cinema: Permutations Of The Public Sphere. Screen Dergisi, Sayı 34(3), ss. 197-210.
  • Harvey, D. (2003). Postmodernliğin Durumu (Çev. S. Savran). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Kanzler, M. (2014). The Turkish Film Industry: Key Developments 2004 to 2013. Strasbourg: European Audiovisual Observatory Publication.
  • Kanzler, M. ve Talavera, J. (2015). Focus 2015 World Film Market Trends. Tendances Du Marché Mondial Du Film. Paris: European Audiovisual Observatory.
  • King, G. (2002). New Hollywood Cinema: An Introduction. New York: Bloomsbury Publications.
  • Özen, E., Çelenk, S. (2006). Sinema Endüstrisinin Ekonomik Yöndeşme Eğilimleri: Hollywood Örneği. Ankara Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, Sayı 4(1), ss. 67-96.
  • Özkan, E. (2009). Kentsel Dönüşümde Kültür Endüstrileri: İstanbul'da FilmEndüstrisinin Kentsel Dönüşüm Yaratma Potansiyellerinin Belirlenmesi. (Doktora Tezi), Yıldız Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Prindle, D. F. (1993). Risky Business: The political economy of Hollywood. United States: Westview Press.
  • Pösteki, N. (2012). 1990 Sonrası Türk Sineması 1990-2011. Kocaeli: Umuttepe Yayınları.
  • Saltukoğlu, A. (2014). Film Yapım Sektöründe Proje Bütçeleme Ve Maliyetleme Model Önerisi. (Yüksek Lisans Tezi), İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Schatz, T. (1993). Film Theory Goes To The Movies. J. Collins & H. Radner (Ed.), The New Hollywood içinde (ss. 8-36) London: Routledge.
  • Scognamıllo, G. (2010). Türk Sinema Tarihi. İstanbul: Kabalcı Yayınları.
  • Scott, A. J. (2002). A New Map of Hollywood: The Production and Distribution of American Motion Pictures, Regional Studies, Sayı 36/9, ss. 957-975.
  • Segrave, K. (1997). American Films Abroad: Domination of the World's Movie Screens from the 1890's to the Present, Jefforson, United States: McFarland & Company Inc.
  • Tanriöver, H. (2011). Türkiye’de Film Endüstrisinin Konumu ve Hedefleri. İstanbul: İTO Yayınları.
  • Tomur, K., İmren, K. ve Bilaçlı, C. (2016). Sinema Hizmetleri Sektör Raporu. Ankara: Rekabet Kurumu Hizmet Raporları.
  • Yavuz, D. (2012). Türk Sinemasının 22 Yılı. İstanbul: Antrakt Sinema Kitaplığı.
  • 2013 yılı Sinema Vizyon Raporu. www.boxofficeturkey.com Erişim: 14.05.2018