Koç Üniversitesi Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi
Amaç: Bu çalışma, hastanede yatarak tedavi gören 6-12 yaş çocuklarda bilgisayar oyunu bağımlılık düzeylerini ve etkileyen faktörleri belirlemek amacıyla tanımlayıcı olarak planlanmıştır. Yöntem: Bu çalışmanın örneklemini, bir üniversite hastanesi çocuk servislerinde yatarak tedavi gören 6-12 yaş 69 çocuk oluşturmuştur. Veriler “Anket Formu” ve “Çocuklar İçin Bilgisayar Oyun Bağımlılığı Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır. Bulgular: Çocukların yaş ortalamasının 8.8±1.9 yıl, kardeş sayısının 2.26±1.20 kişi, %69.9’unun erkek ve %52.2’sinin kronik hastalığının olduğu bulundu. Çocukların 3.1±6.6 yıldan beri internet kullandıkları, günde 2.07 ±1.78 saat, haftada 13.17±12.76 saat internet kullandıkları belirlenmiştir. Çocukların ebeveyne bağımlılık durumu/hareket etme yeteneği ile “Bilgisayar Oyunları Bağımlılığı Ölçeği” puan ortalamaları arasında istatiksel fark vardır (p
Computer Game Addiction Levels in Hospitalized Children Aged 6-12 Years
Aim: This descriptive study aimed to determine the computer game addiction levels and affecting factors of children aged 6–12 years who were treated in the hospital. Methods: The sample of this study comprised 69 children aged 6–12 years who were hospitalized in the pediatric clinics at a university hospital. Data were collected with a questionnaire and the Computer Game Addiction Scale for Children. Results: The mean age of the children was 8.8 ± 1.9 years, the number of siblings was 2.26 ± 1.20, 69.9% were boys, and 52.2% had a chronic illness. Children had been using the internet for 3.1 ± 6.6 years and for a duration of 2.07 ± 1.78 hours per day and 13.17 ± 12.76 hours per week. There was a statistically significant difference between the parental dependency status/ability to act of the children and the Computer Game Addiction Scale (p
___
- 1. Sussman CJ, Harper JM, Stahl JL, Weigle P. Internet and video game addictions: diagnosis, Epidemiology, and neurobiology. Child Adolesc Psychiatr Clin N Am. 2018;27(2):307-26. doi: 10.1016/j. chc.2017.11.015.
- 2. Kelleci M. İnternet, cep telefonu, bilgisayar oyunlarının çocuk ve gençlerin ruh sağlığına etkileri. TAF Preventive Medicine Bulletin. 2008;7(3):253-6. Available from: https://www.bibliomed.org/ mnsfulltext/1/khb_007_03-253.pdf?1599678309
- 3. Ekici G, Uzun N, Sağlam N. İlköğretim öğrencilerinin bilgisayar kullanma sıklığına bağlı olarak bilgisayara yönelik tutumlarındaki değişimin değerlendirilmesi. İlköğretim Online. 2010;9(2):658-67. Available from: http://ilkogretim-online.org.tr/index.php/io/article/ view/1805/
- 4. Common Sense Media. The Common Sense Census: Media Use by Tweens and Teens. 2015. Available from: https://www. commonsensemedia.org/research/thecommon-sense-census-media-useby-tweens-and-teens
- 5. Tüzün Ü. Gelişen iletişim araçlarının çocuk ve gençlerin etkileşimi üzerine etkisi. Düşünen Adam. 2002;15(1):46-50. Available from: https://dusunenadamdergisi.org/storage/upload/pdfs/1588157885-en. pdf
- 6. Türkiye İstatistik Kurumu. Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanımı Araştırması. 2018. Available from: https://dijilopedi.com/tuikturkiyenin-internet-kullanim-aliskanliklari-raporu/
- 7. Çelen FK, Çelik A, Seferoğlu SS. Çocukların internet kullanımları ve onları bekleyen çevrim-İçi riskler. Akademik Bilişim. 2011;645-52. Available from: http://yunus.hacettepe.edu.tr/~sadi/yayin/AB11_CelenCelik_Seferoglu_Cocuklar-Internet-Riskler.pdf
- 8. Horzum MB. İlköğretim öğrencilerinin bilgisayar oyunu bağımlılık düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Eğitim ve Bilim. 2011;36(159):56-68. Available from: http://egitimvebilim.ted.org.tr/ index.php/EB/article/view/268
- 9. Fors PQ, Barch DM. Differential relationships of child anxiety and depression to child report and parent report of electronic media use. Child Psychiatry Hum Dev. 2019;50(6):907-17. doi: 10.1007/s10578- 019-00892-7.
- 10. Gentile DA, Swing EL, Lim CG, Khoo A. Video game playing, attention problems, and impulsiveness: Evidence of bidirectional causality. Psychol Pop Media Cult. 2012;1(1):62-70. doi: 10.1037/a0026969.
- 11. Singh M. Compulsive digital gaming: An emerging mental health disorder in children. Indian J Pediatr. 2019;86(2):171-3. doi: 10.1007/ s12098-018-2785-y.
- 12. Krossbakken E, Torsheim T, Mentzoni RA, King DL, Bjorvatn B, Lorvik IM, et al. The effectiveness of a parental guide for prevention of problematic video gaming in children: A public health randomized controlled intervention study. J Behav Addict. 2018;7(1):52-61. doi: 10.1556/2006.6.2017.087.
- 13. Brunborg GS, Mentzoni RA, Frøyland LR. Is video gaming, or video game addiction, associated with depression, academic achievement, heavy episodic drinking, or conduct problems? J Behav Addict. 2014;3(1):27-32. doi: 10.1556/JBA.3.2014.002.
- 14. Wan CS, Chiou WB. Why are adolescents addicted to online gaming? An interview study in Taiwan. Cyberpsychol Behav. 2006;9(6):762-6. doi: 10.1089/cpb.2006.9.762.
- 15. Lange K, Cohrs S, Skarupke C, Gorke M, Szagun B, Schlack R. Electronic media use and insomnia complaints in German adolescents: gender diferences in use patterns and sleep problems. J Neural Transm (Vienna). 2017;124(Suppl 1):79-87. doi: 10.1007/s00702-015-1482-5.
- 16. Fullerton S, Taylor AW, Dal Grande E, Berry N. Measuring physical inactivity: Do current measures provide an accurate view of “sedentary” video game time? J Obes. 2014;2014:287013. doi: 10.1155/2014/287013.
- 17. Mustafaoğlu R, Zirek E, Yasacı Z, Özdinçler AR. Dijital teknoloji kullanımının çocukların gelişimi ve sağlığı üzerine olumsuz etkileri. Addicta: The Turkish Journal on Addictions. 2018; 5(2):1-21. doi: 10.15805/addicta.2018.5.2.0051.
- 18. Horzum MB, Aras T, Balta ÖÇ. Çocuklar için bilgisayar oyun bağımlılığı ölçeği. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi. 2008;3(30):76- 88. Available from: http://turkpdrdergisi.com/index.php/pdr/article/ view/248/
- 19. Güllü M, Arslan C, Dündar A, Murathan F. İlköğretim öğrencilerinin bilgisayar oyun bağımlılıklarının incelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2012;5(9):89-100. Available from: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/15230
- 20. Şahin C, Tuğrul VM. İlköğretim öğrencilerinin bilgisayar oyunu bağımlılık düzeylerinin incelenmesi. Zeitschrift für die Welt der Türken/ Journal of World of Turks. 2012;4(3):115-29. Available from: http:// www.dieweltdertuerken.org/index.php/ZfWT/article/viewArticle/338
- 21. World Health Organization. Classification of Diseases (ICD)-11 2018. Available from: https://www.who.int/classifications/icd/revision/en/
- 22. Çavuşoğlu H. Çocuk Sağlığı Hemşireliği. Vol. 1-2. 11th extended ed. Ankara: Sistem Ofset Basımevi; 2013. p. 80-1.
- 23. Cengizhan C. Öğrencilerin bilgisayar ve internet kullanımında yeni bir boyut: internet bağımlılığı. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi. 2005;22:83-98. Available from: http://dspace.marmara.edu.tr/ handle/11424/3220
- 24. Akçay D, Özcebe H. Okul öncesi eğitim alan çocukların ve ailelerinin bilgisayar oyunu oynama alışkanlıklarının değerlendirilmesi. Çocuk Dergisi. 2012;12(2):66-71. doi:10.5222/j.child.2012.066
- 25. Hastings EC, Karas TL, Winsler A, Way E, Madigan A, Tyler S. Young children's video/computer game use: relations with school performance and behavior. Issues Ment Health Nurs. 2009;30(10):638-49. doi: 10.1080/01612840903050414.
- 26. Lai FT, Kwan JL. Socioeconomic influence on adolescent problematic Internet use through school-related psychosocial factors and pattern of Internet use. Computers in Human Behavior. 2017;68:121-36. doi: 10.1016/j.chb.2016.11.021.
- 27. Koçak H, Köse Z. Ergenlerin bilgisayar oyunu oynama alışkanlıkları ve sosyalleşme süreçleri üzerine bir araştırma (Kütahya İli Örneği). Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2014;(Kütahya Özel Sayısı):21-32. Available from: https://www.guvenliweb.org.tr/dosya/ F0NQu.pdf
- 28. Kıran Ö. Şiddet içeren bilgisayar oyunlarının ortaöğretim gençliği üzerindeki etkileri (Samsun örneği) [master’s thesis]. Samsun: Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü; 2011.
- 29. Setterstrom AJ, Pearson JM. Social ınfluence and willingness to pay for massively multiplayer online games: An empirical examination of social identity theory. Communications of the Association for Information Systems. 2019;44(1):34-61. doi: 10.17705/1CAIS.04402.
- 30. Aksaçlıoğlu AG, Yılmaz B. Öğrencilerin televizyon izlemeleri ve bilgisayar kullanmalarının okuma alışkanlıkları üzerine etkisi. Türk Kütüphaneciliği. 2007;21(1):3-28. Available from: http://www.tk.org. tr/index.php/TK/article/view/8/8.
- 31. Xu X, Wang J, Peng H, Wu R. Prediction of academic performance associated with Internet usage behaviors using machine learning algorithms. Computers in Human Behavior. 2019;98:166-73. doi: 10.1016/j.chb.2019.04.015.
- 32. Yıldız A, Demir FM. Üniversite öğrencilerinin internet ve sosyal medya kullanım amaçlarının belirlenmesine yönelik bir araştırma: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Örneği. Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi. 2016;17(37):18-36. Available from: http://www.sobbiad. mu.edu.tr/index.php/asd/article/view/605
- 33. Yılmaz MB. Profiles of university students according to internet usage with the aim of entertainment and communication and their affinity to internet. International Online Journal of Educational Sciences. 2012;4(1):225-42. Available from: http://www.acarindex.com/dosyalar/ makale/acarindex-1423904345.pdf
- 34. Ayas T, Horzum MB. İlköğretim öğrencilerinin internet bağımlılığı ve aile internet tutumu. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal. 2013;4(39):46-574. Available from: http://www.turkpdrdergisi. com/index.php/pdr/article/view/70/69