Kierkegaard’nun Öznel-Nesnel Hakikat Ayrımı Temelinde Tekil Birey Anlayışı

Bu makalede Søren Kierkegaard felsefesinin temel kavramlarından birisi olan ve yine bu felsefeye varoluşçu karakterini kazandıran tekil birey kavramını ele alıyorum. Kierkegaard, ilk bakışta epistemolojik bir ayrımmış gibi görünen, bu kavramı öznel ile nesnel hakikat arasında yaptığı ayrım üzerine temellendirir.  Kierkegaard tekil bireye giden yolun nesnel hakikatten değil, öznel hakikatten geçtiğini ileri sürer. Tekil birey, Kierkegaard’ya göre, kendi yaşamının sorumluluğunu alabilen, kendi yaşamını şekillendiren değerleri seçebilen ve bu değerlerle nasıl ilişki kuracağını belirleyebilen bir bireydir. Ne var ki, Kierkegaard’ya göre, tekil birey olmak o kadar da kolay bir iş değildir. Tekil birey olabilmek için insanın nesnel hakikatin güvenilir alanını terk edip, varoluşunu öznel hakikatin belirsizliğine teslim etmesi gerekir. Bu belirsizliği göze almadığında, insanın kendine ait bir yaşam sürmesi ve kendisi olarak varolmasının olanağı yoktur.

Kierkegaard’s Conception of Single Individual Based on the Distinction of Subjective-Objective Truth

In this paper, I deal with the concept of single-individual, which is one of the fundamental concepts of Kierkegaard’s philosophy and which gives this philosophy its existential characteristic.  Kierkegaard bases this concept on his distinction between subjective and objective knowledge, which, at first sight, seems as if it is an epistemological distinction. Kierkegaard claims that the road to the single individual passes not through objective but through subjective knowledge. Single-individual, according to Kierkegaard, is the individual who could take the responsibility of her/his life, who could choose the values that shapes her/his life and who determines, by herself/himself, the way how she/he relates to these values. However, for Kierkegaard, it is not an easy task to become a single individual. To become a single individual, it is required for one to leave her/his existence to ambiguity of the subjective knowledge. If she/he does not take this risk, it is not possible one to live a life of her/his own and to exist as herself/himself.

___

  • Bergman, S. H. (1991). Dialogical Pilosophy from Kierkegaard to Buber (A. A. Gerstein, Çev.) New York: State University of New York Press.
  • Procrustes. (2011). Encyclopædia Britannica içinde. Erişim adresi https://www.britannica.com/topic/Procrustes
  • Forster, M. (Yönetmen). (2006). Stranger than Fiction [Sinema Filmi]. United States: Columbia Pictures.
  • Heschel, A. J. (1973). A Passion for Truth. New York: Farrar, Straus and Giroux.
  • Kierkegaard, S. (1975). Søren Kierkegaard’s Journals and Papers (Cilt 4) (H. V. Hong, & E. H. Hong, Çev.). Bloomington: Indiana University Press.
  • Kierkegaard, S. (2000). Selected Early Entries from Kierkegaard’s Journals and Papers. S. Kierkegaard, H. V. Hong, & E. H. Hong (Ed.), The Essential Kierkegaard içinde (ss. 3-12). New Jersey: Princeton University Press.
  • Kierkegaard, S. (2004). Either/Or: A Fragment of Life (A. Hannay, Çev.). London: Penguin Books.
  • Kierkegaard, S. (2009). Concluding Unscientific Postscript to the Philosophical Crumbs (A. Hannay, Ed., & A. Hannay, Çev.) New York: Cambridge University Press.
  • Knox, J. B. (2011). Gabriel Marcel: The Silence of Truth. J. Stewart (Ed.), Kierkegaard and Existentialism içinde (ss. 199-215). New York: Routledge.
  • Levinas, E. (1999). Tartışma. J. Wahl (Ed.), Varoluşçuluğun Tarihçesi (B. Onaran, Çev.) içinde (ss. 39-55). İstanbul: Payel Yayınları.
  • Nietzsche, F. (1968). The Will to Power (W. Kaufmann, & R. J. Hollingdale, Çev.). New York: Vintage Books.
  • Wahl, J. (1999). Varoluşçuluğun Tarihçesi. J. Wahl (Ed.) Varoluşçuluğun Tarihçesi (B. Onaran, Çev.) içinde (ss. 7-35). İstanbul: Payel Yayınları.
  • Watkin, J. (2001). Historical Dictionary of Kierkegaard’s Philosophy. Oxford: Scarecrow Press.
  • Watts, M. (2003). Kierkegaard. Oxford: Oneworld Publications.
  • Wittgenstein, L. (2001). Tractatus Logico-Philosophicus (D. F. Pears, & B. F. McGuiness, Çev.). London: Routledge.