Hayvanın Felaketi, Manzaradan Lekelere: Hayırsızada (Serge Avedikian, 2010)

Serge Avedikian’ın Hayırsızada [Chienne d’Histoire] adlı animasyon belgeseli, İstanbul’da sayıları giderek artan köpeklerin “şehri istilasının” önüne geçmek için İttihat ve Terakki hükümetinin 1910 yılında düzenlediği itlafı anlatır. Özel bir ilgiye değer olan ise Avedikian’ın filmine hakim olan üslubun, hayvanın felaketinin temsiline dair bir kendi üzerine düşünüşü taşımasıdır. Bu yazı, Hayırsızada filminin biçimsel özelliklerine referansla hayvanların felaketine odaklanmayı seçiyor. Felaketi, insan merkezli bir bakış açısından uzaklaşarak tahayyül eden bir anlatı üzerinden, felaketin temsili üzerine düşünüyor ve “insan-olmayan”ın sesine de açılabilen çoğul tarihlerin olasılığını araştırıyor.

Catastrophe of the Animal, from the Scenery to the Stains: Barking Island (Serge Avedikian, 2010)

Serge Avedikian’s animated documentary Barking Island [Chienne d’Histoire] tells the dog massacre committed by the government of the Committee of Union and Progress in Istanbul in 1910 in order to prevent the “dogs’ invasion of the city”. What deserves a significant attention is that the dominant stylistic features of the film carry a self-reflexive possibility regarding the representation of the catastrophe of the animal. This paper chooses to focus on the catastrophe of the animal in reference to the stylistic features of the film. Drawing upon a narrative which imagines catastrophe from a non-human perspective, it reflects on the representation of the catastrophe and searches for the possibility of multiple histories which opens to the sound of non-human.

___

  • Arslan, Umut Tümay. “Kesik’in Açtığı Yerden: Kat Kat Notlar”. Altyazı 148, 2015. Erişim tarihi 20 Mart 2018. http://www.altyazi.net/yazilar/kesikin-actigi-yerden-kat-kat-notlar/
  • Arslan, Umut Tümay. “Bozkırdaki Labirent: Manzaradan Lekeye”. Bir Kapıdan Gireceksin, ed. Umut Tümay Arslan, İstanbul: Metis Yayınları, 2012: 193-217.
  • Baker, Steve. Picturing the Beast. Urbana & Chicago: University of Illinois Press, 2001.
  • Benjamin, Walter. “Tarih Kavramı Üzerine”. Pasajlar. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2002.
  • Benjamin, Walter. Son Bakışta Aşk. İstanbul: Metis Yayınları, 2001.
  • Benjamin, Walter. Estetize Edilmiş Yaşam: Sanat’tan Savaş ve Siyasete Alman Faşizminin Kuramları. İstanbul: Derin Yayınları, 2007.
  • Bordwell, David. “Showing What Can’t Be Filmed”, 2009. Erişim Tarihi 19 Ekim 2018. http://www.davidbordwell.net/blog/category/documentary-film/page/9/
  • Brown, Wendy. “Hayaletler ve Melekler: Benjamin ve Derrida”. Tarihten Çıkan Siyaset. İstanbul: Metis Yayınları, 2010.
  • Burt, Jonathan. Animals in Film. London: Reaktion Books, 2002.
  • Butler, Judith. Savaş Tertipleri. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2015.
  • Butler, Judith. Kırılgan Hayat: Yasın ve Şiddetin Gücü. İstanbul: Metis Yayınları, 2004.
  • Ekinci, Barış Tolga. “Belgeselde Canlandırma ve Gerçekçilik Sorunu”. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi (2018): 11-33.
  • Fudge, Erica. “What Was It Like To Be A Cow? History and Animal Studies”, The Oxford Handbook of Animal Studies, 2014. Erişim Tarihi 18 Mart 2018. DOI:10.1093/oxfordhb/9780199927142.013.28
  • Fudge, Erica. “A Left-Handed Blow: Writing the History of Animals”. Representing Animals, ed. Nigel Rothfelds, Bloomington & Indianapolis: Indiana University Press, 2002: 3-18.
  • Kriger, Judith. Animated Realism: A Behind The Scenes Look At The Animated Documentary Genre. Oxford: Focal Press, 2011.
  • Mazierska, Ewa. European Cinema and Intertextuality: History, Memory and Politics New York: Palgrave Macmillan, 2011.
  • Mills, Brett. Animals on Television: The Cultural Making of The Non-Human. London: Palgrave Macmillan, 2017.
  • Nichanian, Marc. Edebiyat ve Felaket. İstanbul: İletişim Yayınları, 2011.
  • Pikkov, Ülo. “On Realism in the Animated Film”. Animasophy: Theoretical Writings on the Animated Film. 93-109. Tallinn: Estonian Academy of Arts, 2010.
  • Roe, Annabelle Honess. Animated Documentary. New York: Palgrave Macmillan, 2013.
  • Rancière, Jacques. “Politik Sanatın Paradoksları”. Özgürleşen Seyirci. İstanbul: Metis Yayınları, 2009: 48-77.
  • Saxton, Libby. “‘Tracking shots are a question of morality’ Ethics, Aesthetics, Documentary”. Film and Ethics: Foreclosed Encounters, ed. Lisa Downing & Libby Saxton, London & New York: Routledge, 2010: 22-35.
  • Taylor, Chloe. “The Precarious Lives of Animals”. Philosophy of Today 52:1 (2008): 60-72.
  • Weil, Kari. Thinking Animals: Why Animal Studies Now? New York: Columbia University Press, 2012.
  • Wells, Paul. “Rhetorics of Representation in Animated Animal Narrative”, Animal Life & Moving Image, ed. Michael Lawrence & Laura McMahon, 95-107. London: BFI Palgrave, 2015.
  • Wells, Paul. The Animated Bestiary: Animals, Cartoons, and the Culture. London: Rutgers University Press, 2009.
  • Wells, Paul. Animation and America. Edinburg: Edinburg University Press, 2002.
  • Wells, Paul. Understanding Animation. London & New York: Routledge, 1998.