Frantz Fanon’la Konuşmayı Sürdürmek: Kimlik, Tanınma ve Özdeşleşme

Bu makale Frantz Fanon düşüncesini kimlik, özdeşleşme ve tanı(n)ma terimleri aracılığıyla okumayı öneriyor. Bu bağlamda, Frantz Fanon’un tanınma ve çağdaş kimlik tartışmasına özgün katkısını ortaya koyuyor.

Continuing the Conversation with Frantz Fanon: Identity, Recognition, and Identification

This article offers to read thought of Frantz Fanon through the terms identity, identification, and recognition. By doing so, it tries to reveal Frantz Fanon’s contribution to the recognition and contemporary identity debate.

___

  • Althusser, Louis, İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları, çev. Yusuf Alp&Mahmut Özışık, (İstanbul: Birikim, 1991).
  • Arendt, Hannah, Geçmişle Gelecek Arasında, çev. Bahadır Sina Şener, (İstanbul: İletişim, 2012).
  • Arendt, Hannah, Şiddet Üzerine, çev. Bülent Peker, (İstanbul: İletişim, 1997).
  • Arthur, Chris, “Hegel’s Master-Slave Dialectic and a Myth of Marxology”, New Left Review, I, 142, November-December, (1983).
  • Ashcroft, Bill vd., “Colonialism”, Post-Colonial Studies: The Key Concepts, (London and New York: Routledge, 2007).
  • Benhabib, Seyla, “Hannah Arendt, Liberal Gelenek ve Jürgen Habermas”, “Yargı Yetisi ve Hannah Arendt’in Düşüncesinde Politikanın Ahlâki Temelleri”, Modernizm, Evrensellik ve
  • Birey: Çaødaş Ahlâk Felsefesine Katkılar, çev. Mehmet Küçük, (İstanbul: Ayrıntı, 1999).
  • Bernasconi, Robert, “Fanon’s The Wretched of the Earth as the Fullfilment of Sartre’s Critique of Dialectical Reason”, Sartre Studies International, Vol. 16. No. 2, (2010).
  • Bernasconi, Robert, “The European Knows and Does not Know: Fanon’s Response to Sartre”, Frantz Fanon’s ‘Black Skin, White Masks’, ed. Max Silverman, (Manchester University Press, 2006).
  • Bewes, Timothy, Şeyleşme: Geç Kapitalizmde Endişe, çev. Deniz Soysal, (İstanbul: Metis, 2008).
  • Bhabha, Homi, “Foreword to the 1986 Edition”, Black Skin, White Masks, trans. Charles Lam Markmann, (London: Pluto Press, 2008).
  • Bhabha, Homi, “Foreword: Framing Fanon”, The Wretched of the Earth, trans. Richard Philcox, (New York: Grove Press, 2004).
  • Buck-Morss, Susan, Küresel Bir Karşı-Kültür, çev. Süreyya Evren, (İstanbul: Versus), 2007.
  • Calhoun, Craig, Neither God Nor Emperors: Students and the Struggle for Democracy in China, (University of California Press, 1997).
  • Cherki, Alice, “2002 Baskısına Önsöz”, Yeryüzünün Lanetlileri, çev. Şen Süer, (İstanbul: Versus, 2007).
  • Cheyette, Bryen, “Frantz Fanon and the Black Jewish Imaginary”, Frantz Fanon’s ‘Black Skin, White Masks’, ed. Max Silverman, (Manchester University Press, 2006).
  • Conrad, Joseph, Batılı Gözler Altında, çev. Ayşe Yunus&Mehmet Bakırcı, (İstanbul: İletişim, 2016).
  • Dirlik,Arif, Postkolonyal Aura: Küresel Kapitalizm Çaøında Üçüncü Dünya Eleştirisi, çev. Galip Doğduaslan, (İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi), 2005.
  • Fanon, Frantz, A Dying Colonialism, trans. Haakon Chevalier, (New York: Grove Press, 1965).
  • Fanon, Frantz, Black Skin, White Masks, trans. Charles Lam Markmann, (London: Pluto Press, 2008).
  • Fanon, Frantz, The Wretched of the Earth, trans. Richard Pilcox, (New York: Grove Press, 2004).
  • Fraser, Nancy&Honneth, Axel, Redistribution or Recognition? A Political-Philosophical Exchange, (London and New York: Verso, 2003).
  • Fraser, Nancy, “Heterosexism, Capitalism, Misrecognition”, New Left Review, I, March-April, 228, (1998).
  • Fraser, Nancy, “Social Justice in the Age of Identity Politics: Redistribution, Recognition and Participation”, Redistribution or Recognition? A Political-Philosophical Exchange, ed. Nancy Fraser&Axel Honneth, (London and New York: Verso, 2003).
  • Freire, Paulo, Ezilenlerin Pedagojisi, çev. Dilek Hattatoğlu, (İstanbul: Ayrıntı, 1991).
  • Freud, Sigmund, Uygarlıøın Huzursuzluøu, çev. Haluk Barışçan, (İstanbul: Metis, 2004).
  • Fuss, Diana, “Özdeşleşme Politikası ve Frantz Fanon: İçteki Sömürgeler”, çev. Özlem İlyas, Kimlik Politikaları: Özdeşlik, Tanınma ve Farklılık, ed. Fırat Mollaer, (Ankara: Doğu Batı, 2014).
  • Gadamer, Hans-Georg, “Hegel’in Öz-Bilinç Diyalektiği”, çev. Çetin Balanuye, Hegel, ed. Güçlü Ateşoğlu, (Ankara: Doğu Batı, 2013).
  • Hegel, G.W.F., “Kim Soyut Düşünüyor?”, çev. Hakkı Hünler, Hegel, ed. Güçlü Ateşoğlu, (Ankara: Doğu Batı, 2013).
  • Hegel, G.W.F., Phenomenology of Spirit, trans. A.V. Miller, (Oxford University Press, 1977).
  • Honneth, Axel, Reification: A Recognition Theoretical View, The Tanner Lectures on Human Values, (University of California, Berkeley, 2005).
  • Honneth, Axel, The Struggle for Recognition, trans. Joel Anderson, (Polity Press, 1995).
  • Jay, Martin, “Introduction”, Reification: A New Look at an Old Idea, (Oxford Universty Press, 2008.
  • Julien, Isaac (director), Frantz Fanon: Black Skin, White Masks Documentary, written by Isaac Julien&Mark Nash, 1996.
  • Lacan, Jacques, Fallus’un Anlamı, çev. Saffet Murat Tura, (İstanbul: Afa, 1994).
  • Loomba, Ania, Kolonyalizm/Postkolonyalizm, çev. Mehmet Küçük, (İstanbul: Ayrıntı, 2000).
  • McCulloch, Jock, Black Soul White Artifact: Fanon’s Clinical Psycholgy and Social Theory, (Cambridge University Press, 1983).
  • Mollaer, Fırat, “Kimlik Politikasını Yeniden Düşünmek: Çağdaş Tanınma Tartışmasının Birikimi”, Gaziantep University Journal of Social Sciences, 16 (4), (2017).
  • Nandy, Ashis, The Intimate Enemy: Loss and Recovery of Self Under Colonialism, (Delhi: Oxford University Press), 1983.
  • Oelhoffen, David (director), Loin des hommes (Far From Men), Albert Camus (short story: L'Hôte), Antoine Lacomblez, 2014.
  • Pinkard, Terry, Hegel: A Biography, (Cambridge University Press, 2000).
  • Ranciére, Jacques, “Siyaset, Özdeşleşme, Özneleşme”, Siyasalın Kıyısında, çev. Aziz Ufuk Kılıç, (İstanbul: Metis, 2007).
  • Said, Edward W., “Traveling Theory”, The World, the Text, and the Critic, (Harvard University Press, 1991).
  • Said, Edward W., Başlangıçlar: Niyet ve Yöntem, çev. Ferit Burak Aydar, (İstanbul: Metis, 2009).
  • Said, Edward W., Culture and Imperialism, (New York: Vintage Books, 1994).
  • Sardar, Ziauddin, “Foreword to the 2008 Edition”, Black Skin White Masks, trans. Charles Lam Markmann, (London: Pluto Press, 2008).
  • Sartre, Jean-Paul, “Black Orpheus”, The Massachusetts Review, trans. John MacCombie, Vol. 6, No. 1, Autumn, (1964-65).
  • Sartre, Jean-Paul, Varlık ve Hiçlik: Fenomenolojik Ontoloji Denemesi, çev. Turhan Ilgaz&Gaye Çankaya Eksen, (İstanbul: İthaki, 2009).
  • Sartre, Jean-Paul, Yahudi Düşmanı, Antisemitin Portresi, çev. Emin Türk Eliçin, (İstanbul: Salyangoz, 2008).
  • Sarup, Madan, “Identity and Unconscious”, Identity, Culture and The Postmodern World, (Edinburgh University Press, 1996).
  • Sarup, Madan, Post-Yapısalcılık ve Postmodernizm, çev. Abdülbaki Güçlü, (Ankara: Bilim ve Sanat, 2004).
  • Sedinger, Tracey, “Nation and Identification: Psychoanalysis, Race, and Sexual Difference”, Cultural Critique, 50, (2002).
  • Sennett, Richard, Gözün Vicdanı: Kentin Tasarımı ve Toplumsal Yaşam, çev. Süha Sertabiboğlu&Can Kurultay, (İstanbul: Ayrıntı, 1999).
  • Silverman, Max, Frantz Fanon’s ‘Black Skin, White Masks’, ed. Max Silverman, (Manchester University Press, 2006).
  • Taylor, Charles, “Tanınma Politikası”, Çokkültürcülük: Tanınma Politikası, haz. Amy Gutman, çev. Yurdanur Salman, (İstanbul: Yapı Kredi, 1996).
  • Villet, Charles, “Fanon and Recognition in the Colonial Context”, African Philosophy and the Future of Africa, ed. Gerard Walmsley, The Council for Research in Values and Philosophy, (2011).
  • Villet, Charles, “Hegel and Fanon on the Question of the Mutual Recognition: A Comperative Analysis”, The Journal of Pan African Studies, vol. 4, no. 7, (2011).
  • Welcome, Alexander, “Blackness In-Itself and Blackness-For-Itself: Frantz Fanon’s Program for Radical Change”, Human Architecture: Journal of the Sociology of Self-Knowledge, (Summer 2007).
  • West, Cornel, “Yeni Kültürel Farklılık Politikası”, çev. Özlem İlyas, Kimlik Politikaları: Özdeşlik, Tanınma ve Farklılık, ed. Fırat Mollaer, (Ankara: Doğu Batı, 2014).
  • White, Stephen, “Violonce, Weak Ontology, and Late-Modernity”, Political Theory, 37, 808, (2009).
  • Young, Robert, White Mythologies: Writing History and the West, (New York: Routledge, 1990).
  • Zizek, Slavoj, “Gerçeğin Çölüne Hoşgeldiniz”, Kırılgan Temas: Slovaj Zizek’ten Seçme Yazılar, çev. Tuncay Birkan, (İstanbul: Metis, 2011).