"Caber Kalesi Cengi" ya da İktidarın Coğrafyaya Müdahalesi: Semboller Coğrafyasının Üretimi ve Yenidenüretimi Üzerine

Bu yazıda Suriye İç Savaşı nedeniyle yeniden gündeme gelen Süleyman Şâh türbesi vesilesiyle sembolik coğrafyanın oluşumu tartışılmıştır. Bütün tarihdışı ve milliyetçi göndermelerine karşın, Süleyman Şâh türbesinin bugünkü varlığını, Osmanlı Devleti'nin kuruluş dönemine ilişkin mitosun, Sultan II. Abdülhamid'in kendi meşruiyetini, kamuoyu yaratma stratejilerini ve modern monarşinin kendisini yeniden-üretme potansiyelini ayakta tutmak ve yenilemek amacıyla giriştiği bir yeniden-canlandırma operasyonuna borçlu olduğu görülmektedir. Bu aynı zamanda Türkiye'de modern ve ulus-devletlere özgü sembolik coğrafya yaratma projesinin ilk örneği olarak kabul edilebilir. Bu yazının denediği gibi, bu çerçevede hem Türkiye Cumhuriyeti'nin dayandığı "vatan" kavramının geç Osmanlı tahayyülünden bir kopuş olduğuna hem de II. Abdülhamid döneminin ideolojik ve siyasal tercihlerine ilişkin kalıplaşmış bazı yargılar üzerine yeniden düşünmek mümkün olmaktadır.

"The Battle of Caber Castle" or the Political Power's Intervention in Geography: On the Production and Reproduction of Geography of Symbols

This article discusses the formation of geography of symbols upon the recent revival of the issue of Süleyman Shah's tomb. Despite its ahistoric and nationalistic references, the Süleyman Shah's tomb owes its existence to Abdülhamid II's operation to revive this myth of the formative period of the Ottoman State a) to shape his own legitimacy, b) to maintain and revitalize the potential for the monarchy to reproduce itself and for the strategies of creating a public. This can be seen as the first example in Turkey of the project of the creation of symbolic geography peculiar to modern nation-states. The author suggests a thorough revision of certain clichés regarding political and ideological preferences of the Hamidian Era as well as the assumption that the Republican understanding of "motherland" represents a rupture from its late Ottoman imaginations and manifestations.

___

Arşiv Kaynakları

BOA, A.DVN., 51/8, 19 (Zilhicce 1265/5 Kasım 1849).

BOA, A.MKT.MHM. 21/46.

BOA, A.MKT.MHM. 21/46-1.1.

BOA, A.MKT.MHM. 490/58.

BOA, BEO. 1724/129229-2.1.

BOA, BEO. 2393/179451 (4-5 Cemaziülahir 1322/15-17 Ağustos 1904)

BOA, BEO. 2393/179451-1.1.

BOA, BEO. 2924/219292, 21 (Şaban 1324/10 Ekim 1906)

BOA, BEO. 3315/248585.

BOA, BEO. 666/49885-1.1. (16 Safer 1313/8 Ağustos 1895)

BOA, C.AS. 933/40416, 29 Muharrem 1271/22 Ekim 1854.

BOA, C.ML. 355/14572, 29 C 1225/1 Ağustos 1810.

BOA, DH. MKT. 1420/31 (21 Şaban 1304/15 Mayıs 1887).

BOA, DH.MKT. 1127/45 (10 Teşrinievvel 1322/11 Haziran 1903)

BOA, DH.MKT. 1127/45-2.2, (18 Ramazan 1324/5 Kasım 1906).

BOA, DH.MKT. 150/31, (5 Rebiülevvel 1311/16 Eylül 1893)

BOA, DH.MKT. 725/8-1.1 (29 Mayıs 1319/11 Haziran 1903)

BOA, DH.MKT. 785/14, (10 Şaban 1321/1 Kasım 1903).

BOA, DH.MKT. 880/79.

Karl Marx, Der achtzehnte Brumaire des Louis Napoleon, Berlin, 1972: Dietz Verlag, s. 1.

BOA, HAT 548/27059, 29 Zilhicce 1247.

BOA, HAT. 774/36293, (29 Zilkade 1240/15 Temmuz 1825)

BOA, HAT. 774/36300, (15 Rebiülahir 1232/4 Mart 1817)

BOA, HR.SFR.3. 32/22, 1857.

BOA, İ.DH. 849/68137-2, 11 Şubat 1297.

BOA, İ.DH. 924/73248-2, 25 Mart 1300.

BOA, İ.DH. 924/73248-3, 26 Mart 1300.

BOA, İDH. 1027/80952.

BOA, İDH. 958/75744.

BOA, İE.AS. 46/4161, 27 N 1111/18 Mart 1700. BOA, MAD.d. 2336. BOA, MAD.d. 387. BOA, MAD.d. 690.

BOA, Y.EE. 36/67 (6 Rebiülevvel 1327/28 Mart 1909.

BOA, Y.MTV. 269/209, (25 Şevval 1322/2 Ocak 1905)

BOA, Y.MTV. 272/71, (12 Muharrem 1323/28 Mart 1905)

BOA, Y.PRK.AZJ. 37/102, (1 Recep 1316/15 Kasım 1898)

BOA, Y.PRK.SGE, 9/110.

BOA, Y.PRK.UM. 19/57, (28 Rebilülahir 1308/11 Aralık 1890).

BOA, Y.PRK.UM. 21/10, (19 Recep 1308/28 Şubat 1891).

BOA, Y.PRK.Um. 81/10, (16 Safer 1326/20 Mart 1908).

BOA,HR.SFR.3. 31/14, 1857.

Y.PRK.AZJ. 47/40, (29 Zihkade 1320/26 Şubat 1903).

Y.PRK.OMZ. 3/10, (9 Ramazan 1319/20 Aralık 1901).

Kitap, Makale ve Diğer Yayınlar

Afyoncu,Erhan. Süleyman Şah Türbesi, İstanbul, 2015: Yeditepe Yayınları.

Bourdieu, Pierre. "The Social Space and the Genesis of Groups", Theory and Society, 14/6 (Kasım 1985).

Burrows, Mathew. " 'Mission civilisatrice': French Cultural Policy in the Middle East, 1860- 1914", The Historical Journal, 29/1 (1986), ss. 109-35.

Cannadine, David. "Ritüelin Bağlamı, İcrası ve Anlamı: Britanya Monarşisi ve 'Geleneğin İcadı', 1820 Civarı-1977", Geleneğin İcadı (der. E. Hobsbawm ve T. Ranger), çev. M. M. Şahin, İstanbul, 2006: Agorakitaplığı.

Deringil, Selim. İktidarın Sembolleri ve İdeoloji: II. Abdülhamid Dönemi (1876-1909), İstanbul, 2002: Yapı Kredi Yayınları.

Dinçel, Ö. Faruk. Hayme Ana (Devlet Ana), Kütahya, 2009: Kütahya Valiliği Yayınları.

Duman, Faruk. "Seyahat ve Ziyareti Kolay Eyle Ya Rabbi", P Dünya Sanatı Dergisi, 45, 2007.

Ginzburg, Carlo. Efsaneler, Amblemler, İzler: Morfoloji ve Tarih, çev. M. Moralı, İstanbul, 2007: Kırmızı Yayınları.

Gupta, Narayani. "Of Giants and Jewelers: The Monumental and Miniature in India's Historic Landscapes", Thesis Eleven, 105/1, 2011, ss. 35-43.

Halbwachs, Maurice. La Mémoire Collective, Paris, 1968: Presses Universitaires de France

Hayber, A. ve H. Özbay, Muallim Nâci'nin Şiirleri, İstanbul, 1997: MEB Yayınları.

Hobsbawm, Eric. "Giriş: Gelenekleri İcat Etmek", Geleneğin İcadı (der. E. Hobsbawm ve T. Ranger), çev. M. M. Şahin, İstanbul, 2006: Agorakitaplığı.

İnalcık, Halil. "Karacahisar/Karacaşehir Üzerine Bir Belge", Papers of VIIIth International Congress on the Economic and Social History of Turkey, der. Nurcan Abacı, Morrisville, 2006: Lulu Press.

İnalcık,Halil. Osmanlı Tarihinde Efsaneler ve Gerçekler, İstanbul, : NTV Yayınları.

Karateke, H. K. "Einige Bemerkungen zu den osmanischen Insignia Imperialia- Insbesondere des 19. Jahrhunderts", Scripta Ottomanica et Res Altaica (Festschrift für Barbara Kellner-Heinkele zu ihnem 60. Geburstag), der. I. Hauenschild, C. Schönig ve Peter Zieme, Wiesbaden, 2002: Harrosowitz Verlag.

Karateke, H. K. "Interpreting Monuments: Charitable Buildings, Moniments, and the Construction of Collective Memory in the Ottoman Empire", Wiener Zeitschrift für die Kunde des Morgenlandes, 91 (2001).

Lévi-Strauss, Claude. Structural Anthropology, çev. C. Jacobson ve B. G. Schoepf, New York, 1967: Anchor Books.

Marx, Karl. Der achtzehnte Brumaire des Louis Napoleon, Berlin, 1972: Dietz Verlag.

Mosse, George L. The Nationalization of the Masses: Political Symbolism and Mass Movements in Germany from the Napoleonic Wars through the Third Reich, Ithaca ve Londra, 1991: Cornell University Press.

Musil, R. "Denkmalen", Gesammelte Werke, der. R. Musil, Hamburg, 1978: Rowohlt.

O'Keeffe, Tadhg. "Landscape and Memory: Historiography, Theory, Methodology", Heritage, Memory and the Politics of Identity: New Perspectives on the Cultural Landscape (der. N. Moore ve Y. Whelan), Hampshire ve Burlington,VT., 2008: Ashgate.

Ocak, A. Yaşar. "Les Milieux Sofis dans la Territoires du Beylicat Ottoman et le Problème des 'Abdalan-i Rum' (1300-1389)", The Ottoman Emirate, 1300-1389, der. E. Zachariadou, Rethymnon, 1993: Crete University Press.

Osiander, Andreas. "Sovereignity, International Relations, and the Westphalian Myth", International Organization, 55/2, 2001, ss. 251-87).

Overing, Joanna. "The Role of Myth: An Anthropological Perspective", Myths and Nationhood (der. G. Hosking ve G. Schöpflin), New York, 1997: Routledge.

Pınar, Hayrettin. Tanzimat Döneminde İktidarın Sınırları: Babıâli ve Hıdiv İsmail, İstanbul: Kitap Yayınevi, 2012.

Say, Yağmur. "Karakeçili Aşireti ve Eskişehir'e İskânı ile Kuyucak Karyesi'ndeki Özbekli Cema'ati", Turkish Studies, 4/3, 2009).

Schöpflin, George. "The Functions of Myth and a Taxonomy of Myths", Myths and Nationhood, der. G. Hosking ve G. Schöpflin, New York, 1997: Routledge.

Schöpflin, George. Nations, Identity, Power, Londra, 2000: Hurst and Co.

Smith, D. J. ve S. Burch, "Enacting Identities in the EU-Russia Borderland: An Ethnography of Place and Public Monuments", East European Politics and Societies, 26/2 (2002).

Spruyt, Hendrik. "The End of Empire and the Extension of the Westphalian System: The Normative Basis of the Modern State Order", International Studies Review, 2/2 (2000), 71, 73-4.

Tahsin Paşa, Sultan Abdülhamid: Tahsin Paşa'nın Yıldız Hatıraları, İstanbul, 1990: Boğaziçi Yayınları.

Woodhead, Christine. "The Present Terror of the World? Contemporary Views of the Ottoman Empire c.1 600", History, 72 (1987), ss. 20-37.

Young, J. E. The Texture of Memory: Holocaust Memorials and Meaning, New Haven, 1993: Yale University Press, ss. 2-3.

Zarubavel, E. Social Mindscapes: An Invitation to Cognitive Sociology, Cambridge, Mass., 1997: Harvard University Press.