Osmanlı Devlet salnamelerinde Rum Melkit Katolik Patrikliği (1847-1918)

Makalenin konusu Rum Melkit Katolik Patrikliğinin 1847-1918 yılları arasında yayımlanan Osmanlı Devlet Salnamelerindeki durumuyla ilgilidir. Kaynağı toplam 68 sayılık Osmanlı resmi yayım organı Salnamelerdir. Amacı Osmanlı resmi yayımlarında Rum Melkit Katoliklere bakıĢı ortaya koymaktır. Ayrıca Osmanlı gayrimüslimleri idare sistemi içerisinde Rum Melkitlerin durumunu da göstermektir. Böylece Rum Melkitlerin ayrı bir millet olarak kabul edilmeleri ve diğer Katoliklerin durumlarının resmi belgelerden hareketle anlaĢılmasını kolaylaĢtırmaktır. Sonuç olarak Rum Melkit Katolikler, Salnamelerde gayrimüslimlere yer verilen ilk sayıdan son sayıya kadar 7 sayıda (37-42 ve 44. sayılar) kaydedilmemiĢlerdir. Ġlk sayıdan itibaren Rum Melkit Katoliklere Osmanlı resmi bakıĢında bir netlik olup karmaĢıklığa yer verilmediği bulgulanmıĢtır. Osmanlı gayrimüslimleri idare sisteminde “fetih öncesi yapının korunması” ilkesine göre Rum Melkitlerin (Ortodoks ve Katolikler) yaĢadığı bölgelerin fethi esnasında Fener Rum Patrikliği hiyerarĢisine bağlı olmaları söz konusudur. Bu nedenle ilk dönemde hepsi Fenere bağlı olarak idare edilmiĢlerdir. Ancak doğu Katolikleri Ermeni Katolik parikliğinin liderliğinde ayrı bir millet olarak kabul edilirken (1830) Rum Melkit Katolikler de bu hiyerarĢiye bağlanmıĢtır. Ermeni Katolik patrikliğinden farklı bir hiyerarĢiye sahip olduklarına Osmanlı hükümetini ikna ederek 1846‟da ayrılmıĢlardır. Böylece Salnamelerin ilkine beĢ milletten birisi olarak kaydedilmiĢlerdir.

The Patriarchate of the Melkite Greek Catholic in the Ottoman State annuals (1847-1918)

The subject of this article is related to the conditions of the Patriarchate of the Melkite Greek Catholic between 1847 and 1918 in the Ottoman State. I referenced to the Ottoman State Annuals (Salname-i Devlet-i Aliye-i Osmaniye) in 68 issues. The aim is to present the view of the Ottoman about Melkite Greek Catholics appeared in Ottoman official publications. In addition, to comprehend the understanding of the Melkite Greek Catholics admitted as a different „nation (millet)‟ and conditions of the other Ottoman Christians. Melkite Greek Catholics are unrecorded in seven issues (37th to 42th and 44th). In the annuals, there isn‟t any complication in the Ottoman official view to the Melkite Greek Catholics. Ottoman Melkite Orthodox and Catholics were administrated in accordance with the principle “keeping the pre-conquest structure”. Consequently, They were not admitted a different nation in the period of Fatih Mehmet II to Selim II when their regions (Syria, Palestine and Egypt) was conquested. Because, the hierarchy and rites of Melkites were Orthodox and they were connected to the Patriarchate of Constantinople. This status had contunued to 1830 when Armenian Catholics were admitted as a different „nation (millet) and other eastern Catholics connected to the Catholic Patriarchate. The patriarch of Melkite Greek Catholics persuaded the Ottoman Government in 1846 that they had a different hierarchy. Ottoman Government constructed a new statu for them, which was appeared in the first annual.

___

  • AYDIN, Mehmet: (1985). “Batı ve Doğu Hıristiyanlığına Tarihi Bir BakıĢ”, AÜİFD, S. XXVII, Ankara, A. Ü. Bas., s. 123-148.
  • AYDIN, Mehmet: (2005). Ansiklopedik Dinler Sözlüğü, Konya: Nüve.
  • BEYDĠLLĠ, Kemal: (1995). II. Mahmut Devri’nde Katolik Ermeni Cemaati ve Kilise’nin Tanınması (1830), Türkçe Yayınlayanlar: ġinasi Tekin ve Gönül Alpay Tekin, Harvard Üniversitesi Yakındoğu Dilleri ve Medeniyetleri Bölümü.
  • BĠLGE, Yakup: (1996). Süryaniler Anadolunun Solan Rengi, Ġstanbul: Yeryüzü Yay. 2 b.
  • BRAUDE, Benjamin: (1982). “Fundation Myths of the Millet System” , Christians and Jews in the Ottoman Empire, Vol. I, (Ed.: Benjamin Braude ve Bernard Lewis), New York, London, Holmes-Moyer Pub., s. 69-88.
  • BRAUDE, Benjamin: (1999). “Millet Sisteminin Ġlginç Tarihi”, Osmanlı (Ed. Güler Eren), c. 4 (Toplum), Ankara, Yeni Türkiye Yay., s. 245-254.
  • COBHAM, Claude Delaval: (1911). The Patriarchs of Constantinople, (with Introductions by the Rev. Adrian Fortescue and H. T. F. Duckworth), Cambridge, Cambridge University Press.
  • ENGELHARD,T: (1999). Tanzimat ve Türkiye, (Çev. : Ali ReĢad), Ġstanbul, Kaknüs, 1 b.
  • EROĞLU, Ahmet Hikmet: (2003). Osmanlı Devletinde Yahudiler, Ankara, Andaç Yay.
  • FORTESCUE, A.: (2005). “Melchites”, The Catholic Encyclopedia, Volume 10 by Charles G. Herbermann, online edition copyright, s. 342-345.
  • FORTESCUE, Adrian: (1908). The Orthodox Eastern Church, London, Catholic Truth Society.
  • FRAZEE, Charles A.: (2009). Katolikler ve Sultanlar Kilise ve Osmanlı İmparatorluğu 1453-1923, (Çev.: Cemile Erdek), Ġstanbul, Küre Yay.
  • GĠBB, H. A. R. – BOWEN, Harold: (1957). Islamic Society and the West, Vol. I, part II, Oxford, Oxford Universty Press.
  • HROMADKA, Joseph L.: (1971). “Doğu Ortodoksluğu”, (Çev.: Günay Tümer), AÜİFD , S. XVII, Ankara, A. Ü. Bas., s. 239-258.
  • KEBKEB, Visam: (1986). “Kenîsetu‟r-Rûmi‟l-Melîkiyyîni‟l-Kâsûlîk”, Delîl ilâ Kıraati Târîhi’l-Kenîse, el-Mucelledu’s-Sânî, el-Kenâisu’ş-Şarkıyyeti’l-Kâsûlîkiyye, Beyrût, Dâru‟l-MeĢrık, s. 45-121.
  • KENANOĞLU, M. Macit: (2004). Osmanlı Millet Sistemi Mit ve Gerçek, Ġstanbul: Klasik Yay.
  • KHAĠRALLAH, Philip A.: (1986). “The Ecumenical Vocation of The Melkite Church”, St Vladimir’s Theological Quarterly, Vol. 30, Number 3, s. 189-216.
  • KUTSAL KĠTAP: (2009). Kutsal Kitap Eski ve Yeni Antlaşma (Tevrat, Zebur, İncil), Ġstanbul, Kitabı Mukaddes ġirketi&Yeni YaĢam Yay.
  • KÜÇÜK, Cevdet: (1999). “Osmanlı Devleti‟nde Millet Sistemi”, Osmanlı (Ed. Güler Eren), c. 4 (Toplum), Ankar, Yeni Türkiye Yay., s. 208-216.
  • MEYENDORFF, John: (1986). “The Melkite Patriarchate: Paradoxes of a Vocation an initial response to Father Khairallah”, St Vladimir’s Theological Quarterly, Vol. 30, Number 3, s. 217-230.
  • MICHEAU, Françoise: (2008). “Eastern Christianities (eleventh to fourteenth century): Copts, Melkites, Nestorians and Jacobites”, The Cambridge History of Christianity, Vol. 5, Eastern Christianity, (Ed.: Michael Angold), Cambridge Histories Online&Cambridge University Press, s. 373-403.
  • OSMANAĞAOĞLU, Cihan: (2010). 1862 Rum Patrikliği Nizamatı Çerçevesinde Fener Rum-Ortodoks Patrikhanesi, Ġstanbul, On Ġki Levha Yay.
  • RAHEB, Abdallah: (1981). Conception of the Union in the Ortodox Patriarchate of Antioch (1622-1672) Historical Part, (Translated by Nicholas J. Samra), Beirut.
  • RAHEB, Abdallah: (2010). “Greek Melkite Catholic Patriarchate of Antioch:Birth, Evolution, and Current Orientations”, s. 2-7, http://phoenicia.org/pdfs/melkite_greek _catholic.pdf (Ayrıca bu makale için bk. Ekklesiastikos Pharos, Vol. LII, II-III, Alexandria, 1970. )
  • REEVES, Elizabeth Ann: (2006). The Curch First Called Christian: The Melkite Church of Antioch, the thesis of master of Philosophy, Australian Catholic University, Faculty of Arts, School of Theology,
  • REFIK, Ahmet: (1341). “Osmanlı Ġmparatorluğunda Fener Patrikhanesi ve Bulgar Kilisesi”, Türk Tarihi Encümeni Mecmuası, On BeĢinci Sene, Numara: 8(85), Ġstanbul, s. 73-84.
  • SEYFELĠ, Canan: (2003). “Osmanlı Devleti‟nde Gayrimüslimlerin Ġdari Yapısı: Ermeniler Örneği”, Milel ve Nihal, c. 1, S. 1, Aralık, s. 125-156.
  • SEYFELĠ, Canan: (2005a). “ Osmanlı Devleti‟nde Gayrimüslimlerin Ġdari Yapısı: Süryani Kadim Kilisesi Örneği”, Süryaniler ve Süryanilik I, (Haz.: Ahmet TaĢğın, Eyyüp Tanrıverdi, Canan Seyfeli), Ankara, Orient Yay., s. 251-265.
  • SEYFELĠ, Canan: (2005b). İstanbul Ermeni Patrikliği, Kuruluşu ve Tarihten Günümüze İdari Yapısı, Ankara: Aziz Andaç Yay.
  • SINANOĞLU, Mustafa: (2004). “Melkâiyye”, TDVİA, c. 29, Ankara: TDV Yay, s. 84-85.
  • TCHOLAKIAN, Hovhannes J.: (1998). L’eglise Armenienne Catholique En Turquie, Ġstanbul, Ohan Mat.
  • TÜMER, Günay: (1993). “Günümüzde Doğu Hıristiyanlığı”, Asrımızda Hıristiyan-Müslüman Münasebetleri, Ġstanbul, ĠSAV Yay., s. 123-134.
  • VEĠNSTEĠN, Gilles: (1996). “Fetihten Sonraki Osmanlı Millet Sistemi Üzerine Bazı DüĢünceler”, I. Uluslar arası İstanbul’un Fethi Sempozyumu, Ġstanbul, 24-25 Mayıs 1996, s. 137-142.
  • http://list-of-greek-orthodox-patriarchs-of-antioch.co.tv/ (2010)
  • http://phoenicia.org/melkites.html (2010)
  • http://phoenicia.org/orthodox_antioch_union_sources.html (2010)
  • http://www.melkite.net/Leaders/GregoryIII.html (2010)
  • http://www.stgeorgeofboston.org/assets/files/sBio%5B1%5D(1).pdf (2010)
  • http://www.zoukmikael.com/churches/stgeorge/biblio/CONCEPTION%20OF%20THE%20UNION.pdf (2010)