Balkanlar'da bir arada yaşama kültürü bağlamında kimlik çatışmasından kültürel entegrasyona Türk Dili ve kültürünün önemi

Balkanlar, Osmanlı hâkimiyetinden çıktığı dönemden günümüze karmaşanın, savaşın ve ölümlerin eksik olmadığı sorunlu bir bölge olarak akıllarda yer etmiştir. Kendi içinde adaletin sağlanamadığı bu bölgede, geçmiş dönemde Osmanlının bu bölgeyi yaklaşık olarak 600 yıl nasıl sorunsuzca idare ettiği sorusunun cevabı hâlâ günümüz araştırmacıların üzerinde önemle durdukları konuların başında gelmektedir. Makalede, Osmanlının geçmişte Balkanlar'da tesis ettiği barış ve huzur ortamının nasıl sağlandığı ve bu noktada Türk dili ve kültürünün önemi, Balkanlar'da bir arada yaşama kültürü bağlamında kimlik çatışmasından kültürel entegrasyona gibi konulara vurgu yapılacaktır.

The Importance of Turkish Language and Culture over Identity Conflict and Cultural Integration In the Context of Co-existence in the Balkans

The Balkans has always been remembered as a problematic area with the chaos, wars and death since the Ottoman Empire lost power in this territory. In an area where justice cannot be secured in itself nowadays, how the Ottoman Empire was able to rule this area without any problems for 600 years is still a mystery for the researchers. This issue is one of their hot topics. In this paper, we will highlight how the Ottoman Empire established a peaceful environment in the Balkans and the importance of Turkish language and culture at this point. We will emphasize the importance of Turkish language and culture over identity conflict and cultural integration in the context of co-existence in the Balkans as well.

___

  • AKIN, Hatice; Hatice ÇETİN (2011). "Osmanlı Millet Sisteminin Balkanlar'da Etnik Kimliklerin Oluşmasındaki Rolü", Balkanlar'da İslam Medeniyeti Uluslararası Üçüncü Sempozyum Tebliğleri, Bükreş, Romanya, 1-15 Kasım: 2006, IRCICA. İstanbul: 51-66.
  • ALBAYRAK, Şenol (2005). Bogomolizm ve Bosna Kilisesi, Emre Yayınları, İstanbul.
  • ALGÜL, Hüseyin (2010). "Medeniyetler İttifakı ve Kültürlerarası Diyaloga İslam Tarihi Açısından Genel Bir Bakış", Birlikte Yaşama Kültürü ve Hoşgörü, Öncü Basımevi, Ankara: 13-27.
  • ALP, Suat (2009). "Balkanlar'da Osmanlı Dönemi Maddi Kültür Mirası", Milli Folklor, S. 84: 151-161.
  • ALPARSLAN, Şenol (2008). Bosna'da Türk Kültürünün İzleri, Genel Kurmay Ataşe ve Denetleme Başkanlığı Yayınları, Ankara.
  • BARTH, Fredrik (2001). Etnik Gruplar ve Sınırları: Kültürel Farklılığın Toplumsal Organizasyonu, Çev. Ayhan KAYA, Seda GÜRKAN, Bağlam Yayıncılık, İstanbul.
  • CEBECİ, Kemal (2008). "Küreselleşme Bağlamında Ulus Devletin Egemenlik Gücünün Dönüşümü", Sayıştay Dergisi, S. 71: 23-39.
  • ÇOBANOĞLU, Özkul (2010). Halkbilimi Kuramları ve Araştırma Yöntemleri Tarihine Giriş, Akçağ Yayıncılık: Ankara.
  • ÇOLAK Kamil; Numaıı ELİBOL (2011). "Balkanlar'da Birlikte Yaşama Tecrübesi: Rusçuk Örneği", Balkanlar'da İslam Medeniyeti Uluslararası Üçüncü Sempozyum Tebliğleri, Bükreş, Romanya. 1-15 Kasım: 2006, IRCICA, İstanbul: 313-331.
  • DERJAJ, Adriatik (2010). "Arnavutça Türkçe Dil İlişkileri", Kastamonu Eğilim Dergisi, Vol. 18/3:991-996.
  • EKİCİ, Metin (2010). Halk Bilgisi Derleme ve İnceleme Yöntemleri, Geleneksel Yayıncılık, Ankara.
  • ERKAL Mustafa E.; Burhan BALOĞLU (1997). Ansiklopedik Sosyoloji Sözlüğü, Dergâh Yayınevi, İstanbul.
  • GIDDENS, Anthony (2012). Sosyoloji Kısa Fakat Eleştirel Bir Giriş, Çev. Ülgen Yıldız BATTAL, Siyasi Kitapevi, Ankara.
  • GÖKDAĞ, Bilgehaıı Atsız; Aslıhan DİNÇER (2007). "Balkanlar'da Dil ve Kimlik", Balkanlar El Kitabı, Dil ve Edebiyat, C. III, Vadi Yayınları, Ankara: 119-222.
  • HASAN, Hamdi (1997). Makedonya ve Kosova Türklerinde Kullanılan Atasözleri ve Deyimler, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.
  • İNALCIK, Halil (1954). "Ottoman Methods of Conquest", Studia Islamica, No: 2: 103-129.
  • KARPAT, H. Kemal (1992). "Balkanlar", Türkiye Diyanet VakJ'ı İslam Ansiklopedisi, C. 5, İstanbul: 25b-32c.
  • KUTLU, Sacit (2007). Milliyetçilik ve Empeıyalizm Yüzyılında Balkanlar ve Osmanlı Devleti, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
  • MANTRAN, Robert (1992). Osmanlı İmparatorluğu Tarihi, Çev. Server TANİLLİ. Say Yayınları, İstanbul.
  • MAZOWER, Mark (2001). The Balkans, Phoenix Press, London.
  • ORUÇ, Zülküf (2011). Balkanlarda Osmanlı Mirası ve Ulusçuluk Çerçevesinde Balkan Türklerinin Kimlik ve Yönetim Sorunları Kosova ve Makedonya Örneği, Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kamu Yönetimi Anabilim Dalı (Yayınlanmamış Doktora Tezi).
  • ÖZDEMİR, Nebi (2003). "Makedonya Folkloru Hakkında İki Kitap", Dünya Halkbilimi Çalışmaları Tarihi, Haz: Gülin Öğüt EKER, M. Öcal OĞUZ, Nebi ÖZDEİR. Milli Folklor Yayınları, Ankara: 101-107.
  • RECİÇ, Şeyla (2011). Boşnakçada Kullanılan Türkçe Kelimeler ve Bunların Değerlendirilmesi, Zeııica Üniversitesi, Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü (Yayınlanmamış Bitirme Tezi).
  • SLOANE, William M. (1987). Bir Tarih Laboratuvarı Balkanlar, Çev. Sibel ÖZDURAN, Süreç Yayınları, İstanbul.
  • TACOĞLU, Tuğça POYRAZ; Gülay ARI KAN; Âdem SAĞIR (2012). "Boşnak Göçmenlerde Göç ve Kültürel Kimlik İlişkisi: Fevziye Köyü Örneği", Turkish Studies, Vol. 7/1: 1941-1965.
  • TODOROVA. Maria (2010). Balkanlar'ı Tahayyül Etmek, Çev. Dilek ŞENDİL, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • TOKER, Mehmet Şevki (2009). Etnik Milliyetçilik Sorunları ve Birleşmiş Milletler, Beykent Üniversitesi, Sosval Bilimler Enstitüsü, Uluslaıarası İlişkiler Anabilim Dalı (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • XHANARi, Lindita (2012). "Osmanlı Balkana 'Elveda Rumeli" Dedi, Ama Balkandaki Diller Türkçe Kökenli Sözcüklere 'Elveda' Demedi", Balkan Özel Sayısı. Motif Akademi, İstanbul: 5-12.