Molière Oyunlarında Kadın Karakterler

Fransız edebiyatında 17. Yüzyıl denildiğinde ilk akla gelen yazarlardandır Molière. Mihail Afanasyeviç’in ifadesiyle “Çağdaşımız Molière” hakkında yapılan sayısızca çalışmalara rağmen, hala kendinden ve eserlerinden söz ettirecek kadar güncelliğini kaybetmeyen bir yazar. Peki, nedir Molière’i bu kadar evrensel kılan? Yazarlığı, şairliği, oyunculuğu, tiyatro yönetmenliği bir yana, biz onun başarısındaki en önemli etkenin onun o üstün gözlem gücüne dayandığını düşünüyoruz. O, insan doğasını bütün ayrıntılarıyla görmesini, gözlemlemesini ve oyunlarına aktarmasını bilen ender yazarlardandır. Tiyatroyu toplumun bir aynası olarak nitelendiren Molière, yaşadığı dönemin aksaklıklarını, kusurlarını, bütün sahte değerleri gülmeceyle birleştirip sahneye taşır. Tabi bundan kadınlar da nasibini alır. Oyunlarının birçoğunun başlığında yerlerini bulan kadınlar,  Molière tiyatrosunda 17. Yüzyıl Fransız toplumunu tiyatroya yansıtmak, komiği oluşturmak, doğanın, doğallığın öneminin vurgulamak için de önemlidirler. Çalışmamızda, hem 17 yüzyıl hem de o yüzyılda kadının toplum içindeki konumu hakkında genel bir bilgi vermeyi hedefliyoruz. Molière oyunlarının dramaturjik analizi için 17. Yüzyılın siyasal, toplumsal özelliklerini sık sık göz önünde bulundurmaya çalıştık.
Anahtar Kelimeler:

The Miser, Preciosity

Female Characters in Molière’s Plays

Molière is the first writer who comes to mind when the topic comes to the 17th century in French literature. Despite a myriad of studies on "Our contemporary Molière" by Mihail Afanasyevic's statement, he is still a writer who does not lose his actuality to mention his self and his works. Well, what makes Molière so universal? Apart from his identity of writer, poet, actor, theater director, we think that the most important factor in his success depends on his superior observation power. He is one of rare writers who know how to see, observe and transmit human nature in all its details. Molière, who describes the theater as a mirror of the society, uncovers the faults, flaws, and all the fake values ​​of his time and brings them on the stage by combining with humor. Of course, this situation has also influence on women.  In Molière’s theater, women who find themselves at the title of his many plays are also important for reflecting the 17th century French society to the theater, for creating comic, and for emphasizing the importance of nature, of naturality. In our work, we aim to give a general knowledge of both the 17th century and the position of women in society in that century. For the dramatical analysis of Molière’s plays we have often tried to consider the political and social features of the 17th century.

___

  • Bergson, Henri (2011), Gülme, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul.
  • De Concourt, Edmond et Jules (1882), “Le Feminisme a l’age classique” La femme au dix-huitieme siecle, Ernest Flammarion, Paris.
  • Keskin, İlker Yasin, (2009) Moliere Eğitim Araştırma Projesi: Tarihsel Arka Plan Çalışması, İlker Yasin Keskin 09.01.2009 http://www.bgst.org.)
  • Lagarde, Andre et Michard Laurent (1961), XVII siecle, Bordas, Paris.
  • Lathuillière Roger (1882), (Cite par Edmond et Jules de Concourt) “Le Feminisme a l’age classique” La femme au dix-huitieme siecle, Ernest Flammarion, Paris.
  • Maité Albistur et Daniel Armogathe (1977), Histoire du féminisme français du moyen âge à nos jours, édition des femmes, Paris.
  • Molière, Jean Baptiste (1983) Cimri, Çeviren: Sabahattin Eyupoğlu, Remzi Kitabevi. İstanbul.
  • Molière, Jean Baptiste (1944), Bilgiç Kadınlar, (Çev: Dr. Ali Süha Delilbaşı), Maarip Batbaası.
  • Molière, Jean Baptiste (2011) Kadınlar Okulu, (Çev: Bedrettin Tuncel ve Sabahattin Eyüboğlu, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul.
  • Michel, Andre (1993), Çev: Şirin Tekeli, Feminizm, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Oflazoğlu, Turan (1999), Moliere, Cem Yayınevi, İstanbul. Özgü, Melahat (2014), “Moliere’in 300. Doğum Yıldönümü Anısına” http://dergiler.ankara.edu.tr.
  • Perin, Cevdet (1944), Fransız Edebiyatında Komedi ve Moliere, Rıza Koşkun Matbaası, İstanbul.
  • Sevim, Ayşe (2005), Feminizm, İnsan Yayınları, İstanbul.
  • Sokullu, Sevinç, http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/13/1160/13635.pdf
  • Şener, Sevda (1990), “Tiyatro Eserlerimizde Kadın İmajı”, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, Sayı I, Cilt 33, http://dergiler.ankara.edu.tr/
  • Tuncel, Bedrettin (2011), Kadınlar Mektebi (Önsöz), Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul.
  • Uygu, Erdoğan, Moliere ve Ahundof Tiyatrosunda “Cimri” Karakterleri: Harpagon ve Hacı Kara, http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler.
  • Vardar, Berke (1998), Fransız Edebiyatı, 1998, Multilingual, İstanbul.