SOMUT ŞİİR BAĞLAMINDA TARIK GÜNERSEL’İN ŞİİRLERİ

Somut şiir, dilin sadece anlamsal ve kavramsal boyutlarının değil görselçizgisel boyutlarının da kullanılmasını amaçlayan bir şiir anlayışıdır. Somut şiir anlayışı, Türk edebiyatında Avrupa'daki gibi bir akım haline gelmemiş olsa da tekil örnekler giderek çoğalmıştır. Tarık Günersel de somut şiirin imkânlarından yararlanan önemli bir şairdir. Bu çalışmada Tarık Günersel'in şiirleri, harf ve hecelerle oluşturulan, kelimelerle oluşturulan, sayılarla oluşturulan ve bilgisayar çizim teknikleri ile oluşturulan somut şiirler başlıkları altında gruplandırılarak incelenecektir. Böylece Tarık Günersel'in farklı okumalara uygun somut şiirleri hakkında bir kanı oluşturulmaya çalışılacaktır

Tarık Günersel’s Poems in the Context of Concrete Poetry

Concrete poetry is a kind of versification that aims at focusing on not only semantic and conceptual dimensions of language but also visual and linear dimensions, as well. Although the percept of concrete poetry has not become a common literary movement as it is in Europe, some examples limited in number are encountered in Turkish literature, too. Tarık Günersel is an important poet who gets use of specific opportunities of concrete poetry. In the current paper, Tarık Günersel’s poems will be investigated by grouping them under some categories such as the ones “with letters and syllables”, “with words”, “with numbers” and “with computer design technique”. By this way, it is purposed to present a general idea on concrete poetry

___

Akay, H. (2009). Şiiri yeniden okumak, İstanbul: Akademik Kitaplar,

Aksan, D. (2013). Şiir dili ve Türk şiir dili, İstanbul: Bilgi Yayınevi,

Balcı, U. ve Darancık, Y. (2007). Almanca yazın terimleri sözlüklerinde ‘somut şiir’in tanımı”, Çukurova Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi 34, Mersin.

Bense, M. (1986). Somut şiir, Uçurum Kitabı: Somut Şiir Özel Sayısı (Ed. Bülent Kandiller ve Yurdakul Kavas), Ankara: Uçurum Yay.,

Cobbing, B. (1986). Sesli somut şiir 1950-1970, Uçurum Kitabı: Somut Şiir Özel Sayısı, (Ed. Bülent Kandiller ve Yurdakul Kavas), Ankara: Uçurum Yayınları,

Dencker, P. K. (2006). Elektronik geleceğe bir bakışla somut şiirden görsel şiire. http://www.zinhar.com/logosuz/elektronikgeleceğe.

Ecevit, Y. (2001). Türk romanında postmodernist açılımlar, İstanbul: İletişim Yayıncılık.

Eco, U. (2001). Açık yapıt, (Çev. Pınar Savaş), İstanbul: Can Yayınları,

Gökalp Alparslan, G. (2005). Türk edebiyatında somut (görsel) şiir, Türkbilig, 10.

Günersel, T. (2006). İzler (Toplu Şiirler) 1966 – 2006, İstanbul: YKY,

Oktay, A. (1998). Cumhuriyet dönemi Türk şiirine bir bakış, Gösteri Dergisi, Kasım-Aralık, İstanbul.

Özgül, M. K. (1997). Resmin gölgesi şiire düştü: Türk edebiyatında tablo altı şiirleri, İstanbul: YKY.

Pazarkaya, Y. (1992). Sen dolayları, sevgi dolayları, umut dolayları, İstanbul: Cem Yayınları.

Şenödeyici, Ö. (2012). Osmanlının görsel şiirleri, İstanbul: Kesit Yayınları,

Waldrop, R. (1986). Somut şiir için bir temel bulma girişimi, Uçurum Kitabı: Somut Şiir Özel Sayısı, (Ed. Bülent Kandiller ve Yurdakul Kavas) Ankara: Uçurum Yayınları.