MUNGAN’IN İKİ ANLATISINDA YAZINSAL ESİNLENMENİN VE YARATMANIN ÖZNESİ OLARAK MARDİN: GÜNDELİĞİN AYRINTILARINDAKİ İÇERİK

Murathan Mungan Paranın Cinleri (1997) ile Harita Metod Defteri (2015) adlı iki yaşam öyküsel yapıtında hem kendi çocukluğunu hem de yetmişli yıların Mardin‟ini anlatır. Kendi çocukluğu bir bakıma yazarlığının ve yapıtının da köklerinin saklandığı yer olarak karşımızdadır. Mardin ise derin bir tarihsel arka planın, önemli bir sosyokültürel fotoğrafın konusudur. Bu fotoğraf gerçek olmanın ötesinde günümüz gözüyle nostaljik sayılabilecek türdendir ve hemen bütün renklerini Mardin‟den almaktadır. Mardin‟de geçen zamana özel bir dikkatle odaklanmış görünen Mungan, şehir-insan, şehir-gelenek, şehir-kültür, şehir-toplum bağlamında ciddi bilgiler aktarır. Tüm bu bilgilerin birincil özelliği Mungan‟ın algısıyla biçimlenmiş olmalarıdır. Bir diğer özelliği ise Mardin şehrinin gündelik sosyokültürel detaylarını ustalıkla aktarmasıdır. İçerik bakımından son derece zengin olan bu iki kitap hem esin ve yaratmanın serüveni hem de bir çeşit tarihsel belge niteliğindedir.

Mardin as the Subject of Literary Inspiration and Creation in Two Narrations of Mungan: The Content in Details of Daily

In his two biographical stories, The Ginn of Money (1997) and Checkered Notebook (2015), Murathan Mungan discribes his own childhood as well as Mardin of the seventies. The place where the roots of his authorship and his work are concealed in a sense is his own childhood. Mardin, however, is the subject of a profound historical context and a significant photograph of socio-culture. Not only is this picture genuine, but in today's eyes it can be deemed nostalgic, and nearly all colors come from Mardin. Mungan, who seems to be focusing on time in Mardin, conveys invaluable information about city-people, citytradition, city-culture, and city-society. The primary feature of all this information is that it is shaped by the perception of Mungan. Another characteristic is that its skillful transfer of daily socio-cultural details of city of Mardin. These two books, highly rich in content, are both an inspirational and creative adventure as well as a sort of historical document.

___

Caner, F. (2002). Bir ideoloji olarak Murathan Mungan şiiri, Bilkent Üniversitesi Ekonomi ve Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bilkent Üniversitesi, Ankara.

Mungan, M. (2016). Paranın cinleri, İstanbul, Metis.

Mungan, M. (2015). Harita metod defteri, İstanbul, Metis.

Mungan, M. (1996). Ay, at ve kadın, Murathan ‟95, İstanbul, Metis Yayınları.

Mungan, M. (1987). Ben aşkı yazıyorum, Yeni Gündem, Sayı: 63, Mayıs.

Mungan, M. (1980). Uzun avlu uzaklığı, Sesimiz, Sayı:136, Aralık.

Mungan, M. (2003). Mezopotamya üçlemesi I Mahmut ile Yezida, İstanbul: Metis, 5. Baskı.

Mungan, M. (1999). Mezopotamya üçlemesi II- taziye, İstanbul: Metis Yayınları, 4. Baskı.

Mungan, M. (2000). Mezopotamya üçlemesi III geyikler lanetler, İstanbul: Metis Yayınları, 3. Baskı.

Mungan, M. (1996). Murathan ‟95, İstanbul: Metis Yayınları.

Mungan, M. (1997). Omayra, İstanbul: Metis Yayınları, 3. Baskı. Mungan, M. (2000). Sahtiyan, İstanbul: Metis Yayınları, 8. Baskı.

Mungan, M. (2004). Şahmeran‟ın bacakları, cenk hikâyeleri, İstanbul: Metis Yayınları.

Mungan, M. (2000). Dağlar ve kapital, sahtiyan, İstanbul: Metis Yayınları, 8. Baskı.

Mungan, M. (2000). Karasular, sahtiyan, İstanbul: Metis Yayınları, 8. Baskı.

Mungan, M. (1990). Kerbelâ ile Maveraünnehir, Kum Saati, İstanbul: Remzi Kitabevi, 1. Baskı.

Mungan, M. (1988). Mezarlardan ev, Şehir, Sayı: 13, Mart.

Mungan, M. (2005). Suret masalı, Kaf Dağının önü, İstanbul: Metis Yayınları, 7. Baskı.

Mungan, M. (1997). Unutmadık, Omayra, İstanbul: Metis Yayınları, 3. Baskı.

Mungan, M. (1980). Uzun avlu uzaklığı, Sesimiz, Sayı: 136, Aralık.

Mungan, M. (1984). Yaşam, ölüm ve kum saati, Nokta, 24, 6–12 Ağustos.

Mungan, M. (1982). Son göç, Varlık, Sayı: 893, Şubat.

Pamuk, O. (2007) Şehir, İletişim Yayınları, İstanbul.

Sayın, Zeynep B. (1997). Murathan Mungan ve suskunluğun sözcükleri, Defter, Sayı: 31, Sonbahar.

Sevinç, A. (2003). Murathan Mungan ile kenti okumak, (Söyleşi), XXI Yirmibir, Mimarlık Tasarım ve Kent Dergisi, Sayı: 11, Nisan.

Uğurlu, S. B. (2007). Bellek, tarih ve kültür: Murathan Mungan‟da Mardin imgesi, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi ISSN: 1303-5134 Cilt: 4 Sayı: 2. Arna, S. (2012). http://www.hurriyet.com.tr/kelebek/burasi-benim-cocuklukgokyuzum-nereye-gitsem-basimin-ustunde-20777092. Erişim tarihi: 30 Ağustos 2019)

Uğurlu, S. B. (2007). https://www.jhumansciences.com/ojs/index.php/IJHS/ article/ view/236/234 http://www.murathanmungan.com