İKTİDAR TEKNOLOJİ İLİŞKİSİNE DİSTOPİK BİR YAKLAŞIM: KENT GÜVENLİK YÖNETİM SİSTEMİ MERKEZLERİ ELEŞTİRİSİ

Toplumsal bedenin terbiye edilerek denetim altına alınması, iktidarların devamlılığı için hayati önem taşımaktadır. Yaşanılan toplumun denetim altına alınabilmesi için o dönemin teknolojilerinin iktidarlar tarafından kullanımının son derece önemli olduğu düşünülmektedir. İktidarlar döneme ait teknolojileri başarılı şekilde kullanarak bedeni terbiye etmesini başarabilmişlerdir. Beden terbiye edilirken genelde terbiye edici pratiklerin kişilere faydalı olacağı ve özgürlük sağlayacağı söylemiyle hareket edilmektedir. İnsanlarda iktidarın sürekli bir biçimde kendilerini izlediği hissinin oluşturulması amaçlanmaktadır. Sürekli biçimde izlenmeseler bile, kişilerden sürekli izlendiklerini düşünmeleri ve hareketlerini buna göre düzenlemeleri beklenmektedir. Kent güvenlik yönetim sistemi merkezleri farklı kaynaklardan elde edilen verileri gözetlemede, anlamlı hale getirmede ve insanlar üzerinde denetim oluşturmada iktidarlar için fazlasıyla önemlidir. Bu çalışma Türkiye’de insanların sistematik biçimde gözetlemelerini sağlayan kent güvenlik yönetim sistemi merkezlerinin ve bu merkezde kullanılan speed dome kameraların distopik benzerliklerini ortaya koymayı amaçlamaktadır.

A Dystophic Approach on Relation of Power and Technology: Criticism of the Urban Security Management System Centers

Taking the social body in hand by discipline is essential for progression of the power. It is tought that in order to take the society under control, the usage of the technologies of that time by the power is extremely important. The power has achieved to discipline the body by using the technologies of that time successfully. During disciplining the body, it is generally acted with the statement that the disciplining practises will be useful to the people and ensure freedom. People are aimed to feel watched constantly by the power. Even tough they are not watched all the time, individuals are expected to think as they are watched constantly and organise their behaviours according to that. Urban security management system centers are exceedingly important for the power to observe the data acquired by different sources, make them meaningful and control over people. In this study, it is aimed to reveal the dystophic similarities between urban security management system centers which provide the systematic observation of people in Turkey and the speed dome cameras used in the centre.

___

Arık, E.(2018). Dijital mahremiyet yeni medya ve gözetim toplumu. İstanbul: Literatürk Acedemia.

Bauman, Z.(1999). Çalışma, tüketicilik ve yeni yoksullar. (Ü. Öktem, Çev.). İstanbul: Sarmal Yayınevi.

Bauman, Z.(2005). Bireyselleşmiş toplum. (Y. Alogan, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.

Bauman, Z.(2011). Akışkan modern dünyadan 44 mektup. (P. Siral, Çev.). İstanbul: Habitus Yayıncılık.

Bauman, Z.(2012). Küreselleşme toplumsal sonuçları. (A. Yılmaz, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.

Bauman, Z.(2013). Modernite, Kapitalizm, Sosyalizm. (F. D. Ergun, Çev.). İstanbul: Say Yayınları.

Bauman, Z. & Lyon, D.(2016). Akışkan gözetim. (E.Yılmaz, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.

Bentham, J.(2016). Panoptikon ya da gözetim evi. B. Çoban & Z. Özarslan (Ed.) Panoptikon: Gözün iktidarı içinde (ss.9-77). (B. Çoban, Z. Özarslan, Çev.). İstanbul: Su Yayınları.

Çoban, B.(2016). Gözün iktidarı üzerine. B. Çoban & Z. Özarslan (Ed.) Panoptikon: Gözün iktidarı içinde (ss.111-138). (B. Çoban, Z. Özarslan, Çev.). İstanbul: Su Yayınları.

Dillon, M.(2012). Olaysallık: hakikat siyaseti ve sonluğun mantıksal çözümlemesi. Ş. Öztürk(Ed). (E. Ünal, Çev.) Cogito Dergisi Michel Focault. Sayı: 70- 71 Yaz, 505-535.

Dolgun, U.(2005). Enformasyon toplumundan gözetim toplumuna. Bursa: Ekin Kitabevi.

Dolgun, U. (2008). Şeffaf hapishane yahut gözetim toplumu. İstanbul: Ötüken Neşriyat.

Foucault, M.(1992). Hapishanenin doğuşu. (M. A. Kılıçbey, Çev.). Ankara: İmge Kitabevi.

Foucault, M.(2001). Kelimeler ve şeyler insan anatomisinin bir arkeolojisi. (M.Ali Kılıçbey, Çev.). Ankara: İmge Kitabevi.

Foucault M. (2011). Büyük kapatılma. (I. Ergüden & F. Keskin Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları

Foucault M.(2012). İktidarın gözü. (I.Ergüden, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.

Giddens A.(1987). Social theory and modern sociology. Stanford: Stanford University Press.

Lyon D. (1997). Elektronik göz. (D.Hattatoğlu, Çev.). İstanbul: Sarmal Yayınevi.

Lyon D.(2006). Günlük hayatı kontrol etmek gözetlenen toplum. (G.Soykan, Çev.). İstanbul: Kalkedon Yayıncılık.

Lyon D.(2013). Gözetim çalışmaları genel bir bakış. (A. Toprak, Çev.). İstanbul: Kalkedon Yayınları.

Marx G.(1989), Undercover police surveillance in america. California: University of California Press.

Minton, A.(2011). Ground control: Fear and happiness in the twenty firs century city. Londra: Penguin Books.

Orwell G. (2016). Bin dokuz yüz seksen dört. (C.Üster, Çev.). İstanbul: Can Sanat Yayınları.

Özarslan Z.(2016). Gözün iktidarı: Elektronik gözetim sistemleri. B. Çoban & Z. Özarslan (Ed.) Panoptikon: Gözün iktidarı içinde ss.139-153 (B. Çoban & Z. Özarslan, Çev.). İstanbul: Su Yayınları.

Turow J. (2015). Gözetleniyoruz. (M. Benveniste, Çev.). İstanbul: Hil Yayın.

Watkin C. P. (2016). Bentham’ın ‘Panoptikon’u ve Dumont’un ‘Panoptique’i. B. Çoban & Z. Özarslan (Ed.) Panoptikon: Gözün iktidarı içinde ss.77-86. (B. Çoban & Z. Özarslan, Çev.) İstanbul: Su Yayınları.

Werret S.(2016). Potemkin ve Panoptikon: Samuel Bentham ve onsekizinci yüzyıl Rusyası’nda mutlakıyetçi mimari. B. Çoban & Z. Özarslan (Ed.) Panoptikon: Gözün iktidarı içinde ss.87-110. (B. Çoban & Z. Özarslan, Çev.) İstanbul: Su Yayınları.

Zizek, S.(2019). Biri totalitariz mi dedi? (H. Nalçaoğlu, Çev.) Ankara: Epos Yayınları.