MAX WEBER’DE PATRİMONYALİZM VE BÜROKRASİ KAVRAMLARI: ANTİK VE ÇİN İMPARATORLUĞU ÜZERİNE ANALİZLER

Çin medeniyeti, siyasal manada 3000 yıllık tarihsel bir geçmişe sahip kadim bir toplumdur. Antik dönemden başlayarak imparatorluk döneminde de farklı hanedanlıklar tarafından yönetilen Çin’de Konfüçyüsçuluk devletin siyasal ve toplumsal felsefesi olarak görülmüştür. Antik ve imparatorluk dönemleri Çin’indeki bürokrasi de bu oluşumlardan etkilenmiştir. Nitekim Batılı sosyolog Max Weber, Çin’deki bürokrasiyi patrimonyal olarak nitelendirmektedir. Bu çalışmada da esas olarak Weber’in kapitalizm, modernite ve Doğu algısı tezlerinden hareketle Çin bürokrasisi üzerinde analizler yapılması amaçlanmaktadır. Weber’in temel bilimsel metodolojisi çerçevesinde konuya bakış açısı, kültürel sosyolojisinin temelleri ve bürokrasi kavramını Çin’e nasıl uyarladığı üzerinde durulmak istenmektedir. Bu bakımdan çalışmada Çin’de bürokrasinin temelleri ve Weber’in bu gerçekleşen bürokrasi konusunda görüş ve analizleri çalışmanın odağını oluşturmaktadır.

PATRIMONIALISM AND BUREAUCRACY CONCEPTS IN MAX WEBER: ANALYSIS ON ANTIQUE AND CHINESE EMPIRE

___

  • Acar, H. (2018). Kamu güvenliğinin sağlanmasında weberyen bürokrasi ve hiyerarşi kavramı. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 14(3), 667-684.Akçakaya, M. (2016). Bürokrasi kuramları ve türk kamu yönetiminde bürokratik sorunlar. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18(3), 669-694.Arslan, M. (2008). Weberci görüşlere göre konfüçyüsçülüğün çin iş kültürü üzerine etkileri. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 26(19), 59-83.Aslan, S. (2003). Osmanlı siyasi rejimini şekillendiren bir olgu olarak patrimonyalizm. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 17(1-2), 245-253.Assadullayev, E. (2018). Bureaucratic tradition of china: confucianism and legalism. Medeniyet Araştırmaları Dergisi, 3(6), 133-148.Aydın, A. H. (2010). Yönetim bilimi. Ankara: Seçkin Yayıncılık.Aydın, M. (2015). Ana hatlarıyla dinler tarihi: tarih, inanç ve ibadet. İstanbul: Ensar Neşriyat.Balcı, A. (2016). Şarkiyatçılık nedir? edward said’in şarkiyatçılık eserindeki giriş bölümüne 10 şerh. 13 Mayıs 2019 tarihinde https://ormer.sakarya.edu.tr/uploads/files/19_alibalci.pdf adresinden erişildi.Batmaz, N. Y. (2012). Çin halk cumhuriyeti. B. Aykaç & Ş. Durgun (Eds.), Çağdaş siyasal sistemler içinde (ss.421-448). Ankara: Binyıl Yayınevi.Braudel, F. (2014). Uygarlıkların grameri. M. A. Kılıçbay (çev.), Ankara: İmge Kitabevi.Creel, H. G. (1964). The beginnings of bureaucracy in china: the origin of the hsien. The Journal of Asian Studies, 23(2), (Feb.), 155-184.Çakır, H. & Şahin, B. (2015). Max weber’de doğu algısı ve türkiye özelinde tartışmalar. Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, 18(2), 18-45.Çam, E. (2000). Çağdaş devlet sistemleri. İstanbul: Der Yayınları.Çevikbaş, R. (2014). Bürokrasi kuramı ve yönetsel işlevi. Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 3(2), Aralık, 75-102.Doğan, K. C. (2017). Kamu yönetiminde post-bürokratik değişimin yansımasının öncülleri: yeni kamu yönetimi eksenli bir bakış. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 57, Kasım, 201-220.Doğan, N. (2011). Patrimonyalizm kavramına eleştirel bir yaklaşım. Liberal Düşünce, 64, Güz, 161-184.Doğan, Ş. (2015). Max weber ve sabri f. ülgener’de zihniyet-din ilişkisi. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), Temmuz, 203-226.Dönmez, Ö. (2018). Kamu tercihi teorisi perspektifinde bürokrat davranışı, şeffaflık ve yolsuzluk, sistemi değişecek türkiye. Social Sciences Studies Journal (SSS Journal), 4(22), 4027-4041. Dursun, D. (1992). Bürokrasi teorisi ve yönetim. Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi, 37-38, 133-149.Eberhard, W. (2007). Çin tarihi. Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.Eisenberg, A. (1998). Weberian patrimonialism and ımperial chinese history. Theory and Society, 27(1), (Feb.), 83-102.Eisenstadt, S. N. (1962). Religious organizations and political process in centralized empires. The Journal of Asian Studies, 21(3), (May), 271-294.Eryılmaz, B. (2010). Kamu yönetimi. Ankara: Okutman Yayıncılık.Eşki, H. (2010). Bugünü anlamak için max weber’i yeniden okumak. Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(11), 187-198.Fleury, L. (2009). Max weber. I. Ergüden (çev.), Ankara: Dost Kitabevi.Giddens, A. (1999). Max weber düşüncesinde siyaset ve sosyoloji. A. Çiğdem (çev.), Ankara: Vadi Yayınları.Göktürk, İ. (2015). Modernizmden postmodernizme: bürokratik kültür ve insan. International Journal of Disciplines Economics & Administrative Sciences Studies, 1(1), 17-28.Huang, R. (2007). Çin tarihi: bir makro tarih yaklaşımı. A. Sönmez (çev.), İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.Ishiyama, J. T. (2012). Comparative politics: principles of democracy and democratization. United Kingdom: Wiley- Blackwell Publishing.İsmail, Ayşe & Aliu, A. (2017). Geçmişten günümüze çin halk cumhuriyeti idare hukukunun kısa gelişimi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 32(2), 179-197.Kaçer, M. (2017). Çin bürokrasi sınavları: patrimonyal bürokraside rasyonel bir gelenek. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(2), 145-166.Kaçer, M. (2018). Liyakat temelli bürokrasi: kore kamu sınavları (gwageo) (958-1894). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(26), 754-769.Kalberg, S. (2009). Max weber’i anlamak. B. Gencer (çev.), Ankara: Lotus Yayınevi. Keay, J. (2011). Çin tarihi. N. K. Tayanç & D. Tayanç (çev.), İstanbul: İnkılap Kitabevi.Kiser, E. & Cai, Y. (2003). War and bureaucratization in qin china: exploring an anomalous case. American Sociological Review, 68(4), (Aug.), 511-539.Lai, J. (2015). “Patrimonial bureaucracy” and chinese law: max weber’s legacy and ıts limits. Modern China, 41(1), (January), 40-58.Marsh, R. M. (2000). Weber’s misunderstanding of traditional chinese law. American Journal of Sociology, 106(2), (September), 281-302.Mcneill, W. H. (1989). Dünya tarihi. A. Şenel (çev.), Ankara: İmge Kitabevi.Mumcu, A. (2019). Çin meselesi. 03 Haziran 2019 tarihinde http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/38/344/3558.pdf adresinden erişildi.Okay, B. (2017). Konfuçyüs ve çin felsefesinin temelleri. İstanbul: Bilge Kültür Sanat.Özdemir, G. (2014). Weberyan anlamda türklerde otorite ve meşruiyet ilişkisi (15.yüzyıl osmanlı dönemine kadar). Akademik İncelemeler Dergisi, 9(2), 69-90.Özel, M. (2000). İktisadî oryantalizmin sonu: çin, hind ve osmanlı ekonomilerine yeni bakış. Divan, 1, 1-28.Özlem, D. (2001). Max weber’de bilim ve sosyoloji. İstanbul: İnkılap Kitabevi.Özmen, İ. & Buluş, A. (2017). Başlangıçtan devrime çin’i anlamak (mı)?. Medeniyet ve Toplum, 1(1), Bahar, 9-33.Parlak, B. & Caner, C. (2005). Karşılaştırmalı siyasal ve yönetsel yapılar. İstanbul: Alfa Aktüel.Peters, B. G. (2001). The politics of bureaucracy. London: Routledge.Ponting, C. (2017). Yeni bir bakış açısıyla dünya tarihi. E. B. Özbilen (çev.), İstanbul: Alfa Basım Yayım.Roberts, J. M. (2014). Kısa dünya tarihi. M. T. Akad (çev.), İstanbul: İnkılap Yayınları.Roskin, M. G. (2012). Çağdaş devlet sistemleri: siyaset, coğrafya, kültür. B. Seçilmişoğlu (çev.), Ankara: Adalet Yayınları.Schroeder, R. (1996). Max weber ve kültür sosyolojisi. M. Küçük (çev.), Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.Sprenkel, O. B. V. D. (1964). Max weber on china. History and Theory, 3(3), 348-370.Subramaniam, V. (2009). Indian legacy of bureaucracy and administration. A. Farazmand (Ed.), Bureaucracy and Administration içinde (pp.53-64). The United States of America: CRC Press.Subramaniam, V. (2019). Ancient bureaucracies of ındia and china, and modern administration. Public Administration and Public Policy-Vol. I, 07 Ağustos 2019 tarihinde https://www.eolss.net/sample-chapters/c14/e1-34-02-04.pdf adresinden erişildi.Sunar, L. (2011). Klasik sosyolojinin şarkiyatçı kaynakları: marx ve weber’in karşılaştırmalı bir incelemesi. İnsan ve Toplum, 1(2), 29-56.Sunar, L. (2012a). Marx ve weber’de doğu toplumları. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.Sunar, L. (2012b). Weber’in iktisat sosyolojisi: uygarlığı anlamanın anahtarı olarak iktisadi zihniyet. Sosyoloji Konferansları, 1(45), 19-42.Tortop, N., İsbir, E. G. & Aykaç, B. (1999). Yönetim bilimi. Ankara: Yargı Yayınevi.Torun, İ. (2002). Kapitalizmin zorunlu şartı “protestan ahlâk”. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 3(2), 89-98.Torun, İ. (2003). Max weber’de iktisadi gelişme düşüncesi. İstanbul: Okumuş Adam Yayınları.Türker, N. K. (2007). Çin’deki düşünce akımlarına genel bakış. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(22), 289-298.Wallerstein, I. (1999). The west, capitalism, and the modern world-system. T. Brook & G. Blue (Eds.), China and historical capitalism genealogies of sinological knowledge içinde (pp.10-56). Cambridge: Cambridge University Press.Wasserstrom, J. N. (2015). 21. yüzyılda çin: çin hakkında bilmek istediğiniz her şey. H. Güldü (çev.), İstanbul: İletişim Yayınları.Weber, M. (2009). Protestan ahlakı ve kapitalizmin ruhu. Z. Gürata (çev.), Ankara: Ayraç Yayınları.Weber, M. (2011a). Bürokrasi ve otorite. H. B. Akın (çev.), Ankara: Adres Yayınları.Weber, M. (2011b). Sosyoloji yazıları. T. Parla (çev.), İstanbul: Deniz Yayınları.Weber, M. (2012a). Ekonomi ve toplum. Cilt-1, L. Boyacı (çev.), İstanbul: Yarın Yayınları. Weber, M. (2012b). Ekonomi ve toplum, Cilt-2, L. Boyacı (çev.), İstanbul: Yarın Yayınları. Yılmaz, N., Doğan, K. C. & İnankul, H. (2013). Tek parti iktidarı döneminde (1923-1946) bürokrasi ve siyaset ilişkisinin weberyan değerlendirmesi. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 27(3), 265-286.Yılmaz, N. & Doğan, K. C. (2014). Siyaset bilimi açısından bürokrasi. Ö. Kutlu (Ed.), Siyaset Bilimine Giriş içinde (ss.239-258). İstanbul: Lisans Yayıncılık.
Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi-Cover
  • ISSN: 1309-4289
  • Yayın Aralığı: Yılda 2 Sayı
  • Başlangıç: 2010
  • Yayıncı: Kafkas Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi