Yüksek Din Öğretimi ve Dini Kurumsallaşmanın Yakın Tarihi

Intelligentsia in Turkey have analogous understanding on religion and religious issues. Conservative, leftist, nationalist and other intellectuals, irrespective of their political posture on religion and its appearance in public life, they fundamentally share common ideas in this regard. Ali Fuad Başgil is among the conservative intellectuals who made some initiatives on higher education and religious institutions. In this paper his ideas on religion and religious institutions will be dealt with comparatively with those of Erol Güngör. Although they share the same world view, they differ on these matters, which is the prototype of what we are experiencing today. So their discussions and proposals have vital importance for nowadays and future projections. 
Anahtar Kelimeler:

-

___

  • ATAY, Hüseyin, Osmanlılarda Yüksek Din Eğitimi- Medrese Programları, İcazetnâmeler, Islahat Hareketleri, Dergâh Yayınları, İstanbul, 1983.
  • BAŞGİL, Ali Fuad, Din ve Laiklik, Sönmez Neşriyat, İstanbul, 1962. -----------------------, Hâtıralar, Kubbealtı Neşriyatı, 3. baskı, İstanbul, 2005.
  • EVKURAN, Mehmet, Sünnî Paradigmayı Anlamak- Bir Ekolün Politik ve Teolojik Yapılanması, Ankara Okulu Yayınları, Ankara, 2005. -----------------------, “Türkiye’de Muhafazakâr Siyaset ve İslâmcılık”, Eski Yeni
  • Dergisi, sayı: 7, Ankara, 2008, ss. 33- 43. ------------------------, “Osmanlı Bürokrasisinde Yüksek Siyaset-Ulema İlişkileri
  • Molla Lütfi Örneğinde Bir Değerlendirme-”, Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, yıl 7, sayı 13, Çorum, 2008, ss. 37–60.
  • GÜNGÖR, Erol, İslam’ın Bugünkü Meseleleri, Ötüken Yayıncılık, İstanbul, 1981.
  • TOPÇU, Nurettin, İsyan Ahlâkı- Conformisme et Révolte, (tercüme: Mustafa Kök, Musa Doğan), Dergâh Yayınları, İstanbul, 1995.
  • Modern Türkiye’de Siyasî Düşünce- C. 5, Muhafazakârlık, editör: Ahmet Çiğdem,