Hz.Peygamberin Otoritesine Dair Bir İsimlendirme Önerisi

Authority means ordering, obeying, the rights, power and influence. The terms traditional, charismatic and rational authority was improved by Max Weber. Hamid Dabaşi who adapted this typologies to Islamic history had defined the Prophet’s authority as charizmatic authority. But the charizmatic authority is still artificial. The prophet’s authority is rational, it is supported by divine inspiration and discussed by the companions of the prophet Muhammed. As a result, to name The Prophet’s authority as Nabawî authority is more extensive than charizmatic one.
Anahtar Kelimeler:

-

-

Authority means ordering, obeying, the rights, power and influence. The terms traditional, charismatic and rational authority was improved by Max Weber. Hamid Dabaşi who adapted this typologies to Islamic history had defined the Prophet’s authority as charizmatic authority. But the charizmatic authority is still artificial. The prophet’s authority is rational, it is supported by divine inspiration and discussed by the companions of the prophet Muhammed. As a result, to name The Prophet’s authority as Nabawî authority is more extensive than charizmatic one

___

  • Apak, A. Ana Hatlarıyla İslam Tarihi, I-III, Ensar Neşriyat, VII. Baskı, İstanbul, 20 Arkoun, M. İslam’da Siyaset Düşüncesi, Çev: Kasım Güleçyüz, İnsan Yayınları. İstanbul, 1999
  • Baktır, M., Hz. Peygamberin Otoritesinin Dayanakları, C.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi Cilt: VIII / 1. Sivas. Çapcıoğlu İ-Şahin-Erdoğruca, Max Weber Sosyolojisinde Karizmatik Otorite ve Dini Liderlik, TSA / Yıl: 14. 2010.
  • Dabaşi, H. İslamda Otorite, çev. Süleyman e. Gündüz, İnsan Yayınları, İstanbul, 19 Daver B. Siyaset Bilimine Giriş, Doğan Yayınevi, Ankara 1969.
  • Doğan, M. Büyük Türkçe Sözlük, İstanbul,1984.
  • Er İ. “Karizma”, Sosyal Bilimler Ansiklopedisi, C. 2, Risale Yay.,İstanbul, 1990.
  • Ergezer, B. Liderlik ve Özellikleri,Ocak Yay., Ankara,1992.
  • Hamidullah, M. Hz. Peygamberin Savaşları, Çev. Salih TUĞ, Yağmur Yay., İstanbul,1991
  • İbn Hişam, es-Siretü’n-Nebeviyye, I-II, Tahkik, Süheyl Zükkar, Daru’l-Fikr Yay., I. Baskı, Beyrut, 1992.
  • İbn Sa’d, et-Tabakatu’l-Kübra, I-VIII, Daru’s-Sadr Yay. ts. Kaya, A. V. Toplumsal Değişme Açısından Karizmanın Şiddeti,1. bs., Sis yay., Ankara, 1998.
  • Kapani, M. Politika Bilimine Giriş, Bilgi Yayınları, XI. Basım, Ankara, 1999
  • Kirman, M. A. “Karizma”, Din Sosyolojisi Terimleri Sözlüğü, Rağbet Yay.,İstanbul, 200 Lewis, B. İslam’ın Siyasal Söylemi, Çev. Ünsal Oskay, Phoenix Yayınevi, II. Baskı, Ankara, 2011
  • Marshall, G. “Karizma”, Sosyoloji Sözlüğü, çev. Osman Akınhay-Derya Kömürcü, Bilim ve Sanat Yay., Ankara, 2003.
  • Okumuş E. Dinin Meşrulaştırma Gücü, Özgü Yay., İstanbul, 2005.
  • Sezer B. “Çağdaş Karizma” Ortadoğu Âmme İdaresi Dergisi, Cilt, 26, Sayı, 4, Ankara,1993.
  • Vakıdi, Kitabu’l-Meğazi, I-III, Beyrut, 1984.
  • Vergin N. Siyasetin Sosyolojisi, Doğan Kitap, VI. Baskı, İstanbul, 2008.
  • Weber, M. Sosyolojinin Temel Kavramları, Çev. Medeni Beyaztaş, Bakış Yayınları, 2002, İstanbul.
  • Weber, M. Sosyoloji Yazıları, Çev. Taha Parla, Hürriyet Vakfı Yayınları, II. Baskı, İstanbul,1987.
  • Yayla A. Siyasi Düşünce Sözlüğü, Adres Yay., 4. Baskı, Ankara, 2008.