HZ. PEYGAMBER?İN AYRICALIKLI YÖNLERİNİN TEVARÜS ETMESİNİN İMKÂNI (İSMET SIFATI ÖRNEĞİ)

The belief inProphethood is one of the Islamic basics and the common values ??of believers. It’s accepted that prophets have some peculiarities. These can be summarized as taking revelation, innocence and manifesting miracles. All Muslims believe that reality. But after the death of prophet, some Muslims have believed that prophet’s qualities are present in some other individuals. This has led people to see some sheikhs, imams and religious leaders as unquestionable. What has to be kept in mind is that Prophet’s community/ummah inherited some qualifications from the prophet; but they are not hip prophetic peculiarities but the sense of ethics and social responsibilities instead. 
Anahtar Kelimeler:

-

-

AbtractThe belief inProphethood is one of the Islamic basics and the common values of believers. It’s accepted that prophets have some peculiarities. These can be summarized as taking revelation, innocence and manifesting miracles. All Muslims believe that reality. But after the death of prophet, some Muslims have believed that prophet’s qualities are present in some other individuals. This has led people to see some sheikhs, imams and religious leaders as unquestionable. What has to be kept in mind is that Prophet’s community/ummah inherited some qualifications from the prophet; but they are not hip prophetic peculiarities but the sense of ethics and social responsibilities instead

___

  • Abdulfettah el-Kâdî, Esbâb-ı Nüzûl, Çev. Salih Akdemir, Fecr Yayınevi, Ankara 1996, 3. Baskı.
  • AbdulkerimKuşeyrî, Kuşeyrî Risalesi, Semerkand Yayınları, Yenişafak Gaz. Baskısı, İstanbul 2009.
  • AbdullatifHarputî, Tenkîhu’l-Kelam fî Akâidi’l-İslâm, Çev. İbrahim ÖzdemirFikret Karaman, TDV Yay., Elazığ 2000.
  • Adem Apak, “Günümüzde Hz. Peygamber’in (sav) Doğru Anlaşılması Üzerine Düşünceler”, Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, c. 19, sayı: 2, 2010, Bursa, ss. 59-72.
  • Aliyyü’l-Kârî, Fıkh-ı Ekber Şerhi, Çev. Hüseyin S. Erdoğan, Haz. Abidin Sönmez-Ömer Dönmez, Hisar Yayınevi İstanbul, trs.
  • Bünyamin Okumuş, “Garanik Hadisesi Bağlamında İbnTeymiye’ye Göre İsmet Kavramı: Nebevi Metinlerin Neshi ve Tebdili Meselesi (I)” Kelam Araştırmalar Dergisi, 8:1 (2010), ss. 237-260.
  • Ebu Bekir el-Bâkıllanî, el-İnsâf, tahk., Muhammed Zahid b. Hasan el-Kevser, Mektebetü’l-Ezherli’t-Terâsiyye, Kahire 2000
  • Ebu Bekir Muhammed b. Hasan İbnFûrek, MücerredüMakâlât’ş-Şeyh Ebî Hasan el-Eş’arî, tahk. DanyalDimarya, Dâru’l-Meşrik, Beyrut 1987.
  • Ebu Cafer Muhammed b. Cerîr et-Taberî, Tefsirü’t-Taberî (I-XXXV), Tah. Abdullah b. Abdulmuhsin et-Türkî, Dar-ü Hicr, y.y.,trs
  • Ebu Hanife, el-Alimve’l-Müteallim, çev. Mustafa Öz, Kalem Yayıncılık, İstanbul 1981.
  • - Fıkhu’l-Ekber, Çev. Ali Nar (Akaid Risaleleri), Beyan Yayınları, İstanbul 1998.
  • Ebu Hasan el-Eş’arî, Makâlâtü’l-İslâmiyyîn (I-II), tahk. Muhammed Muhiddin Abdulhamid, Mektebetü’n-Nahdatü’l-Mısriyye, Kahire 1950
  • Ebu Hüseyin Ali b. Ahmed el-Vâhidî, Esbâbü’n-Nüzûl, Tah. Ayman Salih Şaban, Dâru’l-Hadis, Kahire, 2003.
  • Ebu İshak eş-Şâtıbî, el-İ’tisâm, tahk. Hamit Ahmet Tahir, Dâru’l-Ğaddi’lCedîd, Kahire 2008.
  • Ebu Kâsım ez-Zemahşerî, El-Keşşâf (I-VI), tahk. Adil AhmedAbdulmevcud ve Ali Muhammed Muavvız, MektebetüEbikan, Riyad 1998.
  • Ebu Mansur el- Maturidî, Kitabu’t-Tevhid, tahk. Bekir Topaloğlu-Muhammed Aruçi, İSAM Yay., Ankara 2005
  • - Te’vilatü’l-Kur’an (I-XVIII), haz. Ertuğrul Boynukalın-Bekir Topaloğlu, Mizan Yay. İstanbul 2006.
  • Ebu Muîn en-Nesefî, Tabsiratü’l-Edille (I-II), tahk. Hüseyin Atay, DİB yay., Ankara 2004
  • Ebu Yusr el-Pezdevî, Usûlü’d-Din, Çev. Şerafeddin Gölcük, Kayıhan Yayınları, İstanbul 1988.
  • Ebu’l-Fida İsmail b. Ömer İbn Kesir, Tefsirü’l-Kur’ani’l-Azim (I-VIII), tahk. Sami b. Muhammed es-Selame, Dâru’t-Tayyibe, Riyad 1999, 2. Baskı
  • Ersan Özten, “Peygamberlerin Gaybı Bilme İmkanı”, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Basılmamış Doktora Tezi, Ankara 2009.
  • Fahreddin er-Râzî, Mefâtihu’l-Gayb (I-XXXII), Dâru’l-Fikr, Beyrut 1981. - İsmetü’l-Enbiya, neşr. Muhammed Hicazî, Kahire 1986.
  • Galip Türcan, “Peygamberlerin İsmeti Meselesi”, Süleyman Demirel Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Yıl:2003/2 sayı:11, Isparta, ss. 91-123. http://ktp.isam.org.tr/?url=makaleilh/findrecords.php (03.01.2015)
  • H. Musa Bağcı, “Ulaşılamaz Örnek Peygamber Tasavvurunun Tarihsel Teşekkülü” D.E.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, sayı XIX, İzmir 2004, ss. 103-136.
  • Halife Keskin, İslam Düşüncesinde Bilgi Teorisi, Beyan Yay. İstanbul 1997.
  • Hamid Algar, “ÇârdehMa’sûm-i Pâk” mad.,TDV İslam Ansiklopedisi, İstanbul 1993.
  • Hayrettin Karaman, “Bağlayıcılık Bakımından Resulullâh’ın (sav) Davranışları”, http://www.hayrettinkaraman.net/kitap/meseleler/0353.htm. (05.01.2015)
  • İbn Esir, Ali b. Muhammed b. Abdülkerim el-Cezirî (1233), el-Kamil fi’Tarih (I-XI), tahk. Ebi’l-Fidâ Abdullah el-Kâdî, Daru’l-Kütübi’l-İlmiyye, Beyrut 1987.
  • İbnHazm, el-Faslfi’l-Milel ve’n-Nihal (I-III), tahk. Sami Enver Cahiyn, Daru’Hadis, Kahire 2010.
  • İbnu’l-Mutahhar el-Hıllî, el-Elfeyn fi İmamet-i Emiri’l-Müminin Ali b. Abi Talib, Beyrut 1982.
  • - Keşfü’l-Murad fi Şerhi Tecridi’l-İtikad, Müessesetü’l-A’lemili’l-Matbuât, Beyrut 1988.
  • Kadı Abdulcebbar, el-Muğnî fi ebvâbi’t-Tevhîdve’l-Adl –en-Nübüvvâtve’lMucizât, tahk. İbrâhimMedkûr-Tâhâ Hüseyin, el-Müessesetü’l-Mısrıyyetü’l-Âmme, Kâhire 1962.
  • - ŞerhuUsûl-i Hamse, tahk. Abdulkerim Osman, Mektebet-ü Vehbe, trs. y.y.,
  • M. J. Kister, “Bir Torba Et”, Çev. Enbiya Yıldırım, Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, yıl: 2000, c. 4 sayı 1, http://eskidergi.cumhuriyet.edu.tr/makale/279.pdf (erişim: 02.01.2015).
  • Mahmut Çınar, “Peygamberi Diğer İnsanlardan Ayıran Üç Özellik: Vahiy, Mucize ve İsmet”, Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi, sayı: 21, İstanbul 2011, ss. 95-127.
  • Muhammed Abduh, Tevhid Risalesi, Çev. Sabri Hizmetli, Fecr Yayınevi, Ankara 1986.
  • Mukatil b. Süleyman, Tefsir (I-III), tah. AhmedFerid, Dârü’l-Kütübi’l- İlmiyye, Beyrut 2003.
  • Musa CarullahBigiyef, Kitabu’s-Sünne, Çev. Mehmet Görmez, Ankara Okulu Yay., Ankara 2000.
  • Muzaffer Barlak, “Bir Kelam Problemi Olarak Nübüvvet –Bâkıllânî ve KâdîAbdulcebbâr Örneği-“, On dokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Basılmamış Doktora Tezi, Samsun 2013.
  • Nureddin es-Sabûnî, el-Bidâye, Çev. Bekir Topaloğlu (Maturidîyye Akaidi), DİB Yay., Ankara 1991, 4. Baskı.
  • Ömer Özsoy-İlhami Güler, Kur’an’da Ana Konular, Fecr Yayınevi, Ankara 2003, 6. Baskı.
  • Ragıp el-Isfehânî, el-Müfredât, Dârü’l-Ma’rife, Beyrut 2010, 6. Baskı. Remzi Kaya, “Kur’an’da Hz. Peygamber’in Ümmî Oluşu” Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, c. 11, sayı: 1, Bursa 2002, ss. 29-52.
  • Sa’duddînTaftazânî, Şerhu’l-Akâid, Çev. Süleyman Uludağ, Dergah Yay., İstanbul 2013, 6. Baskı .
  • Seyyid Şerif el-Cürcânî, et-Ta’rifât, tahk. Muhammed Basel Uyunu’s-Sûd, Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, Beyrut 2013, 4. Baskı.
  • Süleyman Uludağ, “Hıfz” mad. TDV İslam Ansiklopedisi, İstanbul 1998
  • Şemsettin Günaltay, İslam Öncesi Araplar ve Dinleri, Ankara Okulu Yay., Ankara 2013.
  • Şihabüddîn es-Sühreverdî, Avârifu’l-Meârif, çev. Dilaver Selvi, Semerkand Yayınları, Ankara 1999, 5. Basım.
  • Yusuf Şevki Yavuz, “İsmetü’l-Enbiya” mad.,TDV İslam Ansiklopedisi, Ankara 2001.