HASAN BASRİ ÇANTAY?IN İNANÇ KONULARINA YAKLAŞIMI: ?KUR?ÂN-I HAKÎM VE MEÂL-İ KERÎM? ÜZERİNE FENOMENO-TEOLOJİK ANALİZLER

It goes without saying that true understanding and interpretation of the Holy Qur’an is at the bottom of understandable and reasonable Islamic thought and acts. Prophet Muhammad, and his companions have undoubtedly been the first commentators and interpreters of the Holy Book (Qur’an). Next generations had written several books for the proper understanding of the Qur'an and Islam. One of them is Çantay, a leading scholar in the Republican Era of Modern Turkey. Çantay, acting responsibly in the beliefs and values ??of the society, has written a number of scientific works on many religious topics. However, he is best known for his translation of the Holy Qur’an entitled ‘Kur’an-ı Hâkim ve Meâl-i Kerîm’.  The aim of this study is to determine the author’s main ideas about the issues related to belief ord doctrinal system especially the three fundamental principles of Islam (usûl-i selâse): divinity (ilâhiyyât), prophecy (nubuvvât), and afterlife (sem’iyyât) in the work.
Anahtar Kelimeler:

-

-

It goes without saying that true understanding and interpretation of the Holy Qur’an is at the bottom of understandable and reasonable Islamic thought and acts. Prophet Muhammad, and his companions have undoubtedly been the first commentators and interpreters of the Holy Book (Qur’an). Next generations had written several books for the proper understanding of the Qur'an and Islam. One of them is Çantay, a leading scholar in the Republican Era of Modern Turkey. Çantay, acting responsibly in the beliefs and values of the society, has written a number of scientific works on many religious topics. However, he is best known for his translation of the Holy Qur’an entitled ‘Kur’an-ı Hâkim ve Meâl-i Kerîm’. The aim of this study is to determine the author’s main ideas about the issues related to belief ord doctrinal system especially the three fundamental principles of Islam (usûl-i selâse): divinity (ilâhiyyât), prophecy (nubuvvât), and afterlife (sem’iyyât) in the work
Keywords:

-,

___

  • Ateş, Süleyman, (1989), “Cennet Kimsenin Tekelinde Değildir”, İslâmî Araştırmalar, 1/3, ss. 7-24.
  • Aydın, Hüseyin, (2008), “Kur’ân Bütünlüğü Açısından Hz. Îsâ’nın Âkıbeti
  • Meselesi” Kelâm Araştırmaları, 6/2, ss. 18-20. Bâkıllânî, Ebu Bekir, (1998), Olağanüstü Olaylar ve Aralarındaki Farklar, trc. A.
  • Bebek, İstanbul: Rağbet Yayınları. Baykal, Sami, (2002), İbrâhimî Dinlerde Mesih’in Dönüşü, Konya: Yediveren Yayınları.
  • Borrmans, Mauric, (2004), “Kur’ân-ı Kerîm ve Kıtâb-ı Mukaddes’te Dinî
  • Çoğulculuk ve Sınırları”, (trc. Süleyman Turan), MARİFE, 4/2, ss. 267-278. Bulut, Halil İbrahim, (2002), Kur’an Işığında Mucize ve Peygamber, İstanbul: Rağbet Yayınları.
  • Cürcânî, Seyyid Şerif, (2003), Kitâbü’t-Ta’rîfât, thk. Muhammed Abdurrahman, Beyrut: Darü'n-Nefâis.
  • Çantay, Hasan Basri, (1993), Kur’ân-ı Hakîm ve Meâl-i Kerîm, İstanbul: Risale Yayınları.
  • Dihlevî, Şâh Veliyyullah, (2003), Hüccetüllâhi’l-Bâliğa: İslam Düşünce Rehberi, trc. Mehmet Erdoğan, İstanbul.
  • Düzgün, Şaban Ali, (2013), “Allah’a İman”, İslam İnanç Esasları, Ed. Ş. A.
  • Düzgün, Ankara: Grafiker Yayınları, ss. 66-69. Fığlalı, E. Ruhi, (1981), “Mesih ve Mehdi İnancı Üzerine: Mezhepler Tarihi
  • Açısından Bir Bakış” AÜİFD, XXV, ss. 186-188. İbn Furek, Muhammed b. El-Hasen, (2005), Makâlâtü’l-Eş’arî, thk. Ahmed
  • Abdurrahman, Kahire: Mektebetü’s-Sakafeti’d-Diniyye. Karslı, İ. Hilmi, (2002), “Hasan Basri Çantay’ın Kuran-ı Hâkim ve Meali-I
  • Kerim’deki Tercüme Metodu”, EKEV, 6/13, ss. 153-182. Kayserilioğlu, Ahmed, (2008), “Cennet Kimsenin Tekelinde Değildir”, Sevgi Dünyası, 469/39, ss. 6-17.
  • Kılavuz, M. Saim, (2004), İslam Akaidi ve Kelam’a Giriş, İstanbul: Ensar Neşriyat.
  • Koçar, Musa, (2000), Mâtürîdî’de Esmâ-i Hüsnâ İstanbul: Fakülte Yayıncılık.
  • Koçyiğit, Talat, (1989) “Cennet Mü’minlerin Tekelindedir”, İslâmi Araştırmalar, Ankara, 3/3, ss. 85-94.
  • Konevî, Sadreddin, (2011), Esmâ-i Hüsnâ Şerhi, İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Mâtürîdî, Ebu Mansûr, (2002), Kitâbü’t-Tevhîd Tercümesi, trc. B. Topaloğlu,
  • İSAM Yayınları, İstanbul. --------------- (2004-2010), Te’vîlâtü’l-Kur’an, thk. B. Topaloğlu ve dğr., İstanbul, Dârü’l-Mizân.
  • Mercan, İsmail Hakkı-Er, İlker, (2010), “XX. Yüzyıl Türk İlim Adamlarından
  • Balıkesirli Hasan Bari Çantay ve Onun Kütüphanesi”, Dârü’l-Fünûn İlahiyat Sempozyumu Tebliğler Kitabı, İstanbul. Önal, Recep, (2013), “Mâtürîdî’ye Göre Dinlerarası Diyalog: Ehl-i Kitabın
  • Kurtuluşu”, KADER, 11/2, ss. 139-180. Râgıb el-İsfehânî, Hüseyin b. Muhammed, (2002), el-Müfradât fî Garîbi’l-Kur’an, Beyrut.
  • Sâbûnî, Muhammed Ali es-, “Süleyman Ateş’in Cennet Kimsenin Tekelinde Değildir Başlıklı Makalesinin Tenkidi”, trc. Ömer Fâruk Tokat, İnkişaf Dergisi, sy. 4, http://inkisaf.net/sayi-04. Sâbûnî, Nureddin es-, (2005), Mâtürîdiyye Akaidi, trc. B. Topaloğlu, Ankara: DİB Yayınları.
  • Şeltut, Mahmud, (2005), “Hz. Îsâ’nın Göğe Yükseltilmesi ve Tekrar Dönüşü”, Dinî
  • Araştırmalar, trc. Mustafa Baş, Ankara: 7/21, ss. 289–306. Tatlısu, A. Osman, (1990), Esmâ-i Hüsnâ Şerhi, İstanbul: Seha Neşriyat.
  • Teftâzânî, (1991), Kelam İlmi ve İslam Akâidi, Haz. S. Uludağ, Dergah Yayınları, İstanbul.
  • Topaloğlu, Bekir, (1995), “Esmâ-i Hüsnâ”, DİA, İstanbul, TDV Yayınları, XI, ss. 407-408 ---------------------- (2007), “Rab”, DİA, İstanbul, TDV Yayınları, XXXIV, ss. 372.
  • Uğur, Mücteba, (1974), “Ölümünün 10. Yıldönümü Münasebetiyle Hasan Bari
  • Çantay”, Diyanet İlmi Dergi, 13/6, ss. 375-378. ------------------ (1994), Hasan Basri Çantay, Ankara: DİB Yayınları.
  • Uludağ, Süleyman, İslam’da İnanç Konuları ve İtikâdî Mezhepler, (1996), İstanbul: Marifet Yayınları.
  • Yazıcı, Gülgün, (2007), “Hasan Basrı Çantay’dan Yaşar Nuri Öztürk’e Kur’an
  • Meallerinde Türkçenin Serüveni”, Kur’an Mealleri Sempozyumu, Ankara: DİB Yayınları, ss. 383-396. Yazır, Elmalılı Hamdi,(1996), Hak Dîni, Kur’an Dili, İstanbul: Yenda Yayıncılık.
  • Zebîdî, Muhammed Murtazâ ez-, (2002), İthâfu’s-sâdeti’l-muttakîn bi-şerhi esrâri
  • İhyâ’i ‘ulû-mi’d-dîn, nşr. M. Ali Beyzavi, Beyrut: Daru’l-kutubi’l-İlmiyye.