Braga’daki (Portekiz) D. Diogo de Sousa Arkeoloji Müzesi’ne Bağışlanan Üç Mozaik Üzerine Bir Çalışma

Braga’daki D. Diogo de Sousa Arkeoloji Müzesi’ne özel bir koleksiyondan üç mozaik bağışlanmıştır. Bunlardan ilki bir av sahnesini; bir diğeri yaprak ve üzümleri olan bir asma dalını temsil eder. Üçüncüsü ise Pelops ve Hippodamia’nın betimlendiği mitolojik bir sahnedir.Çalışmada, bu mozaikleri tanımlayacağız ve araştırmacılara çalışmalarında yardımcı olmak ve her türlü kamu unsuru tarafından kullanılmalarına izin vermek için MDDS koleksiyonunu entegre etme yolunu takip edeceğiz. Bildiğimiz gibi, geçmişin daha iyi anlaşılması için mozaiklerin müzeleştirilmesi kontekst dahilinde yapılmalıdır. Ancak tüm mozaik araştırmalarını çürütemeyiz. Çünkü konservasyon ve mirasın korunması amacıyla talep edilenler dışında bugün eleştirilen bu çalışmalar sayesinde söz konusu parçaların çoğunun güzelliğini inceleyebilir ve tadını çıkarabiliriz.

A Study of Three Mosaics Donated to the Archaeological Museum D. Diogo de Sousa in Braga (Portugal)

Three mosaics from a private collection were donated to D. Diogo de Sousa Archaeological Museum in Braga. One of them presents a hunting scene; another shows vine scrolls with leaves and grapes; the third presents a mythological scene where Pelops and Hippodamia are represented.In this study, we describe these mosaics and we follow their path to integrate the MDDS collection in order to provide researchers with their study and to allow their use by all types of public. As we know, the mosaics’ musealization must be made within the context to better understand the past, but we can’t disprove all mosaics surveys, because due to these actions that are promptly condemned today, except when demanded for conservation and heritage preservation purposes, we can study and enjoy the beauty of many of these pieces..

___

  • Abdallah 2011 K. Abdallah, “Un essai d’interprétation de scènes animalières sur les mosaïques de Syrie du Nord à l’époque byzantine : Les scènes d’affrontement et de poursuite”, T. Nicolas - A. Salavert - C. Leduc (eds.), Les images : regards sur les sociétés (en ligne) : 237-249, Paris , Editions de la Sorbonne, 2011 (généré le 21 Septembre 2019). Disponible sur Internet : ˂http://books.openedition.org/psorbonne/5837˃.
  • Abdallah 2018 K. Abdallah, Les mosaïques romaines et byzantines de Syrie du Nord : La collection du musée de Maarrat al-Nuʾman (Inventaire des mosaïques antiques de Syrie [I.M.A.S.] 3, BAH 213), Beyrouth.
  • Abraços 1999 M. de F. Abraços, “Contributo para a História e inventário dos mosaicos romanos”, APort, Série IV, 17, 345-397.
  • Abraços 2005 M. de F. Abraços, Para a História da Conservação e Restauro do Mosaico Romano de Portugal, Tese de Doutoramento, Faculdade de Letras, Universidade Nova de Lisboa (Inventário do Mosaico Romano em Portugal: Anexo I – Inventário por Sítios; Anexo II – Catálogo dos Mosaicos Romanos das Colecções de Museus em Portugal).
  • Abraços 2008 M. de F. Abraços, “Conservation et restauration des mosaïques romaines au Portugal – Quelques exemples dans les collections de musées”, A. Ben Abed – M. Demas - T. Roby (eds.), The 9th Conference of the International Committee for the Conservation of Mosaics, 2005, Lessons learned: reflecting on the Theory and practice of mosaic conservation, Tunisia, Getty Publications, 69-74.
  • Avi-Yonah 1965 M. Avi- Yonah, “La mosaïque juive dans ses relations avec la mosaïque classique”, LMGR I, Colloques Internationaux du CNRS (Paris 29 août-3sept. 1963), Paris, 325-331.
  • Balty 1995 J. Balty, Mosaïques antiques du Proche Orient, Basançon.
  • Ben Abed-Ben-Khader 2001 A. Ben Abed-Ben-Khader, “Trames Végétalisées à Thuburbo Majus», Recherches Franco-Tunisiennes sur la Mosaïque de l’Afrique Antique, École Française de Rome, 39-45.
  • Blanchard-Lemée 1975 M. Blanchard-Lemée, Maisons à Mosaïques du Quartier Central de Djemila (Cuicul), Publié avec le concours du CNRS, Paris.
  • Caetano 2017 M. T. Caetano, ANIMALIA QVÆ LACTE ALVNTVR. Mamíferos nos Mosaicos Romanos da Península Ibérica, Lisboa.
  • Calvo Delcán 1990 C. Calvo Delcán, Opiano - De la caza. De la pesca. Lapidario órfico, Madrid.
  • Chehab 1965 M. Chehab, “Les caractéristiques de la mosaïque au Liban”, LMGR I, Colloques Internationaux du CNRS (Paris 29 août-3 sept. 1963), Paris, 333-339.
  • Corpus Portugal I J. M. B. Oleiro (1992), Corpus dos Mosaicos Romanos de Portugal: Conventus Scallabitanus, I, Conímbriga – Casa dos Repuxos, Conímbriga, IPM/MMC.
  • Darmon 2001 J.-P. Darmon, “Introduction”, M.-P. Raynaud (ed.), Recherches Franco-Tunisiennes sur la mosaïque de l’Afrique Antique. II - Trames Géométriques Végétalisées, École Française de Rome, 1-8.
  • Décor I C. Balmelle – M. Blanchard Lemée – J. Christophe – J.-P. Darmon – A.-M. Guimier Sorbets – H. Lavagne – R. Prudhomme – H. Stern, Le Décor Géométrique de la Mosaïque Romaine I, Paris, 1985.
  • Dunbabin 1978 K. M. Dunbabin, The Mosaics of Roman North Africa, Studies in Iconography and Patronage, Oxford.
  • Guardia Pons 1992 M. Guardia Pons, Los mosaicos de la antiguidad tardia en Hispânia: estudios de iconografía, Barcelona.
  • Kitzinger 1965 E. Kitzinger, “Stylistic developments in pavement mosaics in the Greek East from the Age of Constantine to the Age of Justinian”, LMGR I, Colloques Internationaux du CNRS (Paris 29 août-3 sept. 1963), Paris, 341-352.
  • Lancha 1985 J. Lancha, “Cinq fragments de la mosaïque des provinces (Balquîs – Séleucie sur l’Euphrate) conservés au Museu Nacional de Arqueologia e Etnologia, Lisbonne”, APort, Série IV, 3, 155-176.
  • Lopes 2003 V. Lopes, Mértola na Antiguidade Tardia. A topografia histórica da cidade e do seu território nos alvores do Cristianismo, Mértola, Campo Arqueológico de Mértola. Maciel 1996 M. J. Maciel, Antiguidade Tardia e Paleocristianismo em Portugal, Lisboa.
  • Mourão 2016 C. Mourão, “A vindima nos mosaicos hispano-romanos como expressão de um ecumenismo paradisíaco”, J. T. García (ed.), Imagens do Paradeisos nos mosaicos da Hispania (Coord. M. Justino Maciel & Cátia Mourão), Amsterdam, 202-224.
  • Neira Jiménez 2018 M. L. Neira Jiménez, “On the Interpretation of Pothos in a Mosaic from the Antiquities Market with the Representation of Pélops and Hippodameia”, JMR 11, 149-154.
  • Newsletters of IADAA International Association of Dealers in Ancient Art, Sept. and October 2018.
  • Pereira 1990 M. H. da R. Pereira, Estudos de História da Cultura Clássica, Vol. II, Cultura Romana, 2ª edição, Fundação Calouste Gulbenkian, Lisboa.
  • Pereira 1992 M. H. da R. Pereira, Eurípides – As Bacantes. Introdução, tradução do grego e notas, Edições 70, Lisboa-Rio de Janeiro.
  • Wrench 2005 L. N. C. Wrench, Decoração vegetalista nos mosaicos portugueses, Lisboa.