Alikoç Köyü (Makedonya) Özelinde Kadının Evlilik Göçü

Balkanlar, coğrafi, tarihi, siyasi ve kültürel yapısı gereği göç olgusuna aşinadır. Balkanlaşma göçü, Balkanlar'dan Türkiye'ye doğru yaşanmış, tarihi ve siyasi içerikli göçlere örnektir. Göçler, birey ve kitle düzeyinde yaşanmış, zamanla değişen bir niteliğe bürünmüştür. Değişim, başta ekonomik gereksinimler olmak üzere, artık özellikle Makedonya topraklarında evlilik üzerinden gerçekleşmektedir. Böylece siyasi ve tarihi sebeplerle yaşanmış göçler giderek evlilik göçlerine yerini bırakmaktadır. Bu bağlamda bu çalışma, Makedonya, Alikoç Yörük Köyünde evlilik aracılığıyla gerçekleşen kadın göçüne eğilecektir. Evlilik aracılığıyla yaşanan kadın göçü, Alikoç Köyünde görünmez bir niteliktedir. Oysa kadının göç olgusu içerisindeki niteliği ve önemi, yapılan ulusal ve uluslararası araştırmalarla gün geçtikçe açığa çıkmaktadır. Çalışma, Alikoç Köyünde görünmez olan ve gün geçtikçe artan kadın göçünü görünür hale getirmeyi amaç edinmektedir. Bu amaçla 2010-2011 yılları arasında gerçekleşen altı aylık alan araştırmasıyla elde edilen bilgiler, literatür çalışmalarıyla desteklenmiş, köy muhtarının verdiği bilgiler ile güncellenmiştir.

Woman's Marriage Migration Based on Alikoç Village, Macedonia

The Balkans is familiar with the phenomenon of migration due to its geographical, historical, political and cultural structure. One of the historical and political migrations is Balkanization migration. The migrations occurred at the individual and the mass level. They occurred because of the economic needs and, especially in Macedonia, through marriage. Thereby, while the political and the historical migrations are decreasing, the women's migration through marriage is increasing. This study mentioned the migration through marriage in Alikoç Village, Macedonia.The women's migration occurred through marriage is invisible in Alikoç. However, the qualification and importance of women in the migration is increasingly revealed through national-international researches. This study aims to make the invisible and the increased migration of women more visible. Hence, the information obtained from 6 months field research (2010-2011) was supported with the literature studies and were updated with the information from villager.

___

  • Abadan-Unat, N. (2002). Bitmeyen göç konuk işçilikten ulus-ötesi yurttaşlığa. İstanbul: Bilgi Üniversitesi.
  • Akçapar, K. Ş. (2007). Batı Avrupa’da yaşayan Türk ‘ithal gelinler’ ve entegrasyon sorunları: Belçika örneği. Kökler ve yollar: Türkiye’de göç süreçleri, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi.
  • Akpınar, A. (2007). İsveç’te yaşayan Türk kadınlarının soyla ilişki ağları, evlilik ve boşanma durumları. Kökler ve yollar: Türkiye’de göç süreçleri, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi.
  • Arslan, S. (2008). Balkan Savaşları sonrası Rumeli’den Türk göçleri ve Osmanlı Devleti’nde iskânları. Trakya Üniversitesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Bell, S. (2010). Migration and land use change in Euope: A review. Living Reviews. Sayı 4, http://landscaperesearch.livingreviews.org/Articles/lrlr-2010- 2/download/lrlr-2010-2Color.pdf.
  • Castles, S. ve Miller, J. M. (2008). Göçler çağı: modern dünyada uluslararası göç hareketleri. Akbulut, İ. (Çev.), İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi.
  • Çağlayan, S. (2006). Göç kuramları, göç ve göçmen ilişkisi. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler -Enstitüsü Dergisi (İLKE), Sayı 17, Güz 2006, s. 67-91.
  • Çavuşoğlu, H. (2006). Yugoslavya-Makedonya’dan Türkiye’ye 1952-67 kitlesel göçü ve Bursa’daki göçmen kesimi. Mülkiye, Sayı 251, Cilt XXX, s. 151-184.
  • Çavuşoğlu, H. (2007). “Yugoslavya-Makedonya” topraklarından Türkiye’ye göçler ve nedenleri. Bilig, Sayı 41, s. 123-154.
  • Civan, E. O. ve Gökalp, A. (2011). Göçmen işçi kavramı ve göçmen işçilerin iş sağlığı ve güvenliği. Çalışma ve Toplum, Sayı 1, s. 233-264.
  • Dasgupta, B. (1982). Migration and development: major features of migratory movements in India. Fransa: Unesco.
  • Destan, Y. (2009). Strumica Bölgesi’nde yaşayan Türklerin dini anlayışı. Uludağ Üniversitesi Lisans Tezi.
  • Diken, B. (2007). Göç: eleştiri ve politika ötesi. Kökler ve Yollar Türkiye’de Göç Süreçleri, İstanbul.
  • Dorigo, G ve Tobler, W. (1983). Push-pull migration laws, Annals Of The Association Of American Geograhpers, Sayı, 73(1), s. 1-17.
  • Edwards, B. M. (2006). Patterns of migration in The Balkans. MMO Working Paper no. 9.
  • Erbaş, H. (2009). Kapitalizm, küreselleşme, göç ve kimlik. Küreselleşme, Kapitalizm ve Toplumsal Dönüşümler. Ankara: Palme Yayıncılık.Erbaş, H. (1999). Metodoloji tartışmaları ışığında göç ve etnisite. Ankara Üniversitesi DTCF Sosyoloji Dergisi. Sayı: 2, s. 17-39.
  • Erbaş, H. (2008). Identity dilemma: gender and a sense of belonging or alienization. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi. Sayı: 48, s. 1-26.
  • Gökbilgin, M. T. (2008). Rumeli’de Yürükler, Tatarlar ve Evlad-ı Fatihan. İstanbul: İşaret.
  • Halaçoğlu, A. (1994). Balkan Harbi sırasında Rumeli’den Türk göçleri (1912-13). Ankara: Türk Tarih Kurumu.
  • İçduygu, A. (2010). Türkiye’de uluslararası göçün siyasal arkaplanı: Küreselleşen dünyada “ulus-devleti inşa etmek ve korumak”, Türkiye’de uluslararası göç: Toplumsal koşullar-bireysel yaşamlar içinde (s. 17-40), B. Pusch ve T. Wilkoszewski (Ed.), M. Çomak (Çev.). İstanbul: Kitap.
  • İnbaşı, M. (2003). Tarihsel perspektif: Türklerin Balkanlar’a yerleşmesi. Balkan Türkleri Balkanlar’da Türk Varlığı. Ankara: ASAM.
  • İpek, N. (2006). İmparatorluktan ulus devlete göçler. İstanbul: Serander.
  • Kainth, S. G. (2009). Push and pull factors of migration: A case of Brick Kiln Industry of Punjab State, Asia-Pacific Journal of Social Sciences, Sayı 1, s. 82-116.
  • Kalaycıoğlu, S., Çelik K. ve Beşpınar, U. F. (2010). “Gitmek mi zor kalmak mı?”: Avrupa’ya erkek göçü ve geride kalan kadının gözünden göç deneyimi. Edebiyat Fakültesi Dergisi (Hacettepe Üniversitesi), Cilt 27, Sayı 1, Haziran, s. 123-146.
  • Kartal, N. (2002). Atatürk ve Kocacık Türkleri. Ankara: Kültür Bakanlığı.
  • Kaya, F. (2006). Osmanlı Devleti’nin Rumeli’de uyguladığı iskan siyaseti: XV. XVI. yüzyıllar. Hacettepe Üniversitesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Kofman, E. (1999). Female ‘birds of passage’ a decade later: Gender and immigration in the European Union. International Migration Review, Sayı 33/2, s. 269-299, http://www.postcolonialeurope.net/uploads/Kofman,eleonore. pdf.
  • Kofman, E., Phizacklea, A., Raghuram, P. Ve Sales, R. (2000). International migration in Europe. Londra: Routledge.
  • Kocacık, F. (1996). 1878-1900 yılları arasında Balkanlar’da Anadolu’ya yönelik göçlerin Anadolu’daki sürekli yerleşme yerleri ve toplumsal yapıya etkileri. Toplum ve Göç, III. Ulusal Sosyoloji Kongresi, Mersin.
  • Koneska, E. (2004). Jypyun/Yörüks: A Turkish ethnic community in Macedonia (Makedonya’da yaşayan Türk etnik topluluğu). Engüllü, S. (Çev.) Üsküp: Museum of Macedonia.
  • Massey, S. D. ve ark., (1993). Theories of international migration: A review and appraisal Population and Development Review, Sayı 19, s. 431-466.Meyers, E. (2004). International immigration policy: A theoretical and comparative analysis. New York: Palgrave Macmillan.
  • McCarthy, J. (1998). Ölüm ve sürgün, Umar, B. (Çev.) İstanbul: İnkılâp.
  • Morokvasic, M. (1984). Birds of passage are also women…, International Migration Review, Sayı 18/4. s. 886-907.
  • Nasteva, Y. O. (1986). Прилог кон Проучубането на Jуруците oд Pадовишко. Етногенеза На уруците И Нивното Населуване На Балканот. Üsküp: Manu.
  • Öztan, E. (2010). Unutulan bir göç ve yurttaşlık deneyimi: İlk kuşak göçmen kadınlar ve Hollanda Türkiyeli Kadınlar Birliği, Fe Dergisi, Sayı 2/2, s. 31-49.
  • Petersen, W. (1958). A general typology of migration. American Sociological Review, Sayı 23, s. 256-266.
  • Roseman, C. C. (1971). Migration as a spatial and temporal process. Annals of the Association of American Geograhers. Sayı. 61. s. 589-598.
  • Schierup, U. C., Hansen P. ve Castles, S. (2006). Migration, citizenship and The European Welfare State. New York: Oxford University Press.
  • Sümer, F. (1999). Oğuzlar (Türkmenler). İstanbul: Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı.
  • Svetieva, A. (1997). Ustrumca ile Valandova yöresindeki Yörüklerin sosyal kültürleri hakkında bazı bilgiler, Sesler Dergisi. Yıl XXXII.
  • Soytürk, M. (2012). Türkiye’den Avusturya’ya işgücü göçü, Turkish Studies, Sayı 7/3, s. 2323-2328.
  • Şerifgil, M. E. (1981). Rumeli’de Eşkinci Yörükleri, Türk Dünyası Araştırmaları Dergisi, Yıl 2, Cilt: 2/12, s. 64-80.
  • Tekin, U. (2007). Avrupa’ya göç ve Türkiye. İstanbul Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, No 37, s. 43-56.
  • Tekeli, İ. (2007). Türkiye’nin göç tarihindeki değişik kategoriler, Kökler ve Yollar Türkiye’de Göç Süreçleri, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi.
  • Yuval-Davis, N. (2003). Cinsiyet ve millet. Bektaş, A. (Çev.) İstanbul: İletişim.
  • Zaim, B. (2005). İştip ve Köprülü hatıraları. İstanbul: Şehir.
  • Williams, L. (2010). Global marriage cross-border marriage migration in global context. New York: Macmillan.
  • Wilpert, Czarina. (2007). Göçte cinsiyet ve istihdam. Kökler ve yollar: Türkiye’de göç süreçleri,