Konya Karapınar Yöresi Halı Minderinin Görsel ve Teknik Özelliklerinin İncelenmesi

Türklerin Orta Asya’dan beri eski bir el dokuma sanatı halı ve diğer dokumalarını gittikleri yerlere götürdüğü bilinmektedir. Karapınar ve Karapınar’a bağlı Türk köylerinde ata sanatı olan halı, kilim ve tülü halılar dokumacılığının bugün de aynı heyecan ve hızla devam ettiği görülmektedir. Bölgede yetişen çeşitli otlardan elde edilen doğal boyalarla kendine özgü renk, desen ve kalite yönünden yörenin en güzel halı, seccade, heybe, yastık yüzü, torba, kilim, çuval, tülü, cicim ve sumatlar dokunarak en çarpıcı özellikleriyle günümüze kadar gelmiştir. Bu çalışmada Konya Karapınar yöresi halı minderin görsel olarak desen analizi ve teknik özelliklerini belirlemek için lif cinsi ve çapları, iplik numara tayini, büküm testi, sıklık testi, lif ve iplik mukavemet ve uzama özellikleri incelenmiştir

Konya Karapınar Yöresi Halı Minderinin Görsel ve Teknik Özelliklerinin İncelenmesi

Keywords:

-,

___

  • Mustafa Yıldırım2010 Türkiyat Araştırmaları Dergisi Sayı 28 syf: 457
  • Gülgönen, Ayan, 1989, Karapınar Tülü Halıları(Dr. Ayan Gülgönen Koleksiyonu), Mas Matbaacılık A. Ş.,
  • Gündüz İbrahim “ 1. Milletlerarası Halı kongresi “ 7-14 ekim 1984
  • Eti Erol “Karapınar Tülü Halıları,” Türkiyemiz Dergisi, Cilt: XVII, Sayı: 52(Haziran 1987), s. (2-6).
  • Eruz Fulya “Halıcılık Tarihine Kısa Bir Bakış ve Konya Halıları" Vakıflar Dergisi, S:XX, s:105-114 , Ankara 1988
  • M.Önder, Mevlânâ Şehri Konya, Ankara 1971, s. 103; H. Karamağaralı, "Konya Ulu Camii", Rölöve ve Restorasyon Dergisi, IV, 1982
  • H.Melek HİDAYETOĞLU, "Karapınar(Konya) Yöresinde Guşurgu 8.el Sanatları Sempozyumu 2002 Dokuz Eylül Üniversitesi İzmir
  • Erbek Mine, Çatal Höyükten Günümüze Anadolu Motifleri, Ankara 2002.
  • Etikan Sema.,”Doğal Boya geleneğinin Türk Halı sanatında yeri ve önemi üzerine bir değerlendirme “ Türk Sanatları Araştırmaları Dergisi Sayı 1/Cilt 1 (2011)
  • Gürcüm Hatice Banu Tekstil Malzeme Bilgisi Kasım 2005 grafiker yayınları