Abdülganî b. İsmâil en-Nablusî’nin Nukūdü’s-surer şerhu ‘Ukūdi’d-dürer fîmâ yüftâ bihî min akvâli’l-İmâm Züfer Başlıklı Risâlesinin Tahkikli Neşri

Bu makale, Abdülganî b. İsmâil en-Nablusî (ö. 1143/1731) tarafından Hanefî mezhebinin mutlak müçtehitlerinden İmam Züfer’in mezhep içinde müftâ bih olan meselelerini ele aldığı risâlesinin tahkikli neşrinden oluşmaktadır. Nablusî’nin şerhi, Hamevî’nin (ö. 1098/1687) otuz bir beyitlik manzum risâlesinin metni üzerine olup, İmam Züfer hakkında yapılan müstakil çalışmalar arasında önemli bir yeri bulunmaktadır. İmam Züfer’in görüşleri Hanefî mezhebinin kitapları içerisinde bulunsa da kendi adına yapılmış ve günümüze ulaşmış en geniş çalışmanın Nablusî’nin Nukūdü’s-surer isimli eseri olduğu ifade edilebilir. Hamevî, risâlesinde İmam Züfer’in görüşleriyle fetva verilen on beş meseleye temas etmiş, Nablusî ise şerhinde iki mesele daha ekleyerek bunları on yediye çıkarmıştır. Ancak Nablusî bazı konularda Hamevî’ye muhalefette bulunmuş, onun “müftâ bih” dediği bazı görüşleri eleştirmiştir.

The Critical Edition of Nuqūd al-surar sharh ‘Uqūd al-durar fī mā yuftā bih min aqwāl al-Imām Zufar by Abdulghanī b. Ismā‘īl al-Nablusī

This paper is a critical edition of Nuqūd al-surar sharh ‘Uqūd al-durar fī mā yuftā bih min aqwāl al-Imām Zufar by Abdulghanī b. Ismā‘īl al-Nablusī (d. 1143/1731) who dealt with unanimous legal opinions (muftā bih) of Imam Zufar, one of the leading interpreters of Islamic law in the school of Hanafiyya. Al-Nablusī’s work, a commentary on the 31-couplet-poetic treatise of al-Hamawī (d. 1098/1687), has a significant place among independent studies about Imām Zufar. Nuqūd al-surar can be identified as the most comprehensive work about the opinions of Imām Zufar, despite the fact that they are partially found in the diverse literature of Hanafī law and doctrine. While al-Hamawī mentioned in his treatise fifteen legal issues solved by Zufar’s opinions, al-Nablusī increased them into seventeen. However, al-Nablusī opposed to al-Hamawī in some points and criticized some of what al-Hamawī said “muftā bih”.

___

  • Abdülganî b. İsmâil en-Nablusî’nin Nukūdü’s-surer şerhu ‘Ukūdi’d-dürer fîmâ yüftâ bihî min akvâli’l-İmâm Züfer Başlıklı Risâlesinin Tahkikli Neşri