Ulusal ve Uluslararası Sinema Yapıtlarından Hareketle Sosyal Politika-Sinema İlişkisini Saptamaya Yönelik Bir Çalışma

Çalışmanın amacı göstergebilimsel analiz yönteminden hareketle sosyal sorunların tespiti ve çözümünde etkili olan sosyal politika disiplininin sinema ile ilişkisini incelemektir. Çalışma yaşamının ve çalışanların istisnasız tüm sorunlarını inceleyen ve küreselleşme ile birlikte yeni bir dinamizm kazanan sosyal politika ve ilgilendiği sorunların çözümünde hiç şüphesiz sinema büyük bir öneme sahiptir. Teknoloji realitesi ve bireylerin birçok şeyi görsel ve işitsel olarak öğrendikleri dikkate alındığında sosyal sorunlara karşı bireylerin duyarlılıklarının arttırılması noktasında sinema etkili bir araç olarak kullanılabilir. Nitekim literatürde sosyal politika disiplininin temel konularını oluşturan sanayileşme, çalışma ilişkileri, işçi, kentleşme, göç, kadın, örgütlenme, yabancılaşma gibi konulara vurgu yapan ve bu kavramları sinemayla bütünleşik olarak inceleyen bir dizi bilimsel araştırma mevcuttur. Bu sebeple sosyal politikayı akademik düzlemde teorik ve pratik yönleriyle çalışan ve sosyal politikanın sadece sosyal sorunların tespitinde değil; aynı zamanda çözümünde temel bir aktör olarak kullanılabileceği inancını taşıyan bilim insanlarının da bu alanda çalışma yapması ve söz sahibi olması kaçınılmazdır. 

A Research to Ascertain the Correlation between Social Policy and Cinema, Based Upon National and International Films

This study examines the correlation between discipline of social policy that is effective to ascertain social problems as well as their solutions with the cinema via semiotic analysis. Cinema is so pivotal in social policy that closely analyzes the labor life and employee problems and that gains new dynamism parallel to emergence of globalization and problems social policy tackles with. Cinema is an effective tool to enhance individual’s sensitivity towards social problems. In fact, there are great studies in literature that focus on particular topics of social policy in relation to cinema. Namely, industrialization, labor relations, employees, urbanization, immigration, women, unionism and alienation. Hence, it is inevitable for scientists who study social policy theoretically and practically and believe in that the social policy can be utilized as main actor for demonstration and resolution of social policy problems to focus on these fields and to be an authority. 

___

  • Akerson, Fatma Erkman (2005), Göstergebilimine Giriş, İstanbul: Multilingual.
  • Arrow, Kenneth J. (1950), “A Difficulty in the Concept of Social Welfare”, Journal of Political Economy, 58(4), pp. 328-346.
  • Bardach, Eugene (2000), “Problems of Problem Definition in Policy Analysis”, in The Science of Public Policy Essential Readings in Policy Sciences II, Volume IV, Policy Analysis, T. Mikayawa (Edt.), (371-380), New York, USA; Routledge Publication.
  • Bedir, Eyüp- Yusuf Alper – Aysen Tokol - Mehmet Merve Özaydın – Banu Metin (2012), Sosyal Politika, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayını.
  • Beland, Daniel (2010), What is Social Policy? Understanding The Welfare, USA: Political Sociology Series, Polity Press Publication.
  • Bezemer, Jeff (2008), “Writing in Multimodal Texts, A Social Semiotic Account of Designs For Learning”, Written Communication, 25(2), pp. 66-195.
  • Blakemore, Ken – Edwin Griggs, (2007), Social Policy: An Introduction, USA: Open University Press, Mc Graw Hill Education.
  • Bronwen, Martin - Ringham Felizitas (2006), Key Terms in Semiotics, London: Continuum Books.
  • Cameron, John (2016), “Confronting Social Policy Challenges in Fiji”, içinde Confronting Fiji Features, A Haroon ve Akram Lodhi (Edt.), (133-151), ANU Press.
  • Coffey, Amanda (2004), Reconcaptualizing Social Policy Sociological Perspectives on Contemporary Social Policy, USA: Open University Press, Mc Graw Hill Education.
  • Cole, G. D. H. (1957), “Sociology and Social Policy”, The British Journal of Sociology, 8(2), ss. 158-171
  • Dani, Anis A. –Arjan De Haan, (2008), Inclusive States Social Policy and Structural Inequalities, Washington DC, USA: The World Bank Publishing.
  • Demir, Ahmet (2008), “Toplumcu Gerçekçi Objektiften Yansıyan Bir Anadolu Fotoğrafı: Bacayı İndir Bacayı Kaldır”, Modern Türklük Araştırmaları Dergisi, 5(1), 2008, ss. 65-80.
  • Dinitto, Diana M. - Linda K. Cummins (2007), Social Welfare, Politics and Public Policy, Sixth Edition, USA: Pearson Education.
  • Ekin, Nusret (1989), Endüstri İlişkileri, Beşinci Baskı, İstanbul: İşletme Fakültesi Yayın No 208.
  • Esen, Şükran (2000), 80’ler Türkiyesi’nde Sinema, 2. Baskı, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Güner, Tuğba – Hüseyin Akyıldız (2014), “Gelin, Düğün ve Diyet Filmleri Işığında Geçmişten Günümüze Türkiye’de Göç, İstihdam ve Kentleşme Sorunları”, Çalışma ve Toplum Dergisi, 1, ss. 187-210.
  • Hill, Michael (2006), Social Policy in The Modern World, First Publication, A Comparative Text, USA: Blackwell Publishing.
  • http://www.hurriyet.com.tr/sinema-tarihinin-ilk-filmi-izle-trenin-gara-girisi-28155307 (Erişim Tarihi: 23.01.2017)
  • Hull, Glynda A. - Mark Evan Nelson (2005), “Locating The Semitoic Power of Multimodality”, Written Communication, 22, ss. 224-261.
  • Işığıçok, Özlem (2012), Yönetime Katılma, Bursa: Ekin Yayınevi.
  • İyem, Cemal – Tamer Yalçın – Zehra Yıldız (2016), “Sinema Sektöründe Emek Süreci: Yönetmenler Örneği”, Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, ss. 120-142.
  • Jenson, Jeffrey M. ve Mark W. Fraser (2006), “A Risk and Resilience Framework for Child, Youth, and Family Policy”, içinde Social Policy for Children and Families A Risk and Resilience Perspective Jeffrey M. Jenson ve Mark W. Fraser (Edt.), (1-18) UK; Sage Publications.
  • Karataş, Ömer Faruk (2013), “Hilmi Yavuz’un Doğu Şiirlerine Toplumcu Gerçekçi Bir Yaklaşım”, Turkish Studies, International Periodicals For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8/13, ss. 1157-1173.
  • Kınık, Ali Murat – Nevin Arvas, (2014), “Sömürgecilik ve Irkçılık Olgusu Bağlamında Piyanist Filminin Göstergebilimsel Analizi”,E-Journal of Intermedia, 1/1, ss. 46-65.
  • Koçak, Selen (2016), “Türkiye’den Almanya’ya İşçi Göçünün Türk Sinemasına Yansıması”, Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 24, ss. 173-192.
  • Koray, Meryem (2000), Sosyal Politika, 1. Baskı, Bursa: Ezgi Kitabevi.
  • Koray, Meryem (2012), Sosyal Politika, 4. Baskı, Ankara: İmge Yayınevi.
  • Morva, Ahsen Deniz (2006), “Bir Serbest Zaman Etkinliği Olarak Sinema”, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 27, ss. 114-124.
  • Nöth, Winfried (1995), Handbook of Semiotics, USA: Indiana University of Press.
  • Orhan, Kamil (2010), “Modern Zamanlar Filmi ve Dönemsel Bir Çalışma İlişkileri Yorumlaması”, Çalışma ve Toplum Dergisi, 1, ss. 133-152.
  • Ören, Kenan (2011), Sosyal Politika, Ankara: Pelikan Yayıncılık.
  • Özonur, Defne (2016), “Bir Sinema Filminde Sınıfların Temsili ve Politik Duruş: Kış Uykusu”, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 43, ss. 98-117.
  • Parlayandemir, Gizem (2011), Türk Sinemasının Endüstriyel Yapısının Amerikan Sinemasının Endüstriyel Yapısıyla Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Pişkin, Günseli (2010), “Türkiye’de Göç ve Türk Sinemasına Yansımaları: 1960-2009”, E-Journal of New World Sciences Academy, 5(1), ss. 45-65.
  • Rehm, Philipp (2011), “Social Policy by Popular Demand”, World Politics, 63(2), ss. 271-299.
  • Rıfat, Mehmet (1982), Genel Göstergebilim Sorunları: Kuram ve Uygulama, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Sara, Niedzwiecki (2010), Social Policy in South America. The Effect of Organized Labour and Civil Society Groups on Pension and Health Reforms in Argentina and Brazil (1988-2008), Thesis For Master of Arts, University of North Caroline, USA.
  • Sebeok, Thomas A. (2001), An Introduction to Semiotics, Second Edition, Toronto, Canada: University of Toronto Press.
  • Serdar, Aysu Bozkır (2011), “Sosyal Politika Kavramı, Tarihsel Gelişimi ve Türkiye’de Sosyal Politika” içinde Sosyal Politika, A. Tokol, Y. Alper (Edt.), (1-25) Bursa; Dora Basım Yayın.
  • Seymen, Recep (2011), İktisatçılar İçin Sosyal Siyaset, 3. Baskı, İstanbul: Der Yayınları.
  • Seyyar, Ali (2011), Sosyal Politika Bilimine Giriş Ders Notları, Birinci Baskı, Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Talas, Cahit. (1992), Türkiye’nin Açıklamalı Sosyal Politika Tarihi, 1. Basım, Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Teksoy, Rekin (2014), Rekin Teksoy’un Sinema Tarihi, 4. Baskı, İstanbul: Oğlak Yayıncılık.
  • Tügen, Bahar (2014), “1960-1980 Darbeleri Arasında Türk Sinemasında Düşünce Oluşumu ve Filmlerin Sosyolojik Görünümleri”, 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum Dergisi, 3(7), ss. 159-175.
  • Uçakan, Mesut (1977), Türk Sineması’nda İdeoloji, İstanbul: Düşünce Yayınları.
  • URL 1, www.wikipedia.org (23.01.2017).
  • URL 2, ww.googlegörseller.com (23.01.2017).
  • URL 3, www.wikipedia.org (23.01.2017).
  • Videc, Marie Louise Bemelmans - Ray C. Rist – Evert Vedung (2010), Carrots, Stics, and Sermons, Policy Instruments and Their Evaluation, New Jersey, USA: Transaction Publishers.
  • Volga (2000), “To Censor or Not To Censor: Film and Public Policy”, Economic and Political Weekly, 35(18), pp. 18-20.
  • Yüksel, Hasan (2014), Güncel Gelişmeler Işığında Sosyal Politika, 1. Baskı, Bursa: Ekin Yayınevi.
  • Yüksel, Hasan (2017), Çalışma Yaşamında Sinema, Bursa: Ekin Yayınevi.