Machiavelli’nin İktidar Yaklaşımı Bağlamında Korku-Kapitalizm İlişkisi: Kabuslar Evi Uyurgezerler Filmi

Korku hayatın pek çok alanında yaşamı sürdürmek için gerekli bir dürtü olarak ortaya çıkmıştır. Tarihin ilk zamanlarından beri var olan hayatta kalma dürtüsünü besleyen kavram, değişen dünya düzenine uygun olarak değişim göstermiştir. Zaman içinde, bireyin ilkel korkularının yerini modern hayata ilişkin endişeleri almıştır. Tarihin ilk dönemlerinden bu yana, gücü elinde bulunduran iktidar mensupları korkunun etkisinin farkında olmuştur ve bu olguyu iktidarlarını güçlendirmek için sıklıkla hegemonya aracı olarak kullanmıştır. Makale, bu bağlamda iktidarın korkuyu nasıl kullandığına, ilkel korkunun biçimsel olarak değişen karakteristiğine Machiaevelli’nin görüşleri çerçevesinde odaklanmayı amaçlamaktadır. Çalışma kapsamında medya, ideoloji ve hegemonya ilişkisinden yola çıkılarak korkunun güç unsuru olarak kullanımına ışık tutmak amacıyla, Kabuslar Evi: Uyurgezerler filmi söylem analizi ve göstergebilimsel çözümleme ile ele alınacaktır.

The Fear-Capitalism Relation in the Context of Machiavelli’s Approach to Power: The Nightmare House Sleepwalkers Movie

Looking at the historical development of fear, it can be seen that it emerges as a necessary impulse to survive in many areas of life. The concept that feeds the survival impulse that has existed since the early times of history has changed in accordance with the changing world order. From the earliest times of history, members of power in power have been aware of the influence of fear and have often used this phenomenon as a means of hegemony to strengthen their power. The article aims to focus on how the power uses fear, the formally changing characteristic of primitive fear within the framework of Machiaevelli’s views. Within the scope of the study, in order to shed light on the use of fear as a power factor, based on the relationship between media, ideology and hegemony, the movie Nightmares: Sleepwalkers will be discussed with discourse and semiotic analysis.

___

  • Abisel, Nilgün. Popüler Sinema ve Türler. İstanbul: Alan Yayıncılık.1995.
  • Althusser, Louis. İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları. Çev., Alp Tümertekin. İstanbul:İthaki Yayınları, 2019.
  • Aydın, Cihan. “Şirinler”. Erişim 10 Haziran, 2020. http://www.beyazperde.com/filmler/film-61639/.
  • Çeken, Birsen ve Asuman Aypek Aslan. “İmgelerin Göstergebilimsel Açıdan Çözümlenmesi Film Afişi Örneği”. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi. 11/2 (2016): 507-517.
  • Elliot, Richard. “Discourse Analysis: Exploring Action, FunctionandConflict in SocialTexts”. Marketing Intelligence & Planning. 14/6 (1996): 65-68.
  • Fiske, John. İletişim Çalışmalarına Giriş. Çev., Süleyman İrvan. Ankara: Pharmakon Yayınları, 2014.
  • Hobbes, Thomas. Yurttaşlık Felsefesinin Temelleri. Çev., Deniz Zarakolu. İstanbul: Belge Yayınları, 2007.
  • Huberman, Leo. Feodal Toplumdan Yirminci Yüzyıla. Çev., Murat Belge. İstanbul: İletişim Yayınları, 2016.
  • Irmak, Çağan (Yönetmen). Kabuslar Evi: Uyurgezerler. İstanbul: Avşar Film, 2006.
  • İlhan, Vahit ve Semra Civelek. “Televizyon Ana Haber Bültenlerinin İkonografik Analizi: Kadının Yeri ve Temsili”. E-Journal of New World Sciences Academy. 9/2 (2014): 59-81.
  • Kracauer, Siegfried. Fram Caligarito Hitler: A Psychological History of the German Film. New Jersey: Princeton University Press, 1974.
  • Lefevbre, Henri. Sociologie de Marx. Paris: PUF Collection SUP, 1964.
  • Machiavelli, Niccolo. Hükümdar. Çev., Sena Öksüz. İstanbul: Martı Yayınları, 2019.
  • Machiavelli, Niccolo. Söylevler & Titus ve Livius’un On Kitabı Üzerine. Çev., Alev Tolga. İstanbul: Say Yayınları, 2017.
  • Marx, Karl. 1844 El Yazmaları. Çev., Murat Belge. İstanbul: Birikim Kitapları, 2016.
  • Odell, Colin ve Michelle Blanc. Korku Sineması. Çev., Ali Toprak. İstanbul: Kalkedon Yayınları, 2011.
  • Sözen, Edibe. Söylem: Belirsizlik, Mübadele, Bilgi, Güç ve Refleksivite. İstanbul: Paradigma Yayınları, 1999.
  • Sucu, İpek. “Althusser’in Gözünden İdeoloji ve İdeolojinin Bir Taşıyıcısı Olarak Yeni Medya”. Selçuk İletişim. 7/3 (2012): 30-41.
  • Svendsen, Lars Fr. H. Korkunun Felsefesi: Korku Politikaları. Çev., Murat Erşen. İstanbul: Redingot Kitap, 2017.
  • Vico, Giambattista. Yeni Bilim. Çev., Sema Önal Akkaş. Ankara: Doğu Batı Yayınları, 2007.