“KIŞ UYKUSU” FİLMİNDE GÜÇ İSTENCİ VE YALNIZLIK

İnsanoğlu temel gereksinimlerinin ötesinde güçlü olma isteğiyle güdümlüdür. Modernizm sonrasında değer bunalımına giren birey, Tanrı’nın ölümünü izlemekle kalmamış güç istencinin bir göstergesi olarak kendi iktidar alanlarını yaratmaya çalışmıştır. Bu iktidar alanı bazen metropolden kaçarak kendini güçlü hissedebileceği ilksel eve dönüşle bazen de kendini ve ötekini aşmaya çalışacağı bir düzlemde seyretmektedir. Nietzsche’ye göre ahlak ve değer yargıları, günün koşullarının ve düzenin içindeki güçlü ya da zayıf kişilerin arzuları, içgüdüleri tarafından belirlenmektedir. Bu bakışla yaşamın temel özünü güçlü ve egemen olup yönetmek içgüdüsü oluşturmaktadır. Güçlü ve egemen olmak isteyen modern birey, eğer metropolde aradığını bulamaz ya da kendini yeterince güçlü bulmazsa, kendini güçlü hissedeceği, ilk yere dönme eğilimi gösterir. O ilk yer anne rahmini andıran güvenli bölge, ilk yuva, doğduğu topraklardır. Nuri Bilge Ceylan’ın eseri “Kış Uykusu”nun (2014) ana karakteri Aydın ilksel evine dönen, güçlü olabileceği, sözünün geçebileceği bir erk alanı yaratmaya çalışan emekli bir tiyatro oyuncusudur. Aydın, eşi Nihal ve kız kardeşi Necla ile miras yoluyla kalan bir otelin işletmeciliğini yapmaktadır. Bu çalışmada, Kış Uykusu filmindeki karakterler güç istenci kavramından hareketle içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir.

THE WILL TO POWER AND LONELINESS IN THE MOVIE “WINTER SLEEP”

Human being is motivated with being powered beyond its fundamental needs. An individual who has entered a depression of value after Modernism, not only did watch the death of the God, but also createdhis/her own area of potency as a sign of will power. This area of potency is sometimes maintained withİnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 10, Sayı 1, (2021), http://dergipark.gov.tr/inijoss209returning to primary house where one could feel oneself strong by running away from metropolis, orsometimes on a level where the one trying to overcome oneself or another. According to Nietzsche, morals and value judgements are determined by desires and instincts of strong or weak people who arefrom the conditions or order of the day. With this sight we could state that, fundamental essence of life is formed by the instinct of being dominant and then managing. If an individual who wants to be powerful and dominant does not find what he/she wants from Metropolis or does not find himself/herself strongenough, he/she shows a tendency of returning to the first place where he/she feels powerful. That firstplace which resembles the mother’s uterus, the safety place, the first home is the land where one wasborn. Aydın, who is the protagonist of Nuri Bilge Ceylan’s immortal piece “Winter Sleep”, is a retiredtheatre player who is trying to create an area of power where he makes himself obeyed. Aydın runs a hotel which was inherited, with his wife Nihal and his sister Necla. In this study, coming from the concept of Nietzsche’s will to power; semiotics of the will power of characters in this movie and paradox of modernism will be examined with the approach of loneliness path of criticizing discourse

___

Referans1 Adanır, O. (2003). Sinemada anlam ve anlatım. İstanbul: Alfa.

Referans2 Nietzsche, F. (2001). Tarih üzerine. (Çev: N. Bozkurt). İstanbul: Say.

Referans3 Nietzsche, F. (1991). Gezgin ile gölgesi. (Çev: İ. Z. Eyüboğlu). İstanbul: Broy.