Şeref Ruhi Aydın Resimlerindeki Semboller Üzerine Bir İnceleme

Bu makalede, günümüz Türk resminin en üretken sanatçılarından biri olan Şeref Ruhi Aydın’ın eserlerinde kullandığı imgeler sembolik açıdan irdelenerek değerlendirilmiştir. Bu değerlendirmenin yapılabilmesi için öncelikle kaynaklar taranmış, sanatçıyla önceki yıllarda, sanatı üzerine yapılmış olan konuşmalar gözden geçirilerek, sanat eleştirmeni ve yazarların, onun sanatı hakkındaki değerlendirme ve yorumları incelenmiş, kendisiyle yüz yüze görüşmeler yapılarak, sanatı hakkında çok yönlü bir bakış açısı oluşturulmaya çalışılmıştır. Sanatçının gerek ulusal gerekse uluslararası müzelerde sergilenen eserleri ve basılı kaynaklar incelenerek edinilen bilgiler doğrultusunda sanatçının bu bağlamdaki eserleri tespit edilmiş ve orijinal eserler üzerinden incelemeler yapılmıştır. Anadolu motiflerinin yer aldığı bir dünya yaratan sanatçı Şeref Ruhi Aydın kaotik bir kargaşanın içinde oluşturduğu düzenle dikkat çeken çalışmalarında Anadolu’nun bağrından çıkmış ana tanrıça Kibele’nin bir temsili olan çıplak kadın imgeleri dikkat çekicidir. Bereketi, bolluğu ve doğurganlığı simgeleyen iri göğüsler, geniş kalçalar ve vurgulanmış cinsel bölge ile ana tanrıça formundaki bu figürler adeta tüm kadınları simgelemektedir. Sanatçı Anadolu topraklarına ve kültürüne ait olan kilim motiflerini anımsatan bezemelerin zenginleştirdiği kompozisyonlarla insanın toprakla olan bağını işaret etmektedir. Tıpkı ana tanrıça gibi kolları olmayan bu figürlerin hayatın içindeki sıradan üretime katkı sağlama fırsatı olmadığını aynı zamanda kadının toplum içinde soyutlandığını ve edilgen kılındığını simgelemektedir.In this article, Şeref Ruhi Aydın who is the most prolific artist of the contemporary Turkish paintings, is one of the symbolic images used in the works were analyzed. In previous years the artist revised speeches made on his art, art critic and author of evaluation and comments about his art was examines, we meet face to face with himself, is a multifaceted perspective about the art of creation. The artists exhibited in museums both national and international works and printed resources according to information obtained by examining the artist's works are in this context have been identified through the review of the original artifacts. The artist who created a world of Anatolian motifs Honor edit create in a chaotic mess Ruhi Aydin pointed out from the midst of Anatolia in the work of the Mother Goddess Cybele is a representation of images of naked women. Symbolizing fertility, abundance and fertility, huge breasts, wide hips and highlighted sexual region with the Mother Goddess symbolizes all these figures almost in the form of women. Artist Anatolian lands and culture not only enriches the composition of the kilim motifs reminiscent of his ties with Earth of man with embellishment on. Just like nonarms like this Mother Goddess figure is not ordinary in life the opportunity to contribute to the production of also symbolizes the infection's been contained within her community and passive overridden. Key Words: Şeref Ruhi Aydın, Anadolu, Image, 

___

  • Aktürk, E. (2014). Resim Sanatında Renk-İçerik Form- İçerik İlişkisi. Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Eskişehir.
  • Batur, M. (2014). Cumhuriyet Sonrası Türk Resminde Sembol. Yayınlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi. Anadolu Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Eskişehir.
  • Cassirer, E. (2011). Sembol Kavramının Doğası. (Çev. Milay Köktürk). Ankara: Hece Yayınları.
  • Cassou, J. (1999). Sembolizm Sanat Ansiklopedisi. Çev: Özdemir İnce. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Derrida, J. (1994). Sanatta İmge, Simge ve Gösterge İlişkisine Bir Bakış. (Çev. Tülin Akşin). İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Eliade, M. (1992). İmgeler Simgeler. (Çev. Mehmet Ali Kılıçbay). Ankara: Gece Yayınları.
  • Jung, C. G. (2007). İnsan ve Sembolleri. (Çev. Ali Nahit Babaoğlu). İstanbul: Okuyan Us Yayınları.