MÜZELERDE İNTERAKTİF (ETKİLEŞİMLİ) SERGİLEME UYGULAMALARI

Dijitalleşme odaklı dönüşümün yarattığı yeni sergileme sistemleri, müzeleri keyifli ve ayrıcalıklı mekânlara büründürmeye başlamıştır. Bilişim teknolojilerinin gelişimi ile müzeler için tasarlanan yazılım programları, yapay zekâ denemeleri, bilgisayar destekli iletişim, interaktif, yeni medya vb. birçok yeni kavram müze çalışmalarının bir parçası olmaktadır. Dijital çağın yeni terimlerinin sosyo-kültürel yapıda, neden olduğu değişimler, müzelerin toplum odaklı sorumluluk üstlenmesi gerekliliğini ön plana çıkarmıştır. Teknolojinin müzelerde kullanılmasının en önemli sebeplerinden biri, kullanıcı veya katılımcılarına müzelerde sergilenen eserler yoluyla uygarlık, sanat, kültür, estetik vb. soyut kavramların somutlaştırılmasını, kalıcı bilgilenmelerin sağlanmasını ve müzelerdeki gezilerin nitelikli, öğrenmelerle sonuçlanmasını gaye edinerek daha çok ziyaretçiyi ağırlamaktır. Kullanıcılarının teknoloji destekli mekanizmalarla sergilenen sistemlere müdahalelerinden sonra aktive olan, dijital araçlarda, interaktif olarak temasa geçerek iletişim kurma uygulaması yeni tasarlanmış veya tasarlanması gündemde olan birçok müzenin programındadır. Bu çalışma, tarama modelinde, doküman analizi ve veri toplama yöntemi kullanılarak hazırlanmıştır. Halihazırda kurgulanan müzelerdeki yeni nesil dijital faaliyetlerin, ilginç ve eğlenceli deneyimlemeler edinmek adına süregelen interaktif sergileme uygulamaları, bu çalışmasının ana konusudur. Dolayısıyla, bu araştırmada Türkiye’den Anadolu Medeniyetleri Müzesi, Etnografya Müzesi, Çorum Müzesi, Erimtan Arkeoloji Müzesi, Pera Müzesi, Sakıp Sabancı Müzesi, İstanbul Halı Müzesi: dünya müzelerinden ise Tokyo Dijital Sanat Müzesi, New York Modern Sanatlar Müzesi, Cleveland Sanat Müzesi, Doğa Tarihi Müzesi, Ulusal Sağlık ve Tıp müzelerinin bir takım interaktif sergileme uygulamaları ele alınmıştır. Seçilen müze örneklerinden elde edilen bulgulara bakıldığında dünya müzelerinde interaktif sergileme uygulamalarının Türkiye’deki müzelerden daha önce aktif olduğu ve daha çeşitli konularda uygulanmakta olduğu görülmektedir. Ayrıca teknolojideki yeniliklerin, gelecek zamanlarda müzelerde birçok farklı alanda kullanılabileceği öngörülmektedir.

Interactıve (Interactıve) Exhıbıtıon Applıcatıons In Museums

The new exhibition systems created by the digitalization-oriented transformation have begun to transform museums into pleasant and privileged spaces. With the development of information technologies, software programs designed for museums, artificial intelligence experiments, computer aided communication, interactive, new media, etc. many new concepts become a part of museum work. The changes caused by the new terms of the digital age in the socio-cultural structure have highlighted the necessity of museums to take responsibility for society. One of the most important reasons for the use of technology in museums is to provide users or participants with civilization, art, culture, aesthetics, etc. through the works exhibited in museums. It is to host more visitors by aiming to embody abstract concepts, to provide permanent information and to result in quality learnings in museums. The application of communicating interactively in digital tools, which is activated after the intervention of the users to the systems exhibited with technology-supported mechanisms, is in the program of many museums that have just been designed or that are on the agenda. This study was prepared by using document analysis and data collection method in scanning model. The main subject of this study is the ongoing interactive exhibition practices in order to acquire interesting and entertaining experiences of the new generation digital activities in the currently constructed museums. Therefore, in this research, Anatolian Civilizations Museum, Ethnography Museum, Çorum Museum, Erimtan Archeology Museum, Pera Museum, Sakıp Sabancı Museum, Istanbul Carpet Museum: Tokyo Digital Art Museum, New York Museum of Modern Arts, Cleveland Art Museum, Some interactive exhibition applications of the Natural History Museum, National Health and Medicine museums are discussed. When we look at the findings obtained from the selected museum samples, it is seen that the interactive exhibition applications in the world museums were active before the museums in Turkey and they are being applied in more diverse subjects. In addition, it is foreseen that innovations in technology can be used in many different areas in museums in the future.

___

  • Acar, A. (2017), Müze ve Sergilemelerde Etkileşimli Tasarım Çözümleriyle Bilgiyi Görselleştirmek, Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Yazıları, Issue 36, s.139 – 155.
  • Artun, A. (2006), Sanat Müzeleri 1-2, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Atagök, T. (1999), Yeniden Müzeciliği Düşünmek, İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınları.