Malatya’da Canlı Müzik Yapılan Kafelerin Sosyolojik Analizi

Doğu Anadolu Bölgesinde yer alan Malatya, bölgenin zengin bir müzik yapısına sahip olmasından dolayı müzikal açıdan geniş bir müzik yelpazesine sahiptir. Malatya’da yaklaşık 40000 nüfuslu bir üniversitenin olması ve her bölgeden farklı kültürlere sahip öğrencilerin eğitim için şehre gelmesiyle Malatya ilinde canlı müzik yapan mekânların müziksel tercihleri de değişmeye başlamıştır. Bu çalışmada, Malatya’da canlı müzik yapılan kafelerin (n=7); sosyo-kültürel yapılarının analiz edilmesi amaçlanmıştır. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden kültür analizi deseninde oluşturulmuştur. Çalışmada, iki temel olgu üzerinde bilgiler sunulmuştur. İlk kısımda, kültür kavramından yola çıkılarak kültür kavramını oluşturan sosyal, coğrafi, ekonomik unsurları ve bu etkileşimin bir ürünü olan müzik yapısı üzerindeki etkisi incelenmiştir. Çalışmanın ikinci kısmında, Malatya merkezde bulunan canlı müzik yapan kafeler, işletmeci ve müzisyenlerle; görüşme formu ve gözlem teknikleri ile söz konusu kafelerin işleyiş şekilleri incelenerek işletme, müzisyen, müşteri üçgeninde ortaya çıkan ürünün ne olduğu araştırılmış ve bu ürünün gerek konum gerek müşteri kitlesi ve şehrin hem kültürel hem coğrafik olarak doğrudan ya da dolaylı bir şekilde ortaya çıkan işletme ürününü ne şekilde etkilediği, şekillendirdiği ortaya çıkarılmıştır. Çalışma sonucunda; Kafelerin büyük bir çoğunluğu müşteri çekmek için canlı müzik yapmakta, canlı müzik yapan müzisyenlerin çoğunluğunu Üniversite öğrencileri oluşturmakta, bu mekânlarda genellikle halk müziği ve Türkçe Pop Müziği tercih edilmekte, müzisyenlerin müzisyen sayısının fazla olması ve kafe sayısının az olmasından dolayı düşük bir ücretle çalıştığı sonucuna varılmıştırMalatya has a wide range of music from the musical point of view since it is geographically located in Eastern Anatolia and the region, which has a rich musical structure. The musical preferences of live music venues in Malatya, having a university with about 40,000 students, have begun to change with the arrival of students for education from different cultural backgrounds. In this study, it was aimed to analyze the socio-cultural structures of cafés making live music in Malatya (n = 7). The research was based on a pattern of cultural analysis from qualitative research methods. In the study, the data were presented based on two basic facts. In the first part, by studying the concept of ‘culture’, the social, geographical and economic elements forming it and its effect on the music structure which is a product of this interaction were examined. In the second part of the study, the functioning styles of the live music cafés in the center of Malatya were investigated by chatting with the café operators and musicians through question and answer and observation methods; what the product resulting from the triangle of business, musician, customers is was analyzed, and how, both culturally and geographically, the location and customer profile as well as the city affect and shape this business product emerging directly or indirectly was revealed. As a result, it was concluded that most cafés make live music to attract customers and that the vast majority of musicians performing live music are university students. Folk music and Turkish pop music were found to be mostly preferred in these places and the musicians were reported to work for lower costs because of the large number of musicians but small number of cafés on the market.

___

  • Aydınlı, S. (2009). Mekândan Mekânsala: Mekanın Zamansallığı/Zamanın Mekânsallığı. Felsefe Ekibi Dergisi, s.81