Kent Peyzajında Kitsch

Günümüzde sanat kavramı, tarih boyunca hiç olmadığı kadar çeşitlilik göstermekte ve farklı yorumlar aracılığıyla farklı dışavurumlar sergilemektedir. Resimden edebiyata, mimariden operaya kadar her alanda yeni yöntemlere rastlamak mümkündür. Sanat alanından çıkıp hitabet gücü sayesinde günlük hayatlarımıza her koldan girebilmiş kitsch ürünler, kent peyzajında da mekân kullanımları, reklam panoları, kent mobilyaları ve plastik objeler şeklinde karşımıza çıkabilmektedir. Kentin kimliğini, yapısını ve ruhunu kaybetmesine neden olabilecek bu durum, kent ölçeğinde genellikle kent yönetiminin hatalı tercihlerinden ötürü ortaya çıkmaktadır. Bu çalışmada kitsch kavramının tanımı, kökeni, kapsamı, kent içindeki kamusal alan tasarımlarına ve kullanımlarına etkisi tartışılmıştır. Yapılan tasarımların ya da değiştirilen kullanımların yarattığı çelişkiler halkın tatmin düzeyi ve peyzaj mimarlığı meslek disiplinine uygunluğu üzerinden değerlendirilmiştir. Bu değerlendirmeler Ankara’daki çeşitli kullanımlar üzerinden gerçekleştirilmiştir. 

Kitsch Urban Landscapes

Today, the concept of art is as diverse as ever, and exhibits different expressions through different interpretations. It is possible to encounter new methods in every area from painting to literature, from architecture to opera. Thanks to its rhetoric ability, kitsch products move beyond the art field and sprawl on cities through space usage, advertising panels, urban furniture, sculptures and other plastic objects through the urban landscape. This situation, which can lead to the loss of the identity, structure and spirit of the city, usually arises from the erroneous preferences of the city administration on the city scale. In this study, the definition of kitsch, its impact on the design and use of public spaces in the city are discussed. The contradictions created by the designs or altered uses were assessed on the level of satisfaction of the public and on the suitability of the landscape architecture to the occupational discipline. These evaluations were carried out through various applications in Ankara.

___

  • Batur, E., 1990. Kitsch Zevksizlik Estetiği ve Gündelik Yaşamın Eleştirisi. Arredamento Dekorasyon Dergisi, Sayı: 21, İstanbul. s.80.
  • Demir, F. G.,2009. Kiç ve Plastik Sanatlar Üzerine. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Eisenmann, 1996. Söyleşi. Peter Eisenmann & Süha Özkan. Arredamento Dekorasyon, 81, s78.
  • Irazabal, C., 2007. Kitsch Is Dead, Long Live Kitsch: The Production Of Hyperkitsch In Las Vegas. Journal of Architectural and Planning Research. 24:3 (Autumn, 2007) p199.
  • Kahraman, H. B., 2005. Sanatsal Gerçeklikler, Olgular ve Öteleri. İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Kulka, T., 1996. Kitsch and Art. The Pennsylvania State University Press. University Park, PA 16802-1003.
  • Sanoff, 1997. KTÜ Mimarlık Fakültesi Mimarlık Bülteni, No: 3.
  • Tanyeli, U., 1990. “Aslolan kitschtir”. Arredamento Dekorasyon Dergisi, sayı 2l, İstanbul. s. 105.
  • Turani, A., 1983. “Dünya Sanat Tarihi”. Türkiye iş Bankası Kültür Yayınları, Ankara. 19R3, s,445.