MÛSÂ CÂRULLÂH’IN TÂRÎHU’L-KUR’ÂN VE’L-MESÂHIF ADLI ESERİ VE TEFSÎR İLMİ AÇISINDAN DEĞERİ

ÖZMûsâ Cârullah’ın (1875-1949) Târîhu’l-Kur’ân ve’l-Mesâhıf adlı eseri, birsayfalık giriş yazısı dâhil 38 sayfadan oluşan bir risâledir. Eserin girişinde kitabın,Kur’ân ve mushaflar tarihi, Kur’ân’ın i’câzı ve çeşitleri ile Sahabe mushaflarıhakkında bilgiler içereceği belirtilmektedir. Çalışmamızda Cârullah’ın bu eseriniincelemek ve tefsîr ilmi açısından değerlendirmek istiyoruz.Anahtar Kelimeler: Mûsâ Cârullah, Kur’ân Tarihi, Mushaf, Tefsîr.ABSTRACTMusa Carullah’s Work Târîh al-Qur’ân wa al-Masâhifand its Scientific Value in TafsirMûsâ Cârullah’s (1875-1949) work Târîh al-Qur’ân wa al-Masâhıf is a treatiseconsisting of 38 pages, including a one-page introductory. In the introduction ofthe book, it is stated that contains information about the history of Qur’an andMushafs and Qur’an’s miraculous narrative and miraculous narrative types andCompanions’/Sahabas’ Mushaf ’s. In our study, we want to examine Cârullah’swork and critize it in respect Tafsir.Keywords: Musa Carullah, History of Qur’an, Mushaf, Tafsir.

Musa Carullah’s Work Târîh al-Qur’ân wa al-Masâhif and its Scientific Value in Tafsir

Musa Carullah’s Work Târîh al-Qur’ân wa al-Masâhifand its Scientific Value in TafsirMûsâ Cârullah’s work Târîh al-Qur’ân wa al-Masâhıf is a treatise consisting of 38 pages, including a one-page introductory. In the introduction of the book, it is stated that contains information about the history of Qur’an and Mushafs and Qur’an’s miraculous narrative and miraculous narrative types and Companions’/Sahabas’ Mushaf’s. In our study, we want to examine Cârullah’s work and critize it in respect Tafsir

___

  • Altıkulaç, Tayyar; “İbnü’l-Cezerî”, DİA.
  • ________; “el-Mukni’”, DİA.
  • A’zami, Muhammed Mustafa; Kur’ân Tarihi (Çev. Ömer Türker, Fatih Serenli), İz Yay., İstanbul, 2006.
  • Balaban, Mustafa Rahmi; “Musa Carullah, 1875-1949; Hayatı, Felsefesinden Birkaç Çizgi, Eserleri”, İslâm Tetkikleri Enstitüsü Dergisi, I/1-4, 1953.
  • Cârullah, Mûsâ; Târîhu’l-Kur’ân ve’l-Mesâhıf, el-Matbaatü’l-İslâmiyye, Petersburg, 1323/1905.
  • Çetin, Abdurrahman; “Kâsım b. Fîrrûh eş-Şâtıbî”, DİA.
  • Çollak, Fatih; “eş-Şâtıbiyye”, DİA.
  • Ebû Dâvud es-Sicitânî (275/889), es-Sünen, (Thk. Şuayb el-Arnavût, vd.), Müessesetü’r- Risâle, 1430/2009, yrs..
  • Görmez, Mehmet; Musa Carullah Bigiyef, TDV Yayınları, Ankara, 1994.
  • Gökkır, Bilal; “Modern Dönemde Kur’an Tarihinin Ortaya Çıkışı: Kur’an’ın Korunmuş- luğu Hususunda Oryantalist İddialar ve Müslümanlardan Cevaplar”, İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2012, 27.
  • Hamidullah, Muhammad; İslâm Peygamberi, (Çev. Salih Tuğ), İrfan Yay., İstanbul, 1993.
  • İbn Hanbel, Ahmed (241/855); el-Müsned, (Thk. Şuayb el-Arnavût, vd.), Müessesetü’r- Risâle, 1421/2001, yrs..
  • İbn Hazm, Ebû Muhammed Ali b. Ahmed (456/1064); el-Fasl fi’l-Milel ve’l-Ehvâ ve’n- Nahl, Mektebetü’l-Hancî, Kahire, trs..
  • ________; el-İhkâm fî Usûli’l-Ahkâm, (Thk. Ahmed Muhammed Şâkir), Dâru’l-Âfâk., Beyrut, trs..
  • İşleyen, Ahmet; Musa Carullah Bigiyef’in Kur’an Anlayışı ve Yorum Yöntemi, Yayınlan- mamış Y. Lisans Tezi, Ankara, 2002.
  • Kanlıdere, Ahmet; “Musa Carullah’ın Eserleri Hakkında Yeni Bilgiler”, Ölümünün 50 Yıldönümünde Musa Carullah Bigiyef (1875-1949), TDV Yay., Ankara, 2002.
  • ________; “Mûsâ Cârullah”, DİA, İstanbul, 2006.
  • Karataş, Şaban; Şia’da ve Sünni Kaynaklarda Kur’an Tarihi, Ekin Yay., İstanbul, 1996.
  • Kaşıkırık, Ali; Kitabü’l-Mesâhıf ve Kur’an Tarihi, Yayınlanmamış Y. Lisans Tezi, An- kara, 1999.
  • Keskioğlu, Osman; “Mûsa Cârullah (1875-1949) Hayatı, Görüşleri Ve Eserleri”, Anka- ra Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, XII, 1964.
  • Maşalı, Mehmet Emin; “Mushaf”, DİA.
  • Öztürk, Mustafa; “Zerkeşî’nin Kaynakları -el-Burhân fî Ulûmi’l-Kur’ân Üzerine Bir İnceleme-”, Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, c. 3, sayı 2, 2003.
  • Sönmezsoy, Selahattin; Kur’an ve Oryantalistler, Fecr Yay., Ankara, 1998.
  • Sümertaş, Burhan; “Mehmed Şerefeddin Yaltkaya’nın (1879-1947) Târîh-i Kur’ân-ı Kerîm’i Üzerine Bir Değerlendirme”, Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2013, sayı: 39.
  • Şâtıbî, Ebû Muhammed Kasım (590/1193); “Akîletü Etrâbi’l-Kasâid fî Esnâ’l-Makâ- sıd”, Mecmûun Latîfun Metkûn Müştemilu alâ Seb’ati Mütûn fî Fenni’l-Kırâati ve’r-Res- mi ve’t-Tecvîd li-Kitâbillâhi’l-Meknûn, [y.y., y.y.], Matbaatü’l-Âmireti’ş-Şarkıyye, Kahire, 1308.
  • Şen, Ziya; Kur’an’ın Metinleşme Süreci, Ensar Neşr., İstanbul, 2007.
  • Şentürk, Mustafa; “Mûsâ Cârullah’ın Eğitim Üzerine Düşünceleri: Tarîhu’l-Kur’ân ve’l- Mesâhıf Adlı Eseri Bağlamında”, Atatürk Üniversitesi TAED, 2012, sayı: 48.
  • Taberânî, Ebu’l-Kasım (360/971), Müsnedü’ş-Şâmiyyîn, (Thk. Hamdî b. Abdülmecîd) Müessesetü’r-Risâle, Beyrut, 1405/1984.