İNANÇ EĞİTİMİ AÇISINDAN MAĞRİB’TE KADINLARA YÖNELİK YAZILAN AKÎDE ESERLERİ

Kadınlar için akîde yazmak, bir kelâmî eğitim örneğidir. Eğitimden erkekler kadarrahat yararlanamayan kadınlar ve bu kadınların yetiştirdikleri çocuklar düşünülerek yazılan akîde eserleri inanç eğitiminde bir metodu göstermektedir. Böyle bir metodun ortaya çıkarılması amacıyla yapılan bu araştırmada bölge olarak Mağrib coğrafyası seçilmiştir. Mağrib, yetiştirdiği mütekellimler ile kadınların inanç eğitimi için özel bir gayret sarfetmiştir. Kadınlara yönelik akîde eseri yazan ilk isim el-Bâkıllânî olsa da Osman esSelâlicî, Muhammed b. Yûsuf es-Senûsî, Abdülkâdirel-Fâsî gibi Mağribli bazı mütekellimler de bu konuda özel çaba göstermişlerdir. Bu mütekellimlerin eserlerinde öne çıkan inanca ve bu inancın öğretimine dair hususlar, onların bu konuda uzman birer âlim olduğunu göstermektedir. Yapılan araştırmayla bu mütekellimlerin, bugün inanç konusunda takip edilen eğitim metotlarına katkı yapması beklenmektedir.

-

Texts of Creed Written for Women in Maghreb according to FaithEducationTo write text of creed for women and children is an example of theologicaleducation. This texts of creed is written for women who can’t benefit fromtraining and that children of women shows a method of faith education.Maghreb region as a region made in this study were selected for the discoveryof such a method. Maghreb, with theologians trained has devoted a special effort to train women of faith. Women work in flux first name al-Bâqillanithough such as Uthman al-Selâliji, Mouhammad B. Yousef al-Sanusi, AbdulQadir al-Fassi Maghreb belongs to theologians have made a special effort inthis regard. These outstanding matters regarding the faith and teaching of thefaith in the works of theologians, their expert suggests that a scholar. It is inevitable that theologians to contribute to today’s training methods they followthe faith in the works

___

  • Ahnâne, Yûsuf, Tatavvuru’l-Mezhebi’l-Eş’arî fi’l-Garbi’l-İslâmî, Vizâre- tü’l-Evkâf ve’ş-Şüûni’l-İslâmiyye, Rabat, 1424/2003.
  • el-Bâkıllânî, el-Kâdî Ebî Bekr b. et-Tayyib, el-İnsâf fî mâ Yecibü İ’tikâdühû ve lâ Yecûzü’l-Cehlü bih, nşr. Muhammed Zâhid el-Hasen el-Kevserî, el-Mek- tebetü’l-Ezheriyye li’t-Türâs, Beyrut, 1421/2000.
  • el-Buhtî, Cemâl Ilâl, Osmân el-Selâlicî ve Mezhebiyyetuhû el-Eş’ariyye, Vi- zâretü’l-Evkâf el-Mağribiyye, Fas, 1426/2005.
  • Çelebi, Ahmed, İslâm’da Eğitim Öğretim, çev. Ali Yardım, Damla Yayın- evi, İstanbul, 1976.
  • el-Fâsî, Ebû Muhammed Abdülkâdir, Akîdetü Ehli’l-Îmân (Mecmûatü’r- Resâili’l-Îmâniyye içinde), Dâru’l-Ziyâ, Kuveyt, 1433/2012.
  • Gölcük, Şerafeddin, Kelâm Tarihi, Kitap Dünyası Yay., Konya, 2011.
  • Kayadibi, Fahri, “İslam Dininin Eğitim ve Öğretime Verdiği Önem”, İs- tanbul ÜİFD, sayı:4, 2001, s.33-44.
  • Kılavuz, Ahmet Saim, “Akaid”, DİA, II, İstanbul, 1989, 212-216.
  • Önder, Mustafa, “İslam’ın İlk Yıllarında Kadın Eğitimi”, Ankara Üniver- sitesi SBED, cilt:13, sayı:1, Bahar 2013, s.141-153.
  • Özervarlı, M. Sait, “el-İnsâf”, DİA, XXII, İstanbul, 2000, 319.
  • es-Selâlicî, Ebû Amr Osmân, el-Akîdetü’l-Burhâniyye ve’l-Fusûlü’l-Îmâ- niyye, nşr. Nizâr Hammâdî, Müessesetü’l-Maârif, Beyrut, 1429/2008. es-Senûsî, Ebû Abdullah Muhammed b. Yûsuf, Selâsü Akaidi Eş’ariyye, nşr. Hâlid Zehrâ, er-Rabitatü’l-Muhammediyye li’l-Ulemâ; Merkezü Ebi’l- Hasen el-Eş’arî, Rabat, 1433/2012.
  • Spevack, A.Aron, The Archetypal Sunni Scholar: Law, Theology, and Mysticism in the Synthesis of al-Bajuri, State Universty of New York Press, Albary, 2014.
  • eş-Şâfiî, Hasan Mahmûd, el-Medhal ilâ Dirâseti İlmi’l-Kelâm, İdâretü’l- Kur’ân ve’l-Ulûmi’l-İslâmiyye, Pakistan, 1422/2001.
  • Taştekin, Osman, “İnanç Öğretiminin Psiko-Pedagojik Temelleri”, Diyanet İlmî Dergi, cilt:39-sayı:1/2003, s.109-128.
  • et-Tenbektî, Ahmed Bâbâ, Neylü’l-İbtihâc bi-Tatrîzi’d-Dîbâc, haz. Abdü’l- Hamîd Abdullah el-Herâme, Külliyyetü’d-Da’veti’l-İslâmiyye, 1. Baskı, I-II, Trablus, 1989.
  • et-Tihâmî, İbrâhîm, Cuhûdu Ulemâi’l-Mağrib fid-Difâi Akîdeti Ehli’s- Sünne, Müessesetü’r-Risâle Nâşirûn, Dımeşk, 1426/2005.
  • Zehrâ, Hâlid, “el-Mesâdiru’l-Mağribiyye li’l-Akîdeti’l-Eş’ariyye fî Ahdi’d- Devleti’l-Vattâsiyye”, Mecelletü’t-Târîhi’l-Arabî, Sayı:64, Rabat, 2012.