Sahabe, Kur’an ve Tefsir

Sahabe, Kur’an vahyinin nüzulüne hem şehadet hem refakat eden ilk Müslüman nesildir. Bu yüzden de tefsir konusunda hem imtiyaz hem faikıyet sahibidir. Çünkü tefsir Kur’an’ın nazil olduğu tarihsel ve toplumsal vasatta ilk muhatap kitleye ne söylediğini ortaya çıkarmayı hedefleyen bir ilmî disiplindir. Te’vil ise bu ilk ve özgün anlamdan hareketle Kur’an’ın daha sonraki tüm zamanlar ve çağlarda insanlığa ne söylemek istediği hakkında fikir ve görüş üretme faaliyetidir. Tefsir sabit, te’vil değişkendir. Kur’an’ın ilk defa ne söylediğine sadakat kaygısı taşıyan her Müslüman, bugünkü sosyolojik zeminde dahi sahabenin genel anlayış ve idrak ufkundan bağımsız yorum yapmaya mezun değildir. Oysa bugün gerek Kur’an’ın evrensel mesajlar taşıyan bir ilâhî kelam olduğunu izhar etmek, gerek Kur’an’ı çağın idrakine söyletmek adına sahabenin Kur’an’dan ne anladığı meselesi bilinçli olarak göz ardı edilmektedir. Buna karşılık birçok çağdaş Müslüman yorumcu, Kur’an tefsirinden bağımsız konularda sahabeyi yere göğe sığdıramama retoriği yapmaktadır. Kur’an’ı anlama ve yorumlama söz konusu olduğunda ise sahabenin tasfiyesiyle oluşan otorite boşluğu modern yorumcunun kendi öznelliğiyle doldurulup Kur’an çoğu zaman keyfi şekilde konuşturulmaktadır.

Sahabah, Qur'an and Tafsir

            Sahabah is the first generation who witnessed and supported revelation of the Quran. For that reason, they are both privileged and have excellence on tafsir. Because tafsir is a scientific discipline which aims to portray what Quran said to the society in which it revealed for the first time. On the other hand, ta’vil is the practice of generating ideas and opinions for later generations and humanity on what Quran said by referencing its original meaning. While tafsir is static, ta’vil is dynamic. Any Muslim, who is sensitive to follow original meaning of the Quran, is not certified to interpret the Qur’an outside of the sahabah’ approach even in today’s world. However, the issue of what Sahaba understood from the Quran is disregarded for both not revealing that the Qur'an is the universal message of the God and to prevent its prevalence widely. On the contrary, many contemporary interpreters exaggerate sahabah on the topics outside the Qur’an. They become subjective when the issue is Qur’an interpretation and overstate themselves which makes their interpretation arbitrary.

___

  • Âmidî, Ebü’l-Hasen Seyfüddîn Ali b. Muhammed, el-İhkâm fî Usûli’l-Ahkâm, Beyrut, 1999.
  • Apaydın, H. Yunus, “İctihad”, DİA, İstanbul, 2000.
  • Apaydın, H. Yunus, “Re’y”, DİA, İstanbul, 2008.
  • Bardakoğlu, Ali, “Fıkıh Çözüm mü, Sorun mu Üretir?”, Eskiyeni Anadolu İlahiyat Akademisi Araştırma Dergisi, sayı: 29 (2014).
  • Başer, Vehbi, “Kur’an’da İnsanın Dünyası: Bir Giriş Denemesi”, II. Kur’an Haftası Kur’an Sempozyumu, Ankara, 1996.
  • Bebel, August, Hz. Muhammed ve Arap İslam Kültürü, çev. Sıddık Çelik-Hasan Erdem, İstanbul, 2011.
  • Bigiyef, Musa Cârullah, Kitâbu’s-Sünne, çev. Mehmet Görmez, Ankara, 2000.
  • Buhârî, Ebû Abdillah Muhammed b. İsmail, el-Câmiu’s-Sahîh, İstanbul, 1981.
  • Cüveynî, Ebü’l-Meâlî Rüknüddîn, el-Burhân fî Usûli’l-Fıkh, nşr. Salâh b. Muhammed b. Avîza, Beyrut, 1997.
  • Cüveynî, Ebü’l-Meâlî Rüknüddîn, et-Telhîs (Telhîsü’t-Takrîb), nşr. A. Cevlem en-Nîbâlî-Ş. Ahmed el-Ömerî, Beyrut, 1996.
  • Dârimî, Ebû Muhammed Abdillah b. Abdirrahmân, Sünenü’d-Dârimî, nşr. Fevvâz Ahmed Zemerli-Hâlid es-Sebi’ A’lemî, Beyrut, 1987.
  • Ebû Dâvûd, Süleyman b. Eş’as es-Sicistânî, es-Sünen, İstanbul, 1981.
  • Ebû Hayyân el-Endelüsî, Muhammed b. Yûsuf, el-Bahru’l-Muhît, Beyrut, 2005.
  • Ebû Ubeyde Ma’mer b. el-Müsennâ, , Mecâzü’l-Kur’ân, nşr. Fuat Sezgin, Kahire, trs.
  • Erul, Bünyamin, Sahabenin Sünnet Anlayışı, Ankara, 2007.
  • Gazâlî, Ebû Hâmid Muhammed, el-Mustasfâ min İlmi’l-Usûl, nşr. Abdullah Mahmûd Muhammed Ömer, Beyrut, 2010.
  • Görmez, Mehmet, “Musa Carullah’ın Sünnet Anlayışı”, Ölümünün 50. Yıldönümünde Musa Carullah Bigiyef, Ankara, 2002.
  • İbn Ebî Hâtim, Ebû Muhammed Abdurrahmân b. Muhammed, Tefsîru’l-Kur’âni’l-Azîm, Beyrut, 2003.
  • İbn Haldûn, Ebû Zeyd Veliyyüddîn Abdurrahmân, Kitâbü’l-İber, Beyrut, 1992.
  • İbn Kayyim el-Cevziyye, Ebû Abdillah Şemsüddîn Muhammed b. Ebî Bekr, İ’lâmü’l-Muvakkıîn, Riyad, 1423.
  • İbn Kudâme, Ebû Muhammed Muvaffakuddîn, el-Muğnî, nşr. Abdullah b. Abdilmuhsin et-Türkî-Abdülfettâh Muhammed el-Hulv, Riyad, 1997.
  • İbn Teymiyye, Ebü’l-Abbas Takiyyüddîn Ahmed, Mecmûu’l-Fetâvâ, nşr. Mustafa Abdülkâdir Atâ, Beyrut, 2000.
  • İbnü’l-Hümâm, Kemâlüddîn Muhammed, Fethü’l-Kadîr, Bulak, 1319.
  • Karaman, Hayreddin, İslam Hukukunda İctihad, Ankara, 1975.
  • Kâsânî, Alâuddîn Ebû Bekr b. Mes’ûd, Bedâiu’s-Sanâi’ fî Tertîbi’ş-Şerâi’, Beyrut, 1974.
  • Köse, Saffet, “Hz. Ömer’in Bazı Uygulamaları Ahkâmın Değişmesi Tartışmalarına Bir Bakış”, İslam Hukuku Araştırmaları Dergisi, sayı: 7 (2006).
  • Kurtubî, Ebû Abdillah Muhammed b. Ahmed, el-Câmi’ li Ahkâmi’l-Kur’ân, Beyrut, 1988.
  • Mâtüridî, Ebû Mansûr Muhammed b. Muhammed, Te’vîlâtü’l-Kur’ân, nşr. Ahmed Vanlıoğlu, İstanbul, 2005.
  • Müslim, Ebü’l-Hüseyn Müslim b. el-Haccâc, el-Câmiu’s-Sahîh, nşr. M. Fuad Abdülbâkî, İstanbul, 1981.
  • Öztürk, Mustafa - Ünsal, Hadiye, Kur’an Tarihi, Ankara, 2017.
  • Polat, Selahattin, “Din, Vahiy, Peygamberlik Işığında Hadis ve Sünnetin Mahiyeti”, İslam’ın Anlaşılmasında Sünnetin Yeri ve Değeri, Kutlu Doğum Sempozyumu, Ankara, 2003.
  • Serahsî, Ebû Bekr Muhammed b. Ahmed, Kitâbu’l-Mebsût, Beyrut 1989.
  • Serahsî, Ebû Bekr Muhammed b. Ahmed, Usûlü’s-Serahsî, nşr. Ebü’l-Vefâ el-Efgânî, Dâru Kahramân, İstanbul, 1984.
  • Suyûtî, Ebü’l-Fazl Celâlüddîn Abdurrahmân, el-İtkân fî Ulûmi’l-Kur’ân, nşr. Mustafa Dîb el-Buğâ, Beyrut, 2002.
  • Şâtıbî, Ebû İshâk İbrâhim b. Mûsâ, el-İ’tisâm, Riyad, trs.
  • Şehristânî, Ebü’l-Feth Muhammed b. Abdilkerîm, el-Milel ve’n-Nihal, nşr. Ahmed Fehmî Muhammed, Beyrut, trs.
  • Şerîf er-Radî, Ebü’l-Hasen Muhammed b. el-Hüseyn, Nehcü’l-Belâğa, Beyrut, 1996.
  • Taberî, Ebû Ca’fer Muhammed b. Cerîr, et-Tefsîru’t-Taberî (Câmiu’l-Beyân an Te’vîli Âyi’l-Kur’ân), nşr. Abdullah b. Abdilmuhsin et-Türkî, Kahire, 2001.
  • Tatar, Burhanettin, Din, İlim ve Sanatta Hermenötik, İstanbul, 2014.
  • Tirmizî, Ebû İsa Muhammed b. İsa, es-Sünen, İstanbul, 1981.
  • Tûfî, Ebü’r-Rebî’ Necmüddîn Süleymân, el-İksîr fî İlmi’t-Tefsîr, nşr. Abdülkâdir Hüseyn, Kahire, trs.
  • Zerkeşî, Ebû Abdillah Bedrüddîn, el-Burhân fî Ulûmi’l-Kur’ân, nşr. Muhammed Ebü’l-Fazl İbrahim, Beyrut, 1972.
  • Zehebî, Muhammed Hüseyin, et-Tefsîr ve’l-Müfessirûn, Beyrut, trs.
İlahiyat Akademi-Cover
  • ISSN: 2149-3979
  • Yayın Aralığı: Yılda 2 Sayı
  • Başlangıç: 2015
  • Yayıncı: Gaziantep Üniversitesi
Sayıdaki Diğer Makaleler

Sahabe, Kur’an ve Tefsir

Mustafa ÖZTÜRK

Söyleşi / Interview / الحوار

Mehmed Said HATİBOĞLU

Sünnet’in Temellendirilmesi Problemi / The Problem of the Legitimization of Sunnah / مشكلة تأصيل السُّنة

İsmail Hakkı ÜNAL

Hadis Yorumunun Sınırları / Limits of the Hadith Interpretation / حدود شرح الحديث

Bünyamin ERUL

Sünnet ve Toplumsal Dinamikler / Sunnah and Social Dynamics / السنة والحراك المجتمعي

Mustafa TEKİN

III-XI. (IX-XVII) Asırlar Arasında İmâmiyye Şîa’sının Rivayetleri Değerlendirmede Metin Tenkidi Kullanımı / Use of Textual Criticism in Imami Shia for Interpretation of Narratives between the 3rd and the 11th Centuries (9th-17th) / (استخدام نقد النص في إطار تقييم الرواية عند الشيعة الإمامية ما بين ا

Peyman ÜNÜGÜR

Kur’ân’la Yetinme Söyleminin Çıkmazları / Dilemmas of the Qur’an is Enough Discourse / مشكلات خطاب الاكتفاء بالقرآن

Enbiya YILDIRIM

Şîa’da Hadis Eserleri Üzerine Yazılan Şerh ve Haşiyeler / Commentaries and Annotations Written on Hadith Works in Shia / الشروح والحواشي على كتب الحديث عند الشيعة

Peyman ÜNÜGÜR

Sünnetin Doğru Anlaşılması ve Günümüze Taşınması -‘Allah Güzeldir, Güzelliği Sever’ Rivâyeti Üzerine Bir Değerlendirme / The True Perception of the Sunnah and its Meaning Today -An Analysis on the Narration of 'Allah is Beautiful and He Loves the Beauty'- / «دراسة حول مفهوم حديث: «إن الله جميل يحب ا

Nurullah AGİTOĞLU

Sünnete Hikmet Nazarıyla Bakmak / Wisely Looking to Sunnah / النظر إلى السنة بمنظار الحكمة

Mehmet ÖNAL