Film Festivalleri: Kentler, İzleyiciler ve Endüstri

Bu yazı Ankara’nın film festivalleri ile ilgili özellikle İstanbul üzerinden karşılaştırmalı bir inceleme yaparken festivalleri ve amaçlarını; kültür endüstrisi içindeki pozisyonlarını ve kentler için önemlerini değerlendirmeye çalışacaktır. Festivaller, farklı paydaşlarının taleplerini kendi bakış açılarını, gündemlerini ve konumlarını kaybetmeden uzun vadedeki amaçlarını ve festivaller içindeki pozisyonlarını nasıl koruyabilirler?  Bu yazının temel amacı güncel sanatın alanında sık sık gündeme gelen kültürel alan içinde sponsorların konumuna dair soruları ve eleştirileri film festivallerinin alanına da taşımaktır. Ayrıca kentlerin kültürel sermayesinin önemli bir parçası olan film festivallerinin hangi iktidar ilişkilerini içerdiği ve onları nasıl gizlediği, Ankara ve İstanbul’da kent kimliği ile bağlantılı olarak nasıl farklı tezahürler gösterdiğine de değinilecektir.

Film Festivals: Cities, Audiences and Industry

This article compares and contrasts the film festivals in Ankara with those in Istanbul, while at the same time attempting to analyze film festivals, their aims and purposes, their positions within the cultural industry as well as their importance for cities. How can festivals maintain their long term goals and demands from different stakeholders, without having to compensate from their own approach, stance and agendas?  The main purpose of this article is to open to discussion questions and comments with regards to the position of sponsors within the cultural sphere as a part of contemporary arts. Moreover the article will elaborate on the power relations within film festivals, which are important cultural capitals of cities, and how these relations are dissembled as well as ways in which festivals differ under Ankara and Istanbul identities.

___

  • SİYAD, (2009). 16 Günde Tam 162.000 kişi!.
  • http://www.siyad.org/article.php?id=2020
  • Çakmur, B. (1998). Kültürel Üretimin Ekonomi Politiği: Kültürün Metalaşmasında Genel Eğilimler, Kültür ve İletişim, 1-2, 111-147.
  • Çelenk, S. (2008), iletişim Çalışmalarında Kırılmalar ve Uzlaşmalar, Ankara:De Ki.
  • De Valck, M.& Loist, S. (2013) Festivals.
  • http://www.oxfordbibliographies.com/view/document/obo-9780199791286/obo-9780199791286-0155.xml?rskey=i3Sp1C&result=1&q=skadi%20lost#firstMatch
  • Evren,S.& Delier B. (2013) İyi de Banane - Onat Kutlar'dan Bugüne Sanat Dünyasının Ekonomi-Politiğine Dair Güncel ve Gerekli Bir Müdahale.
  • http://www.birikimdergisi.com/birikim/makale.aspx?mid=953&makale=%DDyi%20de%20Banane%20-%20Onat%20Kutlardan%20Bug%FCne%20Sanat%20D%FCnyas%FDn%FDn%20Ekonomi-Politi%F0ine%20Dair%20G%FCncel%20ve%20Gerekli%20Bir%20M%FCdahale
  • Fiske, J. (1999). Popüler Kültürü Anlamak, Çev: S. İrvan, Ark Yayınları.
  • Varlı Görk, R. (2010) Nedir Şu Yeşilçam’ın Meyvesi ‘Altın Portakal’? Antalya’nın Yeniden Yapılandırılması Sürecinde Antalya Altın Portakal Film Festivalinin Metalaştırılması, Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi(20), 1-40
  • Johnson, M. (2011). A study of the Venice Film Festival as a Product of Mussolini’s Italy.
  • http://venice11.umwblogs.org/the-venice-film-festival-a-study-of-the-venice-film-festival-as-a-product-of-mussolinis-italy/
  • Loist, S. (2011 ). On the Relationship Between Film and Industry, Busan Cinema Forum. 391-400
  • Rüling, C.C. Pedersen, J.S. (2010). Film Festival Research from an Organizational Studies Perspective, Scandinavian Journal of Management 26, 318-323.
  • Wu, C. (2005). Kültürün Özelleştirilmesi: 1980’ler Sonrasında Şirketlerin Sanata Müdahalesi, İstanbul: iletişim.