Din Derslerinde Kötülük Probleminin Çözümü

Kötülüklerin varlığının dini inançlarla telif edilmesi öteden beri sorun olmuştur. İlmi, kudreti ve merhameti sonsuz yüce Allah’ın, masum canlıların zarar görmelerine yol açan felaketlere engel olmamasının hikmetinin kavranmasında güçlükler yaşanmıştır. Birçok insan bu güçlükleri halen yaşamaya devam etmektedir. İnsanların bu noktada nitelikli bir rehberlik hizmetine ihtiyaç duydukları açıktır. Söz konusu meselenin din ile doğrudan alakalı olması bu hizmetin öncelikle din eğitimcileri tarafından yapılmasını gerektirmektedir. Bu araştırmanın amacı, kötülük probleminin çözümünü konu edinen bir din dersinin nasıl olması gerektiği meselesi ile ilgili olarak bilimsel verilere dayalı fikirler ortaya koymaktır. Araştırmada, kötülük probleminin konu edileceği derslerin hangi hedefler doğrultusunda, hangi içerik kullanılarak, hangi öğretim yöntem ve tekniklerinden yararlanılarak işlenmesi gerektiği hususunda yol gösterici nitelikte açıklamalara yer verilmiştir. Kötülük problemi gibi dini ve ahlaki gelişim açısından son derece hassas bir meselenin din eğitimi sürecinde nasıl ele alınması gerektiği konusunda bugüne kadar bilimsel bir çalışmanın yapılmamış olması bu araştırmanın önemini ortaya koymaktadır.  

The Solutions to the Problem of Evil in the Religion Courses

Attempts to reconciliate the existence of evils with the religious beliefs are seen throughout history. Intellectuals and philosophers debated on this continuous issue called ‘the problem of evil’. It has been difficult for many to understand how God (Allah) Almighty, who is omnipotent, omniscent and omnibenevolent does not prevent evils that harm innocent humans and the other livings. It may be clearly said that some individuals are in need of a sufficient guidance regarding the matter in question. Since the problem of evil is directly related to the religion, the ones to provide people with such guidance are the religious educators. This study based on scientific data aims to suggest ideas about how a religion course dealing with the solutions to the problem of evil should be. In the study, advisory comments on which teaching techniques and methods should be used can be found. The fact that there is a dearth of scientific works concerning how the problem of evil should be dealt with in the religious education proves the significance of the study.        

___

  • Acun, Ramazan, “Her Dem Yeniden Doğmak: Online Sosyal Ağlar ve Kimlik”, Milli Folklor Dergisi, 89, (2011): 66-77.
  • Akdemir, Ferhat, “Ateizmin Tarihi Üzerine Kısa Bir Deneme”, Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 18-19, (2005): 347-363.
  • Akyürek, Süleyman, Din Öğretimi, Ankara: Nobel Yayınları, 2015.
  • Altaş, Nurullah, “Din Eğitiminin Bilimselleşme Süreci”, Din Eğitimi, Ed. Mustafa Köylü, Nurullah Altaş, (İstanbul: Ensar Yayınları, 2015): 48-79.
  • Aydın, M. Şevki, Bir Din Eğitimi Kurumu Olarak Kur’an Kursu, Ankara: DİB Yayınları, 2008.
  • Aydın, M. Şevki, Din Eğitimi Bilimi, Kayseri: Kimlik Yayınları, 2017.
  • Bacanlı, Hasan, Gelişim ve Öğrenme, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, 2001.
  • Certel, Hüseyin, Din Psikolojisi, Isparta: Berikan Yayınevi, 2016.
  • Çakmak, Mustafa, “Albert Camus’nün Felsefesinde Hayatın Anlamı ve Varoluşsal Kötülük Problemi”, Dokuz Eylül Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 38, (2013): 75-109.
  • Freud, Sigmund, The Future of An Illusion, Translate: W. D. Robsen Scott, London: The Hogarth Press and The Institute of Psycho-Analysis, 1962.
  • Gözütok, Dilek, Öğretim İlke ve Yöntemleri, Ankara: Ekinoks Yayınları, 2011.
  • Güneş, Firdevs, “Öğrencilerin Düşünme Becerilerini Geliştirme”, Türklük Bilimi Araştırmaları Dergisi, 17/32, (2012): 127-146.
  • Haklı, Şaban, “Kötülük Problemi, Yaklaşımlar ve Eleştiriler”, Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1/2, (2002): 195-211.
  • Hesapçıoğlu, Muhsin, Öğretim İlke ve Yöntemleri, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, 2011.
  • Hökelekli, Hayati, Din Psikolojisine Giriş, İstanbul: Dem Yayınları, 2016.
  • Hume, David, Din Üstüne, Çeviren Mete Tunçay, Ankara: İmge Kitabevi, 1995.
  • Ilgar, Şengül, “Motivasyon Aktiviteleri ve Öğretmen”, Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, (2004): 211-222.
  • Karataş, Süleyman, Necla Tabak, “İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretim Programına İlişkin Öğretmen Görüşleri”, Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 3/1, (2010): 56-65.
  • Kasapoğlu, Abdurrahman, “Kur’an’a Göre İnkâr ve Bunalım –İnkârcılığın Ruh Sağlığına Olumsuz Etkileri-“, İnönü Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1/1, (2010): 211-235.
  • Kayıklık, Hasan, Din Psikolojisi, Adana, Karahan Kitabevi, 2015.
  • Koçak, Süleyman, “Kur’an’da Mesellerle Anlatımın Eğitsel Değeri”, Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 9/1, (2009): 187-215. Köylü, Mustafa, “Ruh Sağlığı ve Din: Batı Toplumu Açısından Bir Değerlendirme”, Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 23/80, (2007): 65-91.
  • Köylü, Mustafa, Gelişimsel Basamaklara Göre Din Eğitimi, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, 2010.
  • Mehmedoğlu, Ali Ulvi, İnanç Psikolojisine Giriş, (İstanbul: Çamlıca Yayınları, 2013.
  • Seferoğlu, Berat Mutluhan, “Ateistler için Felsefe Neden Gereklidir?”, Ateist Dergi, 8, (2016): 1-4.