MEKSİKA’DA DEVRİM SONRASI PROPAGANDA ARACI OLARAK DUVAR RESMİNİN KULLANIMI

Kitleyi belirli bir düşünce doğrultusunda yönlendirmek ve biçimlendirmek olan propaganda uygarlık tarihinden günümüze kadar farklı amaç ve araçlar ile karşımıza çıkmaktadır. 20. yüzyılın başlarında Meksika hükümetinin başında bulunan iktidar yapının uygulamış olduğu politika sonrası da propaganda kendini göstermiştir. 1910 ve 1920 yıllar arasında Meksika hükümetinin başında bulunan iktidar yapı ve danışmanları, Meksika’yı modernleştirme ve ülke ekonomisini canladırma hedefleri doğrultusunda yabancı sermayelerinin ülke ekonomisine yatırım yapmasını sağlamıştır. İktidar yapının ve yabancı sermayalerin uyguladığı politikalarından muzdarip olan halk belirli ayaklanmalar ve muhalif duruşlar sergilemesinden dolayı iç savaşların yaşanmasına sebep olmuştur. Gerçekleşen devrim sonrası değişen iktidar yapı yabancı sermayalerin ülke üzerinde bırakmış olduğu kötü izleri silmek ve devrim süresince yaşanan olayları gözler önüne sermek adına propagandayı amaç, duvar resimlerini de araç olarak kullanmışlardır. Bu bağlamda halkın birlik ve beraberlik duygusunu tekrar harekete geçirmek için yapılan resimler devrimin kaybettiği değerlerinin kitlelere ulaşmasında önemli yer tutmaktadır. Meksika hükümeti tarafından görevlendirilen sanatçıların yapmış oldukları propaganda niteliği taşıyan duvar resimlerinin betimleme yöntemi kullanılarak biçim ve içerik bakımından incelenmesi yapılmıştır.
Anahtar Kelimeler:

Meksika, Propaganda, Duvar Resmi

USE OF WALL PAINTING AS A POST-REVOLUTIONARY MEANS OF PROPAGANDA IN MEXICO

Propaganda, from the history of civilization to the present we come across with different aims and tools, is to direct and shape the audience in a certain way of thinking. at the beginning of the 20th century,  the propoganda has shown itself after the policiy the head of the Mexican government  ruling structure was implemented. Mexican government and its advisers aim to modernize Mexico and revive the country's economy purposing the foreign capital to invest in the country's economy has provided between 1910 and 1920. the people suffering from Due to the policy of foreign capitalists and govenrment  has showned certain uprisings and dissident postures, which caused to civil wars. After the revolution, the changing power structure used propaganda as a goal and murals as a tool in order to spread it before them to erase the bad traces of foreign capitals have left on the country and look at the events that took place during the revolution. In this regard, the people's sense of unity and togetherness to re-mobilize paintings play an important role in reaching the masses of the values lost by the revolution. The propoganda murals done by artists commissioned by the Mexican government were examined using the depiction method in terms of form and content.

___

Akbulut, D., (2016), Sanatta Siyasal Söylem, (1. baskı), Kültür Ajans Yayınları, Ankara. Alkoç, S., (2017) Savaş Propaganda Afişlerinde Renk ve Slogan Kullanımı, (Yayımlanmamış yüsek lisans tezi), Arel Üniversitesi, Grafik Tasarımı Anasanat Dalı, İstanbul, (Türkiye).

Ayataç, M., (1993), XX. Yüzyıl Meksika Resim Rönesansı, (1. baskı), Troya Yayıncılık, İstanbul.

Başaran, A., (2010) 20. yy'da Heykel Sanatı ve Propaganda, (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Heykel Anasanat Dalı, İstanbul (Türkiye).

Bingöl, Y., “Duvar Resminde Rönesans”, Artist Modern, 1986, (3), 30-31, s. 97’den aktaran Bingöl, B., “Sanat Özgürlüğü”, Dergipark, 2011, (2), 92-136.

Cevizci, A., (1999), Felsefe Sözlüğü, (3. baskı), Paradigma Yayınları, İstanbul.

Carrillo, R. A., (1981), Mural Painting of Mexico, çev. David Castledine, Panorama Editorial, Mexico.

Clark, T., (2017), Sanat ve Propaganda, çev. Esin Hoşsucu, (3. Baskı), Ayrıntı Yayınları, İstanbul.

Çokatak, D., (2014) Frida Kahlo'nun Resminde Kadın Olgusu, (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Trakya Üniversitesi, Sanat Tarihi Anabilim Dalı, Edirne (Türkiye).

Ferrari, M. A., (2015) “The Use Of Path Dependence to Explain The Representations of United States Industrialism In Mexico In Diego Rivera's Murals”, The Pennsylvania State University Schreyer Honors College, Spanish.

Gezer, Ö., “Sanat ve Siyaset İlişkisi: Propaganda Ve Pretesto”, İdildergisi, 2017, (6), ss. 3091-3110.

Güvenilir, T., (1993), Amerika Birleşik Devletleri'nde II. Dünya Savaşı propaganda aracı olarak afiş, (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Dokuz Eylül Üniversitesi, Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı, İzmir (Türkiye).

Koç, R., (2000), Siyasal İletişimde Propagandanın Önemi; Bir Örnek Olay Nazi Propagandası, (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), İstanbul Üniversitesi, Halkla İlişkiler Anabilim, İstanbul (Türkiye).

Rochfort, D., (1994), Mexican Muralists, Universe Puplishing, New York.

Rodriguez, A., (1969), A History of Mexican Mural Painting, çev. Marina Corby, (1. Baskı), G. P. Putnam’s Sons, New York.

Beginnings of Mexican Muralism, The Art Story, https://www.theartstory.org/movement-mexican-muralism-history-and-concepts.htm (26.11.2018).

Hutton, John, “Jose Clemento Orozco”, skopdergi, 2017, (11), 33-51; https://www.eskop.com/skopdergi/jos%C3%A9-clemente-orozco-ve-meksika-devrimi/3511 (27.09.2019).

Tarihsel Süreçte Toplumsal Yapı ve Sanat Etkileşimi http://www.gorselsanatlar.org/insanin-sanatsal-gelisimi/tarihsel-surecte-toplumsal-yapive- sanat-etkilesimi/ (27.09.2019).

The Imagery and Aesthetics of David Alfaro Siqueiros, Siqueiros, http://services.sbma.net/siqueiros/mural_imagery.html (14.12.2018).