Metinlerarası İlişkiler ve Gılgamış Destanının Çağdaş Yorumları İncelemesinin Eleştirel Bir Okuması

Kendinden önceki metinlerden etkilenen ve daima kendinden sonra yazılacak olanlar üzerinde iz bırakabilmeye muktedir olan metinler arası ilişkiler çerçevesinde açımlayacağım Gonca Gökalp-Alpaslan’ın Metinlerarası İlişkiler ve Gılgamış Destanının Çağdaş Yorumları isimli çalışmasında Orhan Asena’nın Tanrılar ve İnsanlar (1960), Melih Cevdet Anday’ın “Ölümsüzlük Ardında Gılgamış” (1981), Ayla Kutlu’nun Kadın Destanı (1994) ve Özen Yula’nın Hayat Bir Kere (2000) eserlerinden söz açılmaktadır. Çalışmamda, söz konusu dört ikincil metnin neyi, neden, nasıl ve ne derece değiştirdiği sorularıyla metinlere yaklaşmak suretiyle ortaya çıkarılacak olan anlamsal çeşitlilik ve zenginliği saptamayı amaçlıyorum. Bunu yaparken Paul Ricoeur, Noel Carroll ve Edward Said’in yeniden yazım ve metinler arasılık üzerine görüşlerinin, metinlerin anlam üretim süreçlerinin belirlenmesinde yol gösterici olacağına inanıyorum.    

___

  • Aktulum, K. (2007). Metinlerarası İlişkiler. İstanbul: Öteki.
  • Carroll, N. (2009). On Criticism. New York and London: Routledge.
  • Compagnon, A. (2004). Literature, Theory and Common Sense. (C. Cosman, Trans.) Princeton and Oxford: Princeton University Press.
  • Gökalp-Alpaslan, G. (2007). Metinlerarası İlişkiler ve Gılgamış Destanının Çağdaş Yorumları. İstanbul: Multilingual.
  • Jauss, H. R. (1970). “Literary History as a Challenge to Literary Theory.” New Literary History, 2 (1). doi: 10.2307/468585
  • Ricoeur, P. (1983). Time and Narrative. (M. Rıfat ve S. Rıfat, Çev.). (2007).
  • Said, E. (1983). “The World, The Text and The Critic.” Introduction: Secular Criticism. Cambridge: Harvard University Press.
  • Yula, Ö. (2006). Hayat Bir Kere. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.